SCIENTIFIC PRODUCTION ON TEACHING BIOLOGICAL SCIENCES: A STUDY OF THE ANNALS OF IFMT WORKSHOPS AND STATE SEMINARS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p665-680.id267

Keywords:

State of knowledge, Teaching, Biological Sciences

Abstract

It is notable that in Brazil, the number of works in the area of Biological Sciences, the result of research in graduate programs, research groups, undergraduate courses, extension projects or any other scientific space, have grown considerably in the latter years. In Mato Grosso, among several institutions of higher education, the Federal Institute of Mato Grosso (IFMT) is also responsible for a portion of the publications. In view of this, this work of bibliographical character and the "State of Knowledge", aims to map and outline a profile or trend of publications focused on Teaching Biological Sciences, and presented between 2013 and 2017 at state level scientific events, in which there was the participation of the Pro-Rector of Teaching of the IFMT in the organization. The results show that the profile delimited through this study, have similar aspects to those outlined by the State of the Art of the Biological Sciences area, in national journals presented by Sales et al. (2011), or in dissertations and theses studied by Teixeira and Megid Neto (2012).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vívia Lúcia Juvino de Lemos Cardoso

Especialista em Ensino de Ciências da Natureza

Jorge Souza de Jesus

Especialista em Ensino de Ciências da Natureza

Fernando Henrique Cardoso

Mestre em Matemática Aplicada. Professor EBTT (IFMT)

References

FERREIRA, N. S. As pesquisas denominadas "Estado da Arte". Educação & Sociedade, São Paulo, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013

SEMINÁRIO DAS LICENCIATURAS DO IFMT, 1, 2016, Jaciara-MT. Anais do I Seminário das Licenciaturas do IFMT/ III Seminário Integrador do PIBID IFMT/ III Seminário da Licenciatura em Ciências da Natureza. Jaciara: IFMT, 345p.

SEMINÁRIO DAS LICENCIATURAS DO IFMT, 2, 2017, Jaciara-MT. Anais do II Seminário das Licenciaturas do IFMT/ IV Seminário Integrador do PIBID IFMT/ IV Seminário da Licenciatura em Ciências da Natureza. Jaciara: IFMT, 295p.

NARDI, R. A área de ensino de ciências no Brasil: fatores que determinaram sua constituição e suas características segundo pesquisadores brasileiros. In: NARDI, R. (Org). A pesquisa em ensino de Ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007. p. 357-412.

PALHARES, I. Programa de bolsas para professor tem redução de 14,8%. Folha de São Paulo, São Paulo, 17 ago. 2017. Folha Educação. Disponível em: <https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,programa-de-bolsas-para-professor-tem-reducao-de-14-8,70001939431>. Acessado em: 22 ago. 2018.

REGO, T. C. Produtivismo, pesquisa e comunicação científica: entre o veneno e o remédio. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 325-346, abr./jun. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v40n2/v40n2a03.pdf>. Acessado em: 12 set. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022014061843

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo "estado da arte" em

educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, vol. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: < http://www.redalyc.org/pdf/1891/189116275004.pdf>. Acessado em: 13 jul. 2018.

SALES, A. B. et al. Tendências atuais da pesquisa em ensino em biologia: uma análise preliminar de periódicos nacionais. In: Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, 5, 2011, São Cristóvão, Ceará. Anais do V Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade. Sergipe: EDUCON, 2011. p. 1-5. Disponível em: <https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/8731/2/TendenciasAtuaisEnsinoBiologia.pdf>. Acesso em: 13 jul. 2018.

SOARES, M. Alfabetização no Brasil – O Estado do conhecimento. Brasília: INEP/MEC, 1989.

TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. O estado da arte da pesquisa em ensino de Biologia no Brasil: um panorama baseado na análise de dissertações e teses. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias: Universidade de Vigo. Espanha, v. 11, n. 2, p. 273-297. 2012. Disponível em: <http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen11/REEC_11_2_2_ex500.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2018.

WORKSHOP DE ENSINO, PESQUISA, EXTENSÃO E INOVAÇÃO DO IFMT, 4, 2014, Cuiabá. Anais do III WORKIF- Workshop de Ensino, Pesquisa, Extensão e Inovação do IFMT. Cuiabá-MT: IFMT, 2014. 1210 p.

WORKSHOP DE ENSINO, PESQUISA, EXTENSÃO E INOVAÇÃO DO IFMT, 4, 2016, Cuiabá. Anais do IV WORKIF- Workshop de Ensino, Pesquisa, Extensão e Inovação do IFMT. Cuiabá-MT: IFMT, 2016. 1127 p.

Published

2018-12-26

How to Cite

LEMOS CARDOSO, Vívia Lúcia Juvino de; SOUZA DE JESUS, Jorge; HENRIQUE CARDOSO, Fernando. SCIENTIFIC PRODUCTION ON TEACHING BIOLOGICAL SCIENCES: A STUDY OF THE ANNALS OF IFMT WORKSHOPS AND STATE SEMINARS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 2, p. 665–680, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p665-680.id267. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/585. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies