STATE OF ART: USE OF RESEARCH METHOD IN PHYSICAL DISCIPLINE 2013-2018
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p344-359.id622Keywords:
State of the Art, Physics teaching, Physics teaching research, EnCIAbstract
Currently, there is a considerable increase in research of the methodological nature "state of knowledge" or "state of the art", in order to research and disseminate how recent studies have been doing. Thus, there are several works that permeate the strategies for improving the teaching and learning of Sciences (physics, chemistry, mathematics and biology). This article aimed to investigate and describe how the investigative method has been used in teaching physics and the topics already addressed, given that it is a primary method for the promotion of scientific literacy. Mediated by searching with three descriptors, selecting complete published works using filters in the Google Scholar and SciELO database, with a time frame of the last five years (2013-1018). Thus, 10 articles, 02 dissertations and 01 thesis that permeates investigative teaching were analyzed. Therefore, showing a low amount of research that permeates this area of knowledge.
Downloads
Metrics
References
AMBRÓZIO, Rosa Maria. Uma intervenção Educacional com Enfoque no Ensino por Investigação: Abordando as Temáticas Termodinâmica e Óptica. 2014. 88 f. Dissertação (Mestre em Ensino de Física) – Universidade Federal do Espirito Santo, Vitória – ES, 2014.
ANDRADE, Marcelo Esteves de; SCARPAT JR, Alfeu; BUFFON, Luiz Otávio. O Uso de um software de simulações para a aprendizagem de circuitos elétricos simples: uma abordagem a partir do ensino por investigação. Revista do Professor de Física, vol. 2, n. 2, p.59-72, 2018.
BELLUCCO, Alex. CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Uma proposta de sequência de ensino investigativo sobre quantidade de movimento, sua conservação e as leis de Newton. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 31, n. 1, p. 30-59, 2014.
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto – Portugal. Porto: Editora, 1994. 333 p.
BRITO, Liliane Oliveira de; FIREMAN, Elton Casado. Ensino de ciências por investigação: uma estratégia pedagógica para promoção da alfabetização científica nos primeiros anos do ensino fundamental. Ensaio Pesquisa em Educação e Ciências, v. 18(1), p. 123-146, 2016.
CARDOSO, Milena Jansen Cutrim. Identificação e descrição de elementos de ensino de ciências por investigação em aulas de professores em formação inicial. 2017. 170 f. Dissertação (Mestrado em Ciências – Área de Concentração em Biologia) Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação Instituto de Física, Instituto de Química e Instituto de Biociência, São Paulo, 2017.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; OLIVEIRA, Carla Marques Alvarenga de; SCARPA, Daniela Lopes; SASSERON, Lúcia Helena; SEDANO, Luciana; SILVA, Maíra Batistoni e; CAPECCHI, Maria Candida Varone de Moraes; ABIB, Maria Lucia Vital dos Santos; BRICCIA, Viviane. Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. 164 p.
CLEMENT, Luiz. Autodeterminação e ensino por investigação: Construindo elementos para promoção da autonomia em aulas de física. 2013. 334 f. Tese. (Doutor em Educação Cientifica e Tecnológica). - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis – SC, 2013.
FEITOSA, Cristiane Maria de Oliveira; MENEZES, Paulo Henrique Dias. A eletricidade e seus riscos: uma perspectiva reflexiva para o ensino de física. In: X ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – X ENPEC, 2015, Água de Lindóia – SP. Ensino e aprendizagem de conceitos científicos, 2015. 01-08 p.
FERRAZ, Arthur Tadeu; SASSERON, Lúcia Helena. Dualidade Argumentativa: Os produtos da argumentação em aulas investigativas. In: ATAS DO IX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – IX ENPEC, 2013, Águas de Lindóia, SP, 2013. 01-08 p.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, 79, 257-272, 2002. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf > Acessado dia 19 de dezembro de 2018.
FRAIHA, Simone; PASCHOAL JR. Waldomiro; PEREZ, Silvana; TABOSA, Clara. E. S.; ALVES, João Paulo da Silva; SILVA, Charles Rocha. Atividades investigativas e o desenvolvimento de habilidades e competências: um relato de experiência no curso de Física da Universidade Federal do Pará. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 40, n. 4, e 4401- 4407, 2018.
GOYA, Alcides; LABURÚ, Carlos Eduardo. Uma estratégia de investigação multimodal para física. In: ATAS DO IX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – IX ENPEC, 2013, Águas de Lindóia, SP, 2013. 01-08 p.
MELLO, Luiz Arthur Rodrigues de. Proposta de atividades de ensino por investigação em laboratório de indução eletromagnética. 2018. 116 f. Dissertação (Mestre em Ensino de Física) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora – MG, 2018.
OLIVEIRA, Maria do Socôrro Dias de Oliveira; MOLINA, Gonzalo Peña; FIREMAN, Elton Casado. Contribuições das sequências de ensino por investigação para a alfabetização científica no estágio em ensino de física. Ensino de Ciências, v.13, n.4, p. 266-296, 2018.
OLIVEIRA, Marcel da Silva Lessa de; NASCIMENTO, Viviane Briccia do. Ensino de ciências por investigação: uma sequência didática para o ensino de eletromagnetismo. In: ATAS DO IX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – IX ENPEC, 2013, Águas de Lindóia, SP, 2013. 01-08 p.
SANTOS, Paulo Borges Viríssimo dos; GONÇALVES, Carolina Jürgensen; PIASSI, Luis Paulo de Carvalho. Experimentos de astronomia com materiais de baixo custo: Ensino por investigação em espaços não formais através do projeto banca da ciência. In: 5º ENCONTRO DE DIVULGAÇÃO DE CIÊNCIA E CULTURA - Revista do Edicc, v. 5, n. 1, p.221-229, 2018.
SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: Relações Entre Ciências da Natureza e Escola. Rev. Ensaio, Belo Horizonte, v.17 n. especial, p. 49-67, 2015.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. – São Paulo: Cortez, 2007. 320p.
SOLINO, Ana Paula; GEHLEN, Simoni Tormölhen. O papel da problematização freireana em aulas de ciências/física: articulações entre a abordagem temática freireana e o ensino de ciências por investigação. Ciênc. Educ.,v. 21, n. 4, p. 911-930, 2015.
ZABALA, Antoni. Enfoque Globalizador e Pensamento Complexo: uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002. 248p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.