THE IMPORTANCE OF THE WRITING ANALYSIS AS AN INSTRUMENT OF EVALUATION IN THE PERIOD OF LITERACY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p453-460.id248

Keywords:

Evaluation, Probing, Literacy

Abstract

This is an experience report on the writing analysis conducted with students of the first three years of elementary school, one of the activities proposed by the Trainers of Studies of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) 2016 Polo Nova Iguaçu / RJ. Our objective with this report is to emphasize the importance of the writing analysis as an evaluation tool in the literacy period. We apply a dictation and an immediate reading of by the students of the schools in which we act as Pedagogical Consuellors. We have seen significant advances in children's learning. We concluded that such practice must occur constantly throughout the period of literacy in order to mobilize intervention strategies of the teacher for the students development.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Patrícia Rodrigues Rocha, UNIGRANRIO

Mestre em Humanidades, Culturas e Artes (UNIGRANRIO)

Alessandra de Souza Santos, UNIGRANRIO

Mestre em Humanidades, Culturas e Artes (UNIGRANRIO)

References

BATISTA, Antônio Augusto Gomes; SILVA, Ceris S. Ribas; BREGUNCI, Maria das Graças de Castro; CASTANHEIRA, Maria Lúcia; MONTEIRO, Sara Mourão. Avaliação diagnóstica da alfabetização. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005. 88p. – (Coleção Instrumentos da Alfabetização). Disponível em: < http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/files/uploads/instrumentos%20da%20alfabetiza%C3%A7%C3%A3o/Col-Instrumentos-03_AvaliacaoDiagnostica.compressed.pdf>. Acesso em: 28 jan. 2017.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: formação do professor alfabetizador: caderno de apresentação. Brasília: MEC, SEB, 2012. 40 p. Disponível em: <http://pacto.mec.gov.br/images/pdf/Formacao/Apresentacao%20MIOLO.pdf>. Acesso em: 30 nov. 2016.

MACHADO, Maira Gledi Freitas Kelling; STAUB, Teresinha. PNAIC: relatos de experiência de uma formação continuada para a garantia de uma alfabetização de sucesso. IN: Colóquio Internacional de Educação – Educação e contemporaneidade –UFS, 2014, São Cristóvão/SE/Brasil. Anais... São Cristóvão, SE, UFS, 2014, p. 371-380. Disponível em: <http://editora.unoesc.edu.br/index.php/coloquiointernacional/article/view/5147>. Acesso em: 29 jan. 2017.

ONÁRI, Márcia da Rocha, BARROS, Paola Guimarães da La Rocque M. de, BARBOSA, Daniele Corrêa Sales, TRINDADE Vanessa Aguirre. Sondagem: instrumento de avaliação no processo de aprendizagem. In: XV INIC Encontro Latino Americano de Iniciação Científica e XI EPG Encontro Latino Americano de Pós-Graduação – Universidade do Vale do Paraíba, 2011, São José dos Campos, SP. Anais... SJC, SP, UNIVAP, 2011, p. 1-6. Disponível em: <http://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2011/anais/arquivos/0173_1236_01.pdf>. Acesso em: 28 jan. 2017.

Published

2018-12-26

How to Cite

RODRIGUES ROCHA, Patrícia; SOUZA SANTOS, Alessandra de. THE IMPORTANCE OF THE WRITING ANALYSIS AS AN INSTRUMENT OF EVALUATION IN THE PERIOD OF LITERACY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 2, p. 453–460, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p453-460.id248. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/572. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies