ACIDS AND BASES IN THE EVERYDAY LIFE: A PROPOSAL OF INVESTIGATIVE EXPERIMENT FOR HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p227-241.id408

Keywords:

Chemistry Teaching, acids and bases, experimentation

Abstract

The aim of this work was to investigate the didactic potential of an experiment about acids and bases. The experiment was developed with High School sophomores. The pedagogical intervention  reflected on how to recognize acid and alkaline products present in everyday life, the reading and discussion of a text about the origin and physical and chemical characteristics of acid and alkaline substances, carrying out an experiment using various daily life substances of acidic and basic character as well as a pH scale prepared with extract of purple cabbage and aqueous solutions of hydrochloric acid and sodium hydroxide. After the experiment, during group discussions, the students answered questions in order to analyze the observed data. Afterwards, they answered a question individually in order to verify the application of knowledge. The results demonstrated that the students had a good understanding of the knowledge developed, which leads us to conclude that research experiments, such as the one discussed here, promotes the learning of scientific knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Paula Cavalcante Monteiro, UEM

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática (UEM) Professora Adjunta (UTFPR)

Maria Aparecida Rodrigues, UNICAMP

Doutora em Química (UNICAMP) Professora Associada (UEM/PCM)

Ourides Santin Filho, UEM

Doutor em Ciências (USP) Professor Associado (UEM/PCM)

Michel Corci Batista, UEM

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática (UEM) Professor Adjunto (UTFPR/PCM)

References

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto, 1994.

CARVALHO, A. M. P. Fundamentos teóricos e metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Belo Horizonte, v. 18, n. 03, p. 765-794, 2018. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765

CARVALHO, A. M. P. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, p. 1-20.

COSTA, R. C. Construção do conhecimento científico segundo algumas contribuições da epistemologia de Bachelard. In: MORAES, Roque (Org). Construtivismo e ensino de ciências: reflexões epistemológicas e metodológicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.

FERREIRA, L. H.; HARTWIG, D. R.; OLIVEIRA, R. C. Ensino experimental de química: uma abordagem investigativa contextualizada. Química Nova na Escola. São Paulo, v. 32, n. 02, p. 101-106, 2010.

GONÇALVES, F. P; BRITO, M. A. Experimentação na educação em Química: fundamentos, propostas e reflexões. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2014.

KASSEBOEHMER, A. C; HARTWIG, D. R; FERREIRA, L. H. Contém Química 2: pensar, fazer e aprender pelo método investigativo. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.

MONTEIRO, P. C. A experimentação investigativa: um estudo com licenciandos em Química. 2018. 165f. Maringá: Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018. Disponível em: https://sucupira. capes.gov.br/ sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup true&id_trabalho=7198502. Acesso em: 09/04/2019.

MONTEIRO, P. C; RODRIGUES, M. A; SANTIN FILHO, O. Experimentos com abordagem investigativa propostos por licenciandos em Química. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., 2017, Florianópolis. Anais... Florianópolis: Abrapec, 2017. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1530-1.pdf. Acesso em: 19/03/2019.

MORAES, R; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.

OLIVEIRA, C. M. A. O que se fala e se escreve nas aulas de Ciências? In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, p. 63-75.

PAVÃO, A. C; FREITAS, D (Org.). Quanta ciência há no ensino de ciências. São Carlos: EdufSCAR, 2011.

ROSITO, B. A. O ensino de Ciências e a experimentação. In: MORAES, R. (Org.). Construtivismo e ensino de ciências: reflexões epistemológicas e metodológicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.

SANTANA, E.; SILVA, E. (Org.). Tópicos em Ensino de Química. São Carlos: Pedro & João Editores, 2014.

SANTOS, W. L. P; MÓL, G. S. Química & Sociedade: PEQUIS – projeto de ensino de química e sociedade: ensino médio. São Paulo: Nova Geração, 2005.

SASSERON, L. H. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, p. 41- 61.

SASSERON, L. H., MACHADO, V. F., Alfabetização científica na prática: inovando a forma de ensinar física. Editora livraria da fisica, 1ª. ed. 2017.

SILVA, L. H. A.; ZANON, L. B. A experimentação no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, R. P.; ARAGÃO, R. M. R. (Org.). Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. Campinas: R. Vieira Gráfica e Editora Ltda., 2000. p. 120-153.

SILVA, M. L. O uso de materiais de baixo custo para experimentação nas aulas de densidade e pressão hidrostática. Revista Prática Docente. Confresa: MT, v. 2, n. 1, p. 62-70, jan/jun 2017. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/ view/47/23 Acesso em: 11/04/2019. DOI: https://doi.org/10.23926/rpd.v2i1.47

SUART, R. C. A experimentação no ensino de Química: conhecimentos e caminhos. In: SANTANA, E.; SILVA, E. (Org.). Tópicos em Ensino de Química. São Carlos: Pedro & João Editores, 2014. p. 63-88.

Published

2019-07-15

How to Cite

CAVALCANTE MONTEIRO, Paula; APARECIDA RODRIGUES, Maria; SANTIN FILHO, Ourides; CORCI BATISTA, Michel. ACIDS AND BASES IN THE EVERYDAY LIFE: A PROPOSAL OF INVESTIGATIVE EXPERIMENT FOR HIGH SCHOOL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 1, p. 227–241, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p227-241.id408. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/559. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies