TRAIL OF THE CERRADO: GAME FOR TEACHING THE CERRADO BIOME

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1076-1092.id725

Keywords:

Teaching Biology, Didactic Games, Cerrado

Abstract

Games have been considered increasingly popular in the teaching-learning process. However, we know little about the effectiveness of games in acquiring students' knowledge. Considering the importance of this tool in teaching, this work aimed to evaluate the potential of a board game in working the Cerrado biome with high school students. The application of the game followed the Three Pedagogical Moments and was evaluated based on field observations, the revised Bloom Taxonomy and with the help of a questionnaire. In this way, it was possible to observe that the activity was able to reach the students, developing and improving the concepts of the Cerrado biome. These concepts were verified according to the proposed evaluation according to the Bloom Taxonomy. In this way, we believe that the use of games to address topics such as biomes has great potential to be used in high school.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alexandre Ferreira Nunes, UnB

Mestre em Ensino de Biologia (UnB) Professor na Instituição Colégio Estadual Herta Layser O’Dwyer

João Paulo Cunha de Menezes, UnB

Doutor em Ciências (UFLA) Professor Adjunto na Universidade de Brasília (UnB) Doutor na Instituição UFLA

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3ª. Lisboa: Edições, v. 70, p. 223, 2004.

BARROS, Aidil J. da Silveira; LEHFELD, Neide A. de Souza. Fundamentos de metodologia científica: um guia para a iniciação científica. São Paulo: Makron Books, 2000.

BEZERRA, Rafael Gonçalves; SUESS, Rodrigo Capelle. Abordagem do bioma Cerrado em livros didáticos de Biologia do Ensino Médio. HOLOS, v. 1, p. 233-242, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2013.1289 Acessado em: 25 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2013.1289

BIZERRIL, Marcelo Ximenes Aguiar. O cerrado nos livros didáticos de geografia e ciências. Ciência hoje, v. 32, n. 192, p. 56-60, 2003.

BRAGA, Rodrigo Gomes; MATOS, S. Kronus: Refletindo sobre a construção de um jogo com viés investigativo. Experiências em Ensino de Ciências, v. 8, n. 2, p. 701-719, 2013.

CAMPOS, Luciana Maria Lunardi et al. A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Caderno dos Núcleos de Ensino, v. 47, p. 47-60, 2003.

CARVALHO, Aurilene Maria de Souza; SILVA, Dianne Michelle Alves. Abordagem do Bioma Cerrado nos livros didáticos do Ensino Médio. Experiências em Ensino de Ciências, v. 14, n. 3, 2019. Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID671/v14_n3_a2019.pdf. Acessado em: 23 maio 2020.

CHENG, Meng-Tzu; ANNETTA, Len. Students’ learning outcomes and learning experiences through playing a Serious Educational Game. Journal of Biological Education, v. 46, n. 4, p. 203-213, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00219266.2012.688848. Acessado em: 23 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/00219266.2012.688848

CHENG, Meng-Tzu; ROSENHECK, Louisa; LIN, Chen-Yen; KLOPFER, Eric. Analyzing gameplay data to inform feedback loops in The Radix Endeavor. Computers & Education, v. 111, p. 60-73, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.03.015. Acessado em: 23 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.03.015

CRISP, Mike. Biome assembly: what we know and what we need to know. Journal of Biogeography, v. 33, n. 8, p. 1332-1333, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1365-2699.2006.01551.x. Acessado em: 23 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2699.2006.01551.x

DE BYL, Penny; BRAND, Jeffrey E. Designing games to motivate student cohorts through targeted game genre selection. In: Handbook of research on improving learning and motivation through educational games: Multidisciplinary approaches. IGI Global, 2011. P. 567-582. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-60960-495-0.ch027

DEDE, Chris. Immersive interfaces for engagement and learning. Science, v. 323, n. 5910, p. 66-69, 2009. Disponível em: https://science.sciencemag.org/content/323/5910/66/tab-pdf. Acessado em: 23 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1126/science.1167311

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Metodologia do Ensino de Ciências. 1990.

EMMEL, Rubia; ARAÚJO, Maria Cristina Pansera de. A pesquisa sobre o livro didático no Brasil: contexto, caracterização e referenciais de análise no período 1999-2010. ANPED Sul, v. 9, 2012.

FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015 Acessado em: 25 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015

GARDNER, Howard; CHEN, Jie-Qi; MORAN, Seana. Inteligências Múltiplas. Penso Editora, 2009.

GARRIS, Rosemary; AHLERS, Robert; DRISKELL, James E. Games, motivation, and learning: A research and practice model. Simulation & Gaming, v. 33, n. 4, p. 441-467, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1046878102238607. Acessado em: 23 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1177/1046878102238607

JEAN JUSTICE, Lenora; RITZHAUPT, Albert D. Identifying the Barriers to Games and Simulations in Education: Creating a Valid and Reliable Survey. Journal of Educational Technology Systems, v. 44, n. 1, p. 86-125, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0047239515588161. Acessado em: 23 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1177/0047239515588161

KISHIMOTO, Tizuko M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. Cortez editora, 2017.

KOLB, David A. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT press, 2014.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de Biologia - 4º ed. rev. e ampl.. 2º Reimpr.–São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. Cortez editora, 2014.

MASCARENHAS, Luciane Martins de Araújo. A tutela legal do bioma cerrado. Revista UFG, v. 12, n. 9, 2010. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/694/o/09_Atuteladobiomacerrado.pdf Acessado em: 25 maio 2020.

MIRANDA, Jean Carlos; GONZAGA, Glaucia Ribeiro; COSTA, Rosa Cristina. Produção e avaliação do jogo didático “Tapa Zoo” como ferramenta para o estudo de zoologia por alunos do ensino fundamental regular. Holos, v. 4, p. 383-400, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4815/481554867033.pdf Acessado em: 25 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2016.4100

NUNES, Alexandre Ferreira. Jogo didático para ensino do bioma cerrado. 2020. 103 f. Brasília: Dissertação (Mestrado Profissional no Ensino de Biologia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2020.

PAPASTERGIOU, Marina. Digital game-based learning in high school computer science education: Impact on educational effectiveness and student motivation. Computers & Education, v. 52, n. 1, p. 1-12, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.06.004. Acessado em: 23 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.06.004

PEREIRA, Heloisa Silva Aparecida Barbosa; PEREIRA, Thalita Mendes; MAGALHÃES, Ana Carolina. Síntese Proteica" O Jogo". Revista de Ensino de Bioquímica, v. 15, p. 41-48, 2017. DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v15i0.705

RAHAL, Fábio Adhemar da Silva. Jogos didáticos no ensino de Física: um exemplo na Termodinâmica. Anais do VIII SNEF, 2009.

RECKIEN, Diana; EISENACK, Klaus. Urban sprawl: Using a game to sensitize stakeholders to the interdependencies among actors’ preferences. Simulation & Gaming, v. 41, n. 2, p. 260-277, 2010. Disponível em https://doi.org/10.1177/1046878108321871. Acesso em 24 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1177/1046878108321871

RIBEIRO, Maiane Santos Malaquias e Suely de Souza. A Importância do Lúdico no Processo de Ensino-Aprendizagem no Desenvolvimento da Infância. Psicologado, [S.l.]. (2013). Disponível em https://psicologado.com.br/atuacao/psicologia-escolar/a-importancia-do-ludico-no-processo-de-ensino-aprendizagem-no-desenvolvimento-da-infancia. Acesso em 24 maio 2020.

RICHARDSON, Matthew L. Using an Exploratory Internet Activity & Trivia Game to Teach Students about Biomes. Science Activities, v. 46, n. 2, p. 19-24, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.3200/SATS.46.2.19-24. Acessado em: 23 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.3200/SATS.46.2.19-24

SCARFE, Neville Vincent. Play is education. Childhood Education, v. 39, n. 3, p. 117-121, 1962. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00094056.1962.10726996. Acessado em: 23 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/00094056.1962.10726996

SCHALL, Virginia T. Environmental and health education for school-age children: a transdisciplinary approach. Cadernos de Saúde Pública, v. 10, p. 259-263, 1994. Disponível em:https://www.scielosp.org/article/csp/1994.v10n2/259-263/ Acessado em: 25 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X1994000200013

SHABANEH, Yasmin; FARRAH, Mohammed. The effect of games on vocabulary retention. Indonesian Journal of Learning and Instruction, v. 2, n. 01, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.25134/ijli.v2i01.1687. Acessado em: 23 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.25134/ijli.v2i01.1687

SILVA, Ana Paula Miranda; SILVA, Maria Francilene Souza; ROCHA, Francinalda Maria Rodrigues; ANDRADE, Ivanilza Moreira. Aulas práticas como estratégia para o conhecimento em botânica no ensino fundamental. Holos. Rio de Janeiro, v.8, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2015.2347. Acessado em: 23 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2015.2347

SKILBECK, Adrian. Dewey on Seriousness, Playfulness and the Role of the Teacher. Education Sciences, v. 7, n. 1, p. 16, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.3390/educsci7010016. Acessado em: 23 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci7010016

VALENČIČ ZULJAN, Milena; VOGRINC, Janez. Facilitating effective student learning through teacher research and innovation. 2010. 322 f. Tese de Doutorado. Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta, 2010. Disponível em https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?id=69328. Acessado em: 23 maio 2020.

WOLSKI, Zilma do Belém. Atividades lúdicas de aprender e brincar com as células. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE – Produto didático pedagógico. Secretaria da Educação. Estado do Paraná. Palmital, v.2, 2013.

Published

2020-08-31

How to Cite

FERREIRA NUNES, Alexandre; CUNHA DE MENEZES, João Paulo. TRAIL OF THE CERRADO: GAME FOR TEACHING THE CERRADO BIOME. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 2, p. 1076–1092, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1076-1092.id725. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/449. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies