HISTORICAL-CRITICAL THEORY: THE PATH TO AN EMANCIPATORY PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p768-780.id261

Keywords:

Professional and Technological Education, Historical Critical Theory, Formative Process

Abstract

In the field of education there are several pedagogical theories, which can have a reproductive or transformative character. For example, historical-critical theory, the basis of this study, has an emancipatory nature, so it proposes to break with the reproductive and hegemonic model of traditional theories. This theory, according to Demerval Saviani (2013b), has as its central aspect a transformative bias and emerges as a possible path for the improvement of educational practices in the educational system, especially the Professional and Technological Education - EPT, focusing on the omnilateral formation of individuals, that is, their professional training and development of a critical sense of citizenship. Thus, this research aims to understand how a pedagogical theory of democratic character can contribute to the formative process in EFA, from the point of view of integral formation. To verify this, we used as a research method the bibliographic revision, observing the educational practice in three pillars: the full development of the person, omnilateral conception; their preparation for the exercise of citizenship, emancipatory vision; and their qualification for work, which sees professional activity as an educational principle.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Paulo de Sá Filho

Mestrando em Educação Profissional e Tecnológica (IFGoiano)

Cláudia Caetano Gonçalves Mendes Lima

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica (IFGoiano)

Léia Adriana da Silva Santiago

Pós doutora em Educação pela (UAB/Barcelona). Professora EBTT (IFGoiano)

Marco Antônio de Carvalho

Pós-doutor en el currículo y la formación profesional agrícola (UAB/Barcelona). Professor Titular (IFGoiano)

References

ARROYO, M. G. Imagens quebradas. Trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis: Vozes, 2004.

ARROYO, M. G. Escola, Cidadania e Participação no Campo. Disponível em:< http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/1400> Acesso em 11 jul. 2018.

BERTRAND, Y. Teorias contemporâneas da educação. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n. 9.394/1996. Brasília: Senado Federal, 1996.

BRASIL. Decreto nº 5.154. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências, 2004.

CHARLOT, B. Da relação como o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013.

FRANCO, M. A. do R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Estudos Pedagógicos, 97, 534-551, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (orgs.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

FRIGOTTO, G. A relação da educação profissional e tecnológica com a universalização da educação básica. Educação & Sociedade, 28, 1129-1152, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300023

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. Trabalho, Educação e Saúde. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1981-77462003000100005&script=sci_abstract&tlng=pt> Acesso em 11 jul. 2018.

GADOTTI, M. Gestão Democrática com Participação Popular: no planejamento e na organização da educação nacional. Disponível em http://conae2014.mec.gov.br/images/pdf/artigogadotti_final.pdf> Acesso em 11 jul. 2018.

GASPARIN, J.L; PETENUCCI, M. C. Pedagogia histórico-crítica: da teoria a prática no contexto escolar. Campinas: Autores Associados, 2013.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2015.

IANNI, Octavio. O cidadão do mundo. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval; SANFELICE, José Luís (org.). Capitalismo, trabalho e educação. 3 ed. Campinas: Autores Associados, HISTEDER, 2005.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2001.

MOURA, D. H. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectiva de integração. Revista Holos, 2, 1-27, 2007. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2007.11

NOSELLA, P. Trabalho e perspectivas de formação dos trabalhadores: para além da formação politécnica. Revista Brasileira de Educação, 12, 137-181, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100011

OLIVEIRA, S. L. Tratado de Metodologia Científica: projetos de pesquisas, TGI, TCC, monografias, dissertações e teses. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

PADILHA, P. R. Educar em Todos os Cantos: reflexões e canções por uma educação intertranscultural. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2012.

PARRA FILHO, D.; SANTOS, J. A. Metodologia Científica. São Paulo: Futura, 1998.

PINSKY, C. B.; PINSKY, J. (org). História da cidadania. São Paulo: Contexto,2003.

RAMOS, M. Concepção do Ensino Médio Integrado. São Paulo: Cortez, 2005.

RODRIGUES, J. A educação politécnica. Campinas: Autores Associados, 1998.

SACRISTÁN, J. G. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, 12, 52-180, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. 39 ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. Sistema Nacional de Educação articulado ao Plano Nacional de Educação. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n44/v15n44a13.pdf> Acesso em 11 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000200013

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores associados, 2013a.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores associados, 2013b.

Published

2018-12-26

How to Cite

SÁ FILHO, Paulo de; GONÇALVES MENDES LIMA, Cláudia Caetano; SILVA SANTIAGO, Léia Adriana da; ANTÔNIO DE CARVALHO, Marco. HISTORICAL-CRITICAL THEORY: THE PATH TO AN EMANCIPATORY PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 2, p. 768–780, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p768-780.id261. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/591. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies