MUSIC AND ITS POTENTIALITY IN SCIENCE AND HEALTH TEACHING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p944-964.id690

Keywords:

Music, Science and Art, Science Teaching, Health Teaching, Integrative Review

Abstract

Science Education has existed in Brazil since the last decades of the 19th century, and even going through several political, social and educational changes, it still presents problems, such as the fragmentation and decontextualization of contents. Faced with these difficulties, different artistic manifestations can contribute to the teaching and learning process, since they are able to integrate diverse knowledge and contextualize concepts worked in the classroom. This research analyzed how Music has been applied in science and health education, and its possible contributions to the improvement of these curricular components. This study is part of an Integrative Review about Art. The results indicate that Music has been explored at all levels of education and promotes more participatory, reflective and integrative classes. Therefore, Music can facilitate teaching and learning through interdisciplinarity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tainá de Oliveira Flor, FIOCRUZ

Mestranda em Ensino em Biociências e Saúde (EBS/IOC/FIOCRUZ) 

Felipe do Espirito Santo Silva-Pires, FIOCRUZ

Doutor em Ensino em Biociências e Saúde (EBS/IOC/FIOCRUZ) Docente na Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ)

Valéria da Silva Trajano, FIOCRUZ

Doutora em Ensino em Biociências e Saúde (EBS/IOC/FIOCRUZ) Docente na Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ)

References

ALBUQUERQUE, Eduardo da Motta; SIMÕES, Rodrigo; BAESSA, Adriano; CAMPOLINA, Bernardo; SILVA, Leandro. A Distribuição Espacial da Produção Científica e Tecnológica Brasileira: uma descrição de estatísticas de produção local de patentes e artigos científicos. Revista Brasileira de Inovação, v. 1, n. 2, p. 225-251, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rbi.v1i2.8648860. Acesso em: 12 de maio 2020. DOI: https://doi.org/10.20396/rbi.v1i2.8648860

ARAÚJO, Debora Cristina; MOTTA, Alexandre Negreiros; LIMA, Renato Abreu. O uso da música como auxílio no processo de aprendizagem: um recurso pedagógico. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v. 4, n. 1, p. 263-269, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/1161/791. Acesso em: 12 de maio 2020.

ARAÚJO, João Paulo Pereira; JÚNIOR, José Geraldo Ribeiro. Plataforma Matematech: um recurso didático no ensino de matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Informática na educação: teoria & prática, v. 20 n. 2, p. 17-35, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-1654.63769. Acesso em: 12 de maio 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.63769

AREIAS, José Carlos. A música, a saúde e o bem estar. Porto Mar: Nascer e Crescer, 2016.

BARBOSA, Ana Mae. A Imagem no Ensino da Arte. São Paulo: Perspectiva, 2014.

BERTONCELLO, Ludhiana; SANTOS, Marcio Rogério. Música aplicada ao ensino da informática em ensino profissionalizante. Iniciação Científica CESUMAR, v.4, n. 2, p. 131-142, 2002.

BRANDÃO, Lucas Esquivel Dias; BARROS, Marcelo Diniz Monteiro. A utilização da música “Aqui no Mar” como estratégia pedagógica para o ensino de ciências e biologia. Revista europeia de estudos artísticos, v. 7 n.1 p. 1-20, 2016. DOI: https://doi.org/10.37334/eras.v7i1.121

BRASIL. Parâmetros Curriculares nacionais. Introdução. Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Novo Ensino Médio - perguntas e respostas. Portal do Ministério da Educação, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/%20content/article?id=40361. Acesso em: 12 maio 2020.

DECCACHE-MAIA, Eline; MESSEDER, Jorge Cardoso. O uso da arte como narrativa na abordagem CTS no ensino de ciências. Indagatio Didactica, v. 8, n. 1, p. 571-583, 2016. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3370/2650. Acesso em: 12 maio 2020.

DELIZOICOV, Demetrio; ANGOTTI, José Andre; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

DELIZOICOV, Demetrio; SLONGO, Iône Ines Pinsson; LORENZETTI, Leonir. Um panorama da pesquisa em educação em ciências desenvolvida no Brasil de 1997 a 2005. Enseñanza de las Ciencias, v. 12, n. 3 p. 459-480, 2013. Disponível em: http://reec.webs.uvigo.es/volumenes/volumen12/REEC_12_3_5_ex718.pdf. Acesso em: 12 maio 2020.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez Editora, 2010.

DINIZ, Clélio Campolina; VIEIRA, Danilo Jorge. Ensino Superior e Desigualdades Regionais: notas sobre a experiência recente do Brasil. Revista Paranaense de Desenvolvimento, v. 36, n. 129, p. 99-115, 2015.

DURAND, Gilbert. Multidisciplinarités et heuristique. In: PORTELLA E. (Org.). Entre savoirs: l’interdisciplinarité en actes: enjeux, obstacles, résultats. Toulouse: Érès/Unesco,1991.

FERREIRA, Luiz Henrique; HARTWIG, Dácio Rodney. Experimentação. In: I ENCONTRO PAULISTA DE PESQUISA EM ENSINO DE QUÍMICA, 2004, São Paulo. Anais... São Paulo, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

IAZZETA, Fernando. O que é a música (hoje). In: I FÓRUM CATARINENSE DE MUSICOTERAPIA. Florianópolis, Brasil. Anais...Florianópolis, 2001.

KARAT, Marinilde Tadeu. Contribuições da epistemologia e da análise de discurso para o ensino dos resíduos sólidos. In: VI ENCONTRO REGIONAL SUL DE ENSINO DE BIOLOGIA, XVI SEMANA ACADÊMICA DE CIÊNCIAS BIOLÓGICAS. Anais... Rio Grande do Sul, 2013.

KRASILCHIK, Myriam. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: E.P.U., 2012.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo, EDUSP, 2008.

KRASILCHIK, Myriam; MARANDINO, Martha. Ensino de ciências e cidadania. São Paulo: Moderna, 2004.

LEIS, Héctor Ricardo. Sobre o conceito de interdisciplinaridade. Revista Interdisciplinaridade, n. 6, p. 1-23, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/2176/4455. Acesso em: 24 de agosto de 2020.

LIPPE, Eliza Márcia Oliveira; BASTOS, Fernando. Formação inicial de professores em biologia: fatores que influenciam o interesse pela carreira do magistério. In: BASTOS, Fernando; NARDI, Roberto. Formação de professores e práticas pedagógicas no ensino de ciências: contribuições da pesquisa na área. São Paulo: Escritura Editora, 2008.

MENDES, Karina Dal Sasso; SILVEIRA, Renata Cristina de Campos Pereira; GALVÃO, Cristina Maria. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto - Enfermagem, v. 17, n. 4, p. 758-764, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-07072008000400018. Acesso em: 12 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072008000400018

MENDONÇA, Lêda Glicério; LEITE, Sidnei Quezada Meireles. Artes cênicas no ensino de boas práticas de fabricação: uma prática pedagógica no curso superior de Química. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 9, n. 1, p. 53-66, 2010. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen9/ART4_VOL9_N1.pdf. Acesso em: 12 maio 2020.

MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 12 maio 2020.

MOREL, Regina Lúcia de Moraes; MOREL, Carlos Médici. Um estudo sobre a produção científica brasileira, segundo os dados do Institute for Scientific Information (ISI). Ciência da Informação, v. 6. n. 2, p. 99- 109, 1977. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/85. Acesso em: 12 maio 2020.

NACARATO, Adair Mendes. A parceria universidade-escola: utopia ou possibilidade de formação continuada no âmbito das políticas públicas? Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 66 p. 699-716, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216636. Acesso em: 12 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216636

NJAINE, Kathie; MINAYO, Maria Cecília de Souza. Violência na escola: identificando pistas para a prevenção. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v.7, n. 13 p.119-34, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-32832003000200009. Acesso em: 12 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832003000200009

OLIVEIRA, Adriane Dall'Acqua de; ROCHA, Dalva Cassie; FRANCISCO, Antônio Carlos de. A ciência cantada: um meio de popularização da ciência e um recurso de aprendizagem no processo educacional. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA. Anais... Belo Horizonte, 2008.

ROOT-BERNSTEIN, Bob; SILER, Todd; BROWN, Adam; SNELSON Kenneth. ArtScience: integrative collaboration to create a sustainable future. Leonardo, v. 44, n. 3, p. 192, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1162/LEON_e_00161. Acesso em: 12 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1162/LEON_e_00161

SILVA, Monica Ribeiro. Direito à educação, universalização e qualidade: cenários da Educação Básica e da particularidade do Ensino Médio. Jornal de Políticas Educacionais, v. 9, n. 17, p. 61–74, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/jpe.v9i17/18.41441. Acesso em: 12 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v9i17/18.41441

SILVA-PIRES, Felipe do Espirito Santo; CARVALHO, Anna Cristina Calçada; VASCONCELLOS-SILVA, Paulo Roberto; TRAJANO, Valéria da Silva. Imagens artísticas nos livros didáticos e o seu potencial transdisciplinar no ensino. Em Aberto, v. 31, n. 103, p. 79-105, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.31i103.4018. Acesso em: 12 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.31i103.4018

SIMON, Eduardo; JEZINE, Edineide; VASCONCELOS, Eymard Mourão; RIBEIRO, Katia Suely Queiroz Silva. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem e educação popular: encontros e desencontros no contexto da formação dos profissionais de saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 18, n. 2, p. 1355-1364, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-57622013.0477. Acesso em: 12 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622013.0477

SNYDERS, Georges. Alunos felizes: reflexão sobre a alegria na escola a partir de textos literários. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, v. 8, p. 102-6, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1679-45082010rw1134. Acesso em: 12 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s1679-45082010rw1134

TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini; MEGID-NETO, Jorge. O estado da arte da pesquisa em ensino de Biologia no Brasil: um panorama baseado na análise de dissertações e teses. Enseñanza de las Ciencias, v. 11, n. 2, p. 273-297, 2012. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen11/REEC_11_2_2_ex500.pdf. Acesso em: 12 maio 2020.

THEODORO, Flávia Cristine Medeiros; COSTA, Josenilde Bezerra de Souza; ALMEIDA, Lucia Maria de. Modalidades e recursos didáticos mais utilizados no ensino de Ciências e Biologia. Estação Científica UNIFAP, v. 5, n. 1, p. 127-139, 2015. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/index.php/estacao/article/view/1724. Acesso em: 12 maio 2020.

TRAJANO, Valéria da Silva; MENDES, Marcelo Oliveira; AZEVEDO, Sandra Maria Gomes; MATRACA, Marcus Vinicius Campos; D’ANDREA, Paulo Sergio; CARVALHO, Anna Cristina Calçada; ARAÚJO-JORGE, Tania Cremonini. Expedições por um brasil sem miséria - oficinas de ecoarte - um relato de experiência. Revista Ciências & Ideias, v. 8, n. 3, p. 116-130, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22407/2176-1477/2017.v8i3.706. Acesso em: 12 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.22407/2176-1477/2017.v8i3.706

VILLAÇA, Iara de Carvalho. Arte-educação: a arte como metodologia educativa. Cairu em revista, v. 3, n. 4, p. 74-85, 2014. Disponível em: https://www.cairu.br/revista/arquivos/artigos/2014_2/05_ARTE_EDUCACAO_METODOLOGIA_EDUCATIVA.pdf. Acesso em: 12 maio 2020.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

WALLON, Henri. As Origens do pensamento na criança. São Paulo: Manole, 1989.

Published

2020-08-31

How to Cite

OLIVEIRA FLOR, Tainá de; ESPIRITO SANTO SILVA-PIRES, Felipe do; SILVA TRAJANO, Valéria da. MUSIC AND ITS POTENTIALITY IN SCIENCE AND HEALTH TEACHING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 2, p. 944–964, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p944-964.id690. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/441. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies