EXPERIENCE REPORT ABOUT A MATHEMATICS INTERVENTION IN THE ADMINISTRATION COURSE

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p355-374.id421

Keywords:

Mathematics applied to business, Administration, Enterprise

Abstract

This report aims to share and discuss the results of interventions performed with two distinct groups of graduation students of Administration at the University of Vale do Taquari, RS. Under supervision of two professors who planned and developed mathematical tasks, the students created a fictional action plan of an enterprise based on all the contents studied during the course. The action plans were written and delievered to the professors. Yet, the ideas were shared and discussed with classmates. The results of the two evaluation questionnaires point out that among other topics, about 70% of the fictional enterprises were related to food production and commercialization; the students used correctly the skills learned class and were able to explore the basic rules of using scales and graphics. In general, the objectives of the proposed through the activity were achieved, since the students understood the purpose of the activity and were able to properly apply and use concepts and techniques frequently required in their professional activities as administrators.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Márcia Jussara Hepp Rehfeldt, UNIVATES

Doutora em Informática na Educação,  Universidade Vale do Taquari (UNIVATES)

Marli Teresinha Quartieri, UNIVATES

Doutora em Educação, Universidade Vale do Taquari (UNIVATES)

Camila Baseggio Gräff, UNIVATES

Graduação em andamento em Pedagogia, Universidade Vale do Taquari (UNIVATES)

References

BARROS, Pupe André. A importância da pesquisa de mercado e inovação para empresas de sonorização e iluminação de eventos do Distrito Federal: um estudo de caso da Marc Systems. 2010. 23 f. Trabalho de conclusão curso - Centro Universitário de Brasília, Brasília. Disponível em: <https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/235/9199/1/20800101.pdf>. Acesso em: 09 abr. 2019.

CASTRO, Iná Elias. O problema da escala. In: CASTRO, Iná Elias de; CORREA, Roberto Lobato; GOMES, Paulo Cesar da Costa. (Organizadores) Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995. p. 117-140.

CONSONI, Bianca. A importância do feedback. 2010. 54 f. Trabalho de conclusão curso - Fundação Educacional do Município de Assis, Assis.

EDUCACIONAL, Grupo Cruzeiro do Sul. Guia: O perfil do profissional de Administração. Blog Unipê. 2016. Disponível em: <http://blogcarreiras2.cruzeirodosuleducacional.edu.br/graduacao/guia-o-perfil-do-profissional-de-administracao/>. Acesso em: 03 jan, 2020.

ESQUIVEL, Gilceli da Silva; SANTANA, Nilo Félix Gagliano de; ALVES, Thiago Tude de Sá; FARIAS, Vitor Tavares. A importância da matemática para o administrador de empresas. 2008. Disponível em: <http://www.ebah.com.br/content/ABAAAAH54AC/aimportancia-matematica-naadministracao>. Acesso em: 05 fev. 2019.

FERREIRA, Sidnei Barbosa; SILVA, Janete Pereira da. A importância da Matemática para o Administrador de Empresas. In: 2° Encontro de Iniciação Científica da Faculdade Apogeu, 2012, Apogeu. Trabalhos. Disponível em: <https://www.yumpu.com/pt/document/read/12539832/a-importancia-da-matematica-para-o-administrador-de-empresas>. Acesso em: 06 fev. 2019.

FONSECA, Ricardo de Freitas; SILVA, Wendel Alex Castro. A relação entre o curso de administração, os acadêmicos e a disciplina de Matemática: Uma reflexão. In: IX Convibra Administração – Congresso Virtual Brasileiro de Administração. 2012. Disponível em: <http://www.convibra.com.br/upload/paper/2012/31/2012_31_4363.pdf>. Acesso em: 06 fev. 2019.

FREITAS, Wesley Ricardo de Souza; JABBOUR, Charbel José Chiapetta. Utilizando estudo de caso(s) como estratégia de pesquisa qualitativa: boas práticas e sugestões. Lajeado: Estudo & Debate, v. 18, n. 2, p. 07-22, 2011.

FUENTES, Verônica Lídia Peñaloza; LIMA, Ronaldo; GUERRA, Diego de Sousa. Atitudes em relação à matemática em estudantes de Administração. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 13, n. 1, p. 133-141. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572009000100015

FUTURO, Débora Omena; SILVA, Ronaldo Ferreira da. Uso de ferramentas de controle estatístico para o entendimento do processo de produção de cápsulas em farmácias magistrais. In: Encontro Nacional de Engenharia de Produção. Foz do Iguaçu. Anais. Paraná, 2007.

GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: Tipos fundamentais. São Paulo: Revista de administração de empresas, v.35, n.3, p. 20-29, 1995. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004

INDEED. Vagas de emprego: Administrador requisitos. Disponível em: <https://www.indeed.com.br/empregos-de-Administrador-Requisitos>. Acesso em: 09 abr.2019.

KOHN, Karen; MORAES, Cláudia Herte de. O impacto das novas tecnologias na sociedade: conceitos e características da Sociedade da Informação e da Sociedade Digital. In: XXX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. 2007. Disponível em: <https://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2007/resumos/R1533-1.pdf>. Acesso em: 08 abr. 2019.

LISBOA, Josiane Mostasso; LUCINO, Micheli Aparecida. A importância da teoria e da prática nas aulas de Matemática. 2015. 48 f. Trabalho de conclusão curso - Faculdades Integradas do Vale do Ivaí, Ivaiporã.

MACHADO, Antônio. Matemática na escola do segundo grau. A matemática e as profissões. v. 2. São Paulo: Atual, 1998.

MONTEIRO, Carlos Eduardo Ferreira. Interpretação de gráficos sobre economia veiculados pela mídia impressa. Dissertação de Mestrado. Pós-Graduação em Psicologia da UFPE, Recife –PE,1998.

MOREIRA, Marco Antônio. Metodologias de pesquisa em ensino. 1 ed. São Paulo: Editora Livraria de Física, 2011.

SANTOS, Andréia Kohatsu; CAPELARI, Rosana; SPERANDIO, Décio. É relevante o estudo da Matemática na formação do administrador contemporâneo? s/data. Disponível em: <http://www.angrad.org.br/_resources/files/_modules/producao/producao_481_201212051834228e9c.pdf>. Acesso em: 05 fev. 2019.

SANTOS, Josiel Almeida; FRANÇA, Kleber Vieira; SANTOS, Lúcia S. B. dos. Dificuldades de aprendizagem de Matemática. 2007. 41 f. Trabalho de conclusão curso - Universitário Adventista de São Paulo, São Paulo.

SEBRAE – Embraer. Setor de Alimentos: estabelecimentos e empregos formais no Rio de Janeiro. N° 18, 2012. Disponível em: <http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/ufs/rj/institucional/observatorio-notasconjunturais,b99d6e69cfb56410VgnVCM2000003c74010aRCRD>. Acesso em: 07 fev. 2019.

SERRANO, Glória Pérez. Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. I. Métodos. Madrid: La Muralla S.A. 1998.

SILVA, Dione Morais da. O administrador do século XXI. 2015. 43 f. Trabalho de conclusão curso - Instituto Municipal de Ensino Superior de Assis, Assis.

SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da. “Matemática é difícil”: um sentido pré-construído evidenciado na fala dos alunos. Disponível em: <http://www.ufrrj.br/emanped/paginas/conteudo_producoes/docs_25/matematica.pdf>.

Acesso em: 15, mai, 2019.

SOUZA, Helcimara Affonso de. Teoria geral da Administração. 1 ed. Rio de Janeiro: Seses, 2015. 354 p.

SOUZA, Eda Castro Lucas de; SOUZA, Cristina Castro Lucas de; ASSIS, Simone de Araújo Góes; ZERBINI, Thais. Métodos, técnicas e recursos didáticos de ensino de empreendedorismo em IES brasileiras. Empreendedorismo além do plano de negócio. São Paulo: Editora Atlas, 2005

Published

2019-12-27

How to Cite

HEPP REHFELDT, Márcia Jussara; TERESINHA QUARTIERI, Marli; BASEGGIO GRÄFF, Camila. EXPERIENCE REPORT ABOUT A MATHEMATICS INTERVENTION IN THE ADMINISTRATION COURSE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 355–374, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p355-374.id421. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/508. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies