EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN THE TEACHER EDUCATION COURSES OF THE FEDERAL INSTITUTE OF GOIANO- CAMPUS URUTAÍ
DOI:
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23050.id676Keywords:
education of ethnic-racial relations, initial teacher education, undergraduate coursesAbstract
The initial and continuing education of teachers is fundamental in the process of developing Education for Ethnic-Racial Relations. In this sense, there is a need for qualification of education professionals so that they can develop an education that addresses ethnic-racial diversity. The objective of this research was to identify the treatment given to Education for Ethnic-Racial Relations in the initial teacher training courses of the Instituto Federal Goiano Campus Urutaí. For this, the methodology used was document analysis, and the application of questionnaires in which all the information was collected and analyzed in a qualitative-quantitative way. It was considered that the PPCs of the Undergraduate courses of the IF Goiano Campus Urutaí are concerned with meeting the legislation that determines the insertion and preparation of graduates for the Education of Ethnic-Racial Relations. However, it is observed a small number of disciplines that address the issue, in addition, it was observed a lack of knowledge of undergraduates about ERER.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Marta Mariano. Lei 10.639/03, formação docente e NEABs: a democratização do currículo como um desafio para a educação brasileira. Cadernos do Aplicação, v. 30, p. 33-47, 2017.
BHABHA, Homi. A questão do “outro”: diferença, discriminação e o discurso do colonialismo.In: Buarque de Hollanda, H. (org). Pós-modernidade e política, Rio de Janeiro (RJ): Rocco, 1992.
BRASIL. CNE/CP – Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior. Brasília: MEC, 2015.
BRASIL. Decreto n° 3.956/01. Convenção Interamericanal para a Eliminação de Todas as Formas de discriminação contra para a Eliminação de Todas as Formas de Deficiência, Brasilia, DF, 2001.
BRASIL. Lei nº 12.288, de 20 de julho de 2010. Institui o Estatuto da Igualdade Racial; altera as Leis nos 7.716, de 5 de janeiro de 1989, 9.029, de 13 de abril de 1995, 7.347, de 24 de julho de 1985, e 10.778, de 24 de novembro de 2003. Diário Oficial da União, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12288.htm. Acesso em: 12/02/2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes Bases Educação Nacional. Brasília. 1997.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LD- BEN. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Seção I.
BRASIL. Ministério da Educação; Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior. Avaliação de cursos de graduação. Brasília, DF: INEP, 2006.
CAMARGO, Marysson Jonas Rodrigues; BENITE, Anna Maria Canavarro. Educação para as relações étnico-raciais na formação de professores de química: sobre a Lei 10.639/2003 no ensino superior. Química Nova, São Paulo, v. 42, n. 6, p. 691-701, 2019.
CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo (SP): Edusp, 1998.
CANDAU, Vera. Maria (org). Sujeitos e subjetividades nas tramas da linguagem e da cultura. In: COSTA, Marisa Vorraber. Cultura, linguagem e subjetividade no ensinar e aprender. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, p. 29 - 46, 2001.
CANEN, Ana; XAVIER, Giseli Pereli de Moura. Formação continuada de professores para a diversidade cultural: ênfases, silêncios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação, Rio de janeiro, v. 16 n. 48, p. 641- 663, set./dez. 2011.
CARDOSO, Zilmar Santos. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais nos Cursos de Formação Docente: um estudo de caso da Lei 10.639/03 e seus desdobramentos legais. 2016. 232 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
CARNEIRO, Moaci Alves. LDB Fácil: Leitura Crítico-Compreensiva: Artigo a Artigo. 14. ed. Petrópolis (RJ): Vozes, 2007.
CARRARA, Sergio et al. (Orgs). Gênero e diversidade na escola: formação de professores/as em gênero, orientação sexual e relações étnico-raciais. Livro de Conteúdo. Versão 2009. Rio de Janeiro: CEPESQ; Brasília: SPM, 2009.
CASTRO, Felipe González et al. A Methodology for conducting integrative mixed methods research and data analyses. Journal of Mixed Methods Research, v. 4, n. 4, p. 342–360, 2010.
CATANANTE, Bartolina Ramalho; DIAS, Lucimar Rosa. A coordenação pedagógica, a formação continuada e a diversidade étnico-racial: um desafio. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial n. 1, p. 103-113, jun. 2017.
CAVALLEIRO, Eliane. Educação anti-racista: compromisso indispensável para um mundo melhor. In: Racismo e anti-racismo na educação: Repensando nossa escola. CAVALLEIRO, Eliane. (Org.) São Paulo: Selo Negro Edições, 2001, 213 p.
CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2008.
COÊLHO, Ildeu Moreira. Educação, cultura e formação: o olhar da filosofia. Goiânia (GO): Editora da PUC, 2009.
COELHO, Wilma de Nazaré Baía. Formação de professores e relações étnico-raciais (2003-2014): produção em teses, dissertações e artigos. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 97-122, maio/jun. 2018.
COELHO, Mauro Cezar; COELHO, Wilma de Nazaré Baía. As Licenciaturas em História e a Lei 10.639/03 – percursos de formação para o trato com a diferença?. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, p. 1-39, 2018.
CORSETTI, Berenice. A análise documental da metodologia qualitativa: uma abordagem a partir da experiência de pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unisinos. UNIrevista, v. 7, n. 1, p. 32 - 46, 2006.
CRESWELL, John. Ward. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.
D’ADESKY, Jacques. Pluralismo ético e multiculturalismo: racismos e antirracismos no Brasil. Rio de Janeiro (RJ): Pallas, 2009.
SILVA, Andressa Queiroz; JÚNIOR, Maurício Santos Lopes. Lei nº 10.639/2003: educar para a diversidade. Revista Em Favor de Igualdade Racial, Acre, v. 2, n. 1, p. 30- 41, ago./jan., 2019.
DA SILVA, Tomaz Tadeu. O currículo e os novos mapas culturais. In: Identidades terminais: as transformações na política da pedagogia e a pedagogia da política. Petrópolis: Vozes, p.179 – 198, 1996.
DIAS, Ednalva da Conceição; CECATTO, Adriano. Entre teoria e prática: a formação docente e a apropriação da Lei 10.639/2003 no cotidiano escolar. História & Ensino, Londrina, v. 21, n. 2, p. 283 - 306, jul./dez. 2015.
DOMINGUES, Petrônio. Ações afirmativas para negros no Brasil: o início de uma reparação histórica. Rev Bras Educ. 2005; p. 164.
EUGENIO, Benedito Gonçalves; SANTANA, Fabiana. Relações étnico-raciais e o trabalho com a Lei 10.639/03: análise de uma experiência com formação docente. Ensino & Pesquisa, [S.l.], 2018. Disponível em http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/1102.
Acesso em: 06 de agosto de 2019.
FARIA, Mateus Aparecido de; DA SILVA, Analise de Jesus. A educação das relações étnico-raciais na formação em Gestão de Serviços de Saúde. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, v. 2, n. 1, p. 34 - 40, jun. 2016.
FERRAZ, Fernando Marques Camargo. Rede Terreiro: pluralidades na dança negra contemporânea. Antropolitica Revista Contemporanea de Antropologia, n. 33, 2013.
FREYRE, Gilberto. Casa-Grande & Senzala. Rio de Janeiro (RJ): Livraria José Olympio Editora, 1984 (1993).
GARCIA, Alessandra Agenor de Moura; SILVA, Marcio Pereira da; ALEXANDRE, Ivone Jesus. Desafios e Perspectivas na Formação de Professores e a Lei 10.639/03. Revista Eventos Pedagógicos. v. 3, n. 2, p. 282-290, maio/ jul. 2012.
GEERTZ, Cliford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1989.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo; Orgs. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2009.
GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial, inclusão e equidade na educação brasileira: desafios, políticas e práticas. RBPAE, Rio Grande do Sul, v. 27, n. 1, p. 109- 121, jan./abr., 2011.
GOMES, Nilma Lino (Org). Práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei nº 10.639/03. Brasília: MEC; Unesco, 2012. 421 p.
GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem fronteiras, v. 12, n. 1, p. 98-109, 2012.
HENRIQUES, Ricardo. Raça e gênero nos sistemas de ensino: os limites das políticas universalistas na educação. Brasília: Unesco, 2002.
IF Goiano. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano. Disponível em: https://www.ifgoiano.edu.br/home/index.php/urutai.html. Acesso em: 12 de outubro de 2019.
IF Goiano. Projeto Pedagógico de curso de licenciatura em Ciências Biológicas. Urutaí, 2017.
IF Goiano. Projeto Pedagógico de curso de bacharelado em Educação Física. Urutaí, 2019.
IF Goiano. Projeto Pedagógico de curso de licenciatura em Matemática. Urutaí, 2015.
IF Goiano. Projeto Pedagógico de curso de licenciatura em Química. Urutaí, 2013.
IF Goiano. Projeto Pedagógico de curso de licenciatura em Química. Urutaí, 2017.
IVENICKI, Ana. Multiculturalismo e formação de professores: dimensões, possibilidades e desafios na contemporaneidade. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 26, p. 1151-1167, 2018.
JULLIEN, François. O diálogo entre as culturas: do universal ao multiculturalismo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro (RJ), Jorge Zahar, 2001.
LIMA, Maria Nazaré Mota de (org). Escola Plural – a diversidade está na sala de aula. Salvador. Cortez: UNICEF – CEAFRO, 2006.
LIRIO, Carlos José. Alegações sobre mídia digital no âmbito da lei federal 10.639/2003, Consciência linguística crítica e formação docente. Muitas Vozes, v.4, n.1, p. 11-25, 2015.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2018.
MCLAREN, Peter. Multiculturalismo Revolucionário: pedagogia do dissenso para o novomilênio. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul, 2000.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
MIRANDA, Vanessa Regina Eleuterio. Formação de Professores para o Trabalho com a Educação das Relações Étnico-Raciais. 2018, 243 p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2018.
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Currículo diferença, cultural e diálogo. In: Educação & Sociedade. Revista Quadrimestral de ciência da Educação. Dossiê “Diferenças” Centro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES) n. 79, 2002.
MOURÃO, Marcos Santos. Capoeira. São Paulo: Odysseus, 2008. 124 p.
MÜLLER, Tânia Mara Pedroso; COELHO, Wilma de Nazaré Baía. A lei no. 10.639/03 e a formação de professores: trajetória e perspectivas. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), v. 5, n. 11, p. 29-54, 2013.
MUNANGA. Kabengele. Lei 10639/03: depoimento. [São Paulo, fevereiro 2005] Entrevistador: Fábio de Castro. Disponível em: http://www.reporterspcial.com.br/entrevista.asp?id=60. Acesso: 9 de agosto de 2022.
NUNES, Ranchimit Batista. História da educação brasileira: o negro no processo de constituição e expansão escolar. In: XXII Encontro de Pesquisas Educacional do Norte e Nordeste. Natal, p. 1-15, out., 2014.
OLIVEIRA, Carlos Eduardo et al. Dança como mediação educacional para diversidade e ações afirmativas I. 2018. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/430118/2/eBook_Dan%C3%A7a_como_Media%C3%A7%C3%A3o_Educacional_para_Diversidade_e_A%C3%A7%C3%B5es_Afir mativas_I_UFBA.pdf. Acesso: 9 de agosto de 2022.
OLIVEIRA, Elânia de. A Lei 10.639/2003 e a Escola de Educação Especial: um desafio a mais para a formação de professores. Educar em Revista, Curitiba, n. 47, p. 85-95, jan./mar. 2013.
OLIVEIRA, Maxwell Ferreira de. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em Administração. Catalão: UFG, 2011. 72 p.
PÁDUA, Elisabete Matallo Marchesini. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. 13. ed. Campinas: Papirus, 2007.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. (org.). A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. CLACSO, 2005.
RIZZO, Jakellinny Gonçalves de Souza. A formação inicial de professores e as implicações para a educação das relações etnicorraciais nos cursos de pedagogia de MS. 2018. 173f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Grande Dourados.
RODRIGUES, Leandra Aparecida Mendes dos Santos. Formação docente e as relações étnico-raciais: a literatura como instrumento de implementação da Lei n° 10.639/03 nas escolas públicas estaduais na cidade de Pires do Rio-GO. 2021. 210 p. Dissertação (Mestrado em Ensino para Educação Básica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano – Campus Urutaí, 2021.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 159-189.
SANTOS, Anderson Oramisio. Formação de professores à luz da história e cultura afro-brasileira e africana: novos desafios para uma prática reflexiva. Poíesis Pedagógica, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 151–170, 2014. DOI: 10.5216/rpp.v1i2.29585. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/29585. Acesso em: 9 out. 2021.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Espetáculos das Raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870- 1930.
SILVA, Petronilha Beatriz. Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. Educação. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. v. 63, n.3, p. 489-506, setembro-dezembro, 2007.
SILVA, Wilker Solidade; MARQUES, Eugênia Portela Siqueira. Educação e relações étnico-raciais: a Lei 10.639/03, a formação docente e o espaço escolar. Horizontes, [S.l.], v. 33, n. 2, 2015.
SILVÉRIO, Valter Roberto; RODRIGUES, Tatiane Consentino; DOMINGUES, Ana Carolina. Diretrizes Curriculares e Plano Nacional de Implementação da lei nº 10.639/03: balanço de implementação, desafios e perspectivas. Educação das Relações Raciais - Acão Educativa jul. 2016.
SKILIAR, Carlos et al. Pedagogia (improvável) da diferença. E se o outro não estivesse aí? Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
TINHORÃO, José Ramos. Os sons dos negros no Brasil: cantos, danças, folguedos: origens. Editora 34, 2008.
TIVANE, Elísio Machikane. Africanidades no processo formativo de professores de matemática. 2019, 277 p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
VERRANGIA, Douglas; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 705-718, set./dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.