Teachers’ impressions in school physical education in Cuiabá, mato grosso: report of positive experiences in early childhood education

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24005.id774

Keywords:

Teaching experiences, Physical education, Early Childhood education

Abstract

The present study aims to describe the teaching practices developed in Physical Education classes in Early Childhood Education based on reports of experiences from Physical Education teachers in municipal schools in Cuiabá/MT. To do so, we carried out a field study, of a descriptive nature, with a qualitative and interpretative approach. The research subjects were six Physical Education teachers from municipal schools in Cuiabá/MT, working in Early Childhood Education. The instruments used in the research were questionnaire and interview. We evidenced in the reports the teachers' experiences considered as successful, significant, useful, among them: the experience in relation to body knowledge; the use of music, different rhythms and spaces; playfulness and imagination; the use of recycled material as a resource in the classes. 

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Author Biographies

Géssica Adriana de Carvalho Lúcio, Federal University of Mato Grosso

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso (PPGE-UFMT).

Mestra em Educação Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (PPGEF-UFMT).

Graduada em Educação Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (FEF-UFMT).

José Tarcísio Grunennvaldt, Federal University of Mato Grosso

Graduado em Educação Física pela Universidade de Passo Fundo (1985). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (1997). Doutor em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Pós-doutor em Educação Física - Universidade Federal de Santa Catarina (2012). Atualmente é Professor Titular, Aposentado da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Ministra disciplina e conduz orientações no Mestrado Profissional (Proef) da UFMT. Tem experiência na área de Educação e Educação Física com ênfase em História da Educação, Educação Física e esporte. Coordena projetos de pesquisa com os seguintes temas: educação física escolar, esporte, instituições educativas, ensino militar, processo civilizador e envelhecimento humano.

 

 

Evando Carlos Moreira, Federal University of Mato Grosso

Universidade Federal de Mato Grosso, Departamento de Teoria e Fundamentação

Pós-doutor em Estudos da Criança pela Universidade do Minho, Portugal. 

Mestrado e Doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas.

Professor da Universidade Federal de Mato Grosso. UFMT. Cuiabá, MT –Brasil- Departamento de Teoria e Fundamentação- Faculdade de Educação Física.

Professor do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação do Instituto de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso. (PPGE-UFMT).

Professor do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional com polo na Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso. 

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Published

2024-04-06

How to Cite

LÚCIO, Géssica Adriana de Carvalho; GRUNENNVALDT, José Tarcísio; MOREIRA, Evando Carlos. Teachers’ impressions in school physical education in Cuiabá, mato grosso: report of positive experiences in early childhood education. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24005, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24005.id774. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/774. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies