SCIENTIFIC PRODUCTION ON TEACHING BIOLOGICAL SCIENCES: A STUDY OF THE ANNALS OF IFMT WORKSHOPS AND STATE SEMINARS
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p665-680.id267Keywords:
State of knowledge, Teaching, Biological SciencesAbstract
It is notable that in Brazil, the number of works in the area of Biological Sciences, the result of research in graduate programs, research groups, undergraduate courses, extension projects or any other scientific space, have grown considerably in the latter years. In Mato Grosso, among several institutions of higher education, the Federal Institute of Mato Grosso (IFMT) is also responsible for a portion of the publications. In view of this, this work of bibliographical character and the "State of Knowledge", aims to map and outline a profile or trend of publications focused on Teaching Biological Sciences, and presented between 2013 and 2017 at state level scientific events, in which there was the participation of the Pro-Rector of Teaching of the IFMT in the organization. The results show that the profile delimited through this study, have similar aspects to those outlined by the State of the Art of the Biological Sciences area, in national journals presented by Sales et al. (2011), or in dissertations and theses studied by Teixeira and Megid Neto (2012).
Downloads
Metrics
References
FERREIRA, N. S. As pesquisas denominadas "Estado da Arte". Educação & Sociedade, São Paulo, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013
SEMINÁRIO DAS LICENCIATURAS DO IFMT, 1, 2016, Jaciara-MT. Anais do I Seminário das Licenciaturas do IFMT/ III Seminário Integrador do PIBID IFMT/ III Seminário da Licenciatura em Ciências da Natureza. Jaciara: IFMT, 345p.
SEMINÁRIO DAS LICENCIATURAS DO IFMT, 2, 2017, Jaciara-MT. Anais do II Seminário das Licenciaturas do IFMT/ IV Seminário Integrador do PIBID IFMT/ IV Seminário da Licenciatura em Ciências da Natureza. Jaciara: IFMT, 295p.
NARDI, R. A área de ensino de ciências no Brasil: fatores que determinaram sua constituição e suas características segundo pesquisadores brasileiros. In: NARDI, R. (Org). A pesquisa em ensino de Ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007. p. 357-412.
PALHARES, I. Programa de bolsas para professor tem redução de 14,8%. Folha de São Paulo, São Paulo, 17 ago. 2017. Folha Educação. Disponível em: <https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,programa-de-bolsas-para-professor-tem-reducao-de-14-8,70001939431>. Acessado em: 22 ago. 2018.
REGO, T. C. Produtivismo, pesquisa e comunicação científica: entre o veneno e o remédio. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 325-346, abr./jun. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v40n2/v40n2a03.pdf>. Acessado em: 12 set. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022014061843
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo "estado da arte" em
educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, vol. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: < http://www.redalyc.org/pdf/1891/189116275004.pdf>. Acessado em: 13 jul. 2018.
SALES, A. B. et al. Tendências atuais da pesquisa em ensino em biologia: uma análise preliminar de periódicos nacionais. In: Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, 5, 2011, São Cristóvão, Ceará. Anais do V Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade. Sergipe: EDUCON, 2011. p. 1-5. Disponível em: <https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/8731/2/TendenciasAtuaisEnsinoBiologia.pdf>. Acesso em: 13 jul. 2018.
SOARES, M. Alfabetização no Brasil – O Estado do conhecimento. Brasília: INEP/MEC, 1989.
TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. O estado da arte da pesquisa em ensino de Biologia no Brasil: um panorama baseado na análise de dissertações e teses. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias: Universidade de Vigo. Espanha, v. 11, n. 2, p. 273-297. 2012. Disponível em: <http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen11/REEC_11_2_2_ex500.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2018.
WORKSHOP DE ENSINO, PESQUISA, EXTENSÃO E INOVAÇÃO DO IFMT, 4, 2014, Cuiabá. Anais do III WORKIF- Workshop de Ensino, Pesquisa, Extensão e Inovação do IFMT. Cuiabá-MT: IFMT, 2014. 1210 p.
WORKSHOP DE ENSINO, PESQUISA, EXTENSÃO E INOVAÇÃO DO IFMT, 4, 2016, Cuiabá. Anais do IV WORKIF- Workshop de Ensino, Pesquisa, Extensão e Inovação do IFMT. Cuiabá-MT: IFMT, 2016. 1127 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.