IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p852-868.id543

Keywords:

Sociology, High School, Music

Abstract

Sociology, in different political contexts of Brazilian history, has been removed from the scene and its presence in school education is still fragile and plays a supporting role, most often taught by teachers who do not have a background in Social Sciences. The discipline also faces shortages of teaching material. In this scenario, this paper aims to share an experience done with students from two third year High School classes of Grande Florianópolis-SC Public Network. Through a didactic sequence, applied during the development of a master's research that focused on the use of music as a methodological resource, the students took the lead. The productions developed by the students had as theme racism, male chauvinism and homophobia, generating materials that demonstrate the articulation of school knowledge with everyday issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carolini de Souza Vilela Correia, IFSC

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT/IA IFSC) Professora da Rede Estadual de Educação de Santa Catarina

Marizete Bortolanza Spessatto, UFSC

Doutora em Educação (UFSC) Professora do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

References

ARROYO, Miguel González. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA; Itinerários pelo direito de uma vida justa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

BARROS, Marcelo Diniz Monteiro; ZANELLA, Priscilla Guimarães; ARAÚJO-JORGE, Tania Cremonini. A música pode ser uma estratégia para o ensino das ciências naturais? Analisando concepções de professores da educação básica. In: Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.15, n. 01, p. 81-94, jan./abr. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172013150106

BRASIL, Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Ciências humanas e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2006.

BRENNER, Ana Karina; CARRANO Paulo Cesar Rodrigues. Os sentidos da presença dos jovens do Ensino Médio: representações da escola em três filmes de estudantes. Educ. Soc., Campinas, v. 35, nº. 129, p. 1223-1240, out. Dez., 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014143847

CAREGNATO, Célia Elizabete, et. al. Ensino de Sociologia na Educação Básica: um olhar sobre o perfil e a formação dos professores no Rio Grande Do Sul. Cadernos da Associação Brasileira de Ensino de Ciências Sociais. Rio Grande do Sul.vol.1, n.1, p. 187-205, jan. /jul. 2017.

CARIDÁ, Ana Carolina Bordini Brabo. Diretrizes curriculares para a Sociologia no ensino médio. Revista Em Debate (UFSC), Florianópolis, volume 16, p. 55-68, 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-3532.2016n15p55

CARVALHO, Leujeune Mato Grosso (Org). A Trajetória Histórica da Luta Pela Introdução da Disciplina de Sociologia no Ensino Médio no Brasil. Ijuí: Unijuí, 2004.

COMIM, André Alvarez Grohe; MOURAD, Leonice Alves Pereira. O uso da música como um recurso pedagógico para o ensino de ciências sociais no ensino médio. Santa Maria, 2015. 23f. TCC (Graduação) – Universidade Federal de Santa Maria, Curso de Ciências Sociais. Disponível em: http://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/2620/andre_alvarez_grohe_comin_tcc2.pdf?sequence=1. Acesso em:12 fev 2018.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento.In: DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

FERREIRA, Martins. Como usar a música em sala de aula. 8ª ed. São Paulo: contexto. 2017, (Coleção como usar na sala de aula).

GOMES, Nilma Lino; LABORNE Ana Amélia de Paula. Pedagogia da crueldade: racismo e extermínio da juventude negra. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.34e197406, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v34/1982-6621-edur-34-e197406.pdf. Acesso em 10 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698197406

HIRATA, Helena. Gênero, classe e raça Interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo Social, revista de sociologia da USP, v. 26, n. 1,jun.2014.

JINKINGS, Nise. Ensino de Sociologia: Particularidades e Desafios Contemporâneos. Mediações, Londrina, v.12, n.1, p.113-130, jan. /jun. 2007. DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2007v12n1p113

MORAES, Amaury César. O veto de FHC: o sentido de um gesto. In: CARVALHO, Leujeune Mato Grosso. (Org.) Sociologia e ensino em debate: Experiências e discussão de Sociologia no Ensino Médio. Ijuí:Unijuí, 2004.

NÓBREGA, José Aderivaldo Silva da. Elementos para se pensar sobre a didática da Sociologia no ensino médio. Revista Em Debate (UFSC), Florianópolis, volume 14, p. 101-121, 2015. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-3532.2015n14p101

OLIVEIRA, Amurabi; LIMA, Vilma Soares. Formação de Professores em Ciências Sociais: Desafios e Possibilidades a partir do Estágio e do PIBID. In.: GONÇALVES, Danyelle Nilin, (Org.) Sociologia e Juventude no ensino médio formação, PIBID e outras experiências. Campinas, SP: Pontes editores, 2013.

SANTA CATARINA, Secretaria de Estado da Educação e do Desporto. Proposta Curricular de Santa Catarina: Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio: Formação Docente para a Educação Infantil e Séries Iniciais. Florianópolis, 1998.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Proposta Curricular de Santa Catarina: formação integral na educação básica. Florianópolis 2014.

SAVIANI, Demerval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14 n. 40 jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf. Acesso em 02 dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100012

TENNROLLER, Daiane Cristina; CUNHA, Marion Machado. Música e educação: a música no processo ensino aprendizagem. In: Revista Eventos Pedagógicos, v.3, n.3, p.33-43, ago. /dez. 2012. Disponível em: <http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/eventos/article/viewFile/974/646> Acesso em: 31 maio de 2018.

Published

2019-12-27

How to Cite

SOUZA VILELA CORREIA, Carolini de; BORTOLANZA SPESSATTO, Marizete. IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 852–868, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p852-868.id543. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/540. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies