MOLECULAR QUIZ: DIDACTIC MOBILE APP FOR ORGANIC CHEMISTRY TEACHING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p172-192.id550

Keywords:

Educational Technologies, Chemistry teaching, Organic chemistry

Abstract

Currently, there is a concern about the teaching-learning process of some scientific concepts, such as the initial concepts of Organic Chemistry, seen in the third year of high school. One of the alternatives to solve this problem has been to build and to point teaching materials to increase the methodology of the classes. Some of these materials, which can contribute to the success of the teaching-learning process, are educational software. In this work, an educational app for mobile devices was developed, named Molecular Quiz, and it addressed the content of organic functions.  It is also reported its application and validation with high school and graduation students. For theses analysis, it was used questionnaires with objective and discursive questions. It was noted that the proposed game pleased students and future teachers, demonstrating that it can be a good alternative to dynamize Organic Chemistry classes. In addition, the app has been validated as an educational game.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ezequiel Santos Silva, IFG

Licenciando em Química pelo Instituto Federal de Goiás (IFG)

Luiz Fernando Batista Loja, UFU

Doutor em Engenharia Elétrica (UFU) Professor do Instituto Federal de Goiás (IFG)

Diego Arantes Teixeira Pires, IFG

Doutorado em Química (UnB) Professor do Instituto Federal de Goiás (IFG)

References

ALMEIDA, Sara; SOARES, Marlon H. F. B.; MESQUITA, Nyuara A. S. Proposta de Formação de Professores de Química por meio de uma Licenciatura Parcelada: Possibilidade de Melhoria da Prática Pedagógica versus formação aligeirada. Química Nova na Escola, v. 34, n. 3, p.136-146, 2012.

ANJOS, José Ayron Lira; GUIMARÃES, Ricardo Lima. Elaboração e validação do jogo do palito no ensino de nomenclatura de compostos orgânicos. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, v. 1, n. 1, p. 163-172, 2017. DOI: https://doi.org/10.30691/relus.v1i1.741

CUNHA, Marcia Borin. Jogos no Ensino de Química: Considerações teóricas para sua utilização em sala de aula. Revista Química Nova na Escola. v. 34, p. 92-98. 2012.

FIALHO, Neusa Nogueira. Jogos no Ensino de Química e Biologia. 1. ed. Curitiba: InterSaberes, 2013.

LAMBACH, Marcelo; MARQUES, Carlos Alberto. Lavoisier e a influência nos Estilos de Pensamento Químico: contribuições ao ensino de química contextualizado sócio-historicamente. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 1, p. 9-30, 2014.

LEITE, Bruno Silva. Tecnologias no Ensino de Química. 1. ed. Curitiba: Appris, 2015.

LIMA, José Ossian Gadelha. Perspectivas de novas tecnologias no Ensino de Química. Revista Espaço Acadêmico, v. 1, n. 136, p. 96-97, 2012.

LUDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

MACENO, Nicole Glock; GUIMARÃES, Orliney Macie. A Inovação na Área de Educação Química. Revista Química Nova na Escola, v. 35, v. 1, p. 48-56, 2013.

OLIMPIO, Fernanda Mendes de Paiva; GOMES, Claudia. Desafios E Perspectivas No Ensino De Química: Uma Análise a Partir de Pesquisas Publicadas Sobre a Docência. Revista Labirinto, v. 21, n. 1, p.358-382, 2014.

REZENDE, Felipe Augusto de Mello. Jogos no Ensino de Química: um Estudo Sobre a Presença/Ausência de Teorias de Ensino e Aprendizagem à Luz do V Epistemológico de Gowin. 2017. 114f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciência e Matemática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.

RODRIGUES, Leandro Bezerra; SILVA, Júlio César. Framework para Desenvolvimento de Jogos 3D Baseado na API O3D. Revista Eletrônica TECCEN, v. 3, n. 2, p. 97-110, 2010. DOI: https://doi.org/10.21727/teccen.v3i2.62

ROQUE, Nídia Franca; SILVA, José Luis. A Linguagem Química e o Ensino de Química Orgânica. Química Nova, v.31, n. 4, p. 921-923, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422008000400034

SANTOS, Ana Paula Bernardo; MICHEL, Ricardo Cunha. Vamos Jogar uma SueQuímica? Química Nova na Escola, v. 31, n. 3, p. 179-183, 2009.

SCHOL, Felipe; EICHLER, Marcelo Leandro. Criatividade e autoria na produção de jogos sobre unções orgânicas por estudantes do Ensino Médio. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, v. 2, n. 1, p. 45-61, 2018. DOI: https://doi.org/10.30691/relus.v2i1.1166

SILVA, Jandui E.; SILVA Jr, Carlos N.; OLIVEIRA, Ótom A.; CORDEIRO, Diego O. Pistas Orgânicas: um jogo para o processo de ensino e aprendizagem da química. Química Nova na Escola, v. 40, n. 1, p. 25-32, 2018. DOI: https://doi.org/10.21577/0104-8899.20160101

SIMÕES NETO, José Euzébio; SILVA, Rafael Branco; ALVES Cláudia Thamires da Silva; SILVA, Joseane da Conceição Soares. Elaboração e Validação de Jogos Didáticos Propostos por Estudantes do Ensino Médio. Revista Debates em Ensino de Química. v. 2, n. 2, p. 47-54, 2016.

SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa. O Lúdico em Química: Jogo e Atividades Aplicados ao Ensino de Química. 2004. 2019f. Tese (Doutorado em Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Química, Universidades Federal de São Carlos, São Carlos, 2004.

Published

2020-04-30

How to Cite

SANTOS SILVA, Ezequiel; BATISTA LOJA, Luiz Fernando; TEIXEIRA PIRES, Diego Arantes. MOLECULAR QUIZ: DIDACTIC MOBILE APP FOR ORGANIC CHEMISTRY TEACHING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 1, p. 172–192, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p172-192.id550. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/484. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)