Teachers’ impressions in school physical education in Cuiabá, mato grosso: report of positive experiences in early childhood education
DOI:
10.23926/RPD.2024.v9.e24005.id774Keywords:
Teaching experiences, Physical education, Early Childhood educationAbstract
The present study aims to describe the teaching practices developed in Physical Education classes in Early Childhood Education based on reports of experiences from Physical Education teachers in municipal schools in Cuiabá/MT. To do so, we carried out a field study, of a descriptive nature, with a qualitative and interpretative approach. The research subjects were six Physical Education teachers from municipal schools in Cuiabá/MT, working in Early Childhood Education. The instruments used in the research were questionnaire and interview. We evidenced in the reports the teachers' experiences considered as successful, significant, useful, among them: the experience in relation to body knowledge; the use of music, different rhythms and spaces; playfulness and imagination; the use of recycled material as a resource in the classes.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Luciano de FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. O lugar da experiência no âmbito da Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 04, p. 247-263, 2011. https://doi.org/10.22456/1982-8918.20918
AYOUB, Eliana. Reflexões sobre a Educação Física na Educação Infantil. Revista. Paulista de Educação Física. São Paulo, supl.4, p.53-60, 2001. https://doi.org/10.11606/issn.2594-5904.rpef.2001.139594
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Projeto de cooperação técnica MEC e UFRGS para construção de orientações curriculares para a Educação Infantil: Práticas Cotidianas na Educação Infantil - bases para a reflexão sobre as orientações curriculares - MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO: Secretaria de Educação Básica, Universidade Federal do Rio Grande do
Sul. BRASÍLIA, 2009. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/relat_seb_praticas_cotidianas.pdf. Acesso em: 20 Março. 2023.
BARRETO, Sidirley de Jesus; SILVA, Carlos Alberto da. Contato: sentir os sentidos e a alma: saúde e lazer para o dia a dia. Blumenau: Acadêmica, 2004.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral
Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil – Brasília: MEC, SEB, 2010.
BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da
Educação, Secretaria de Educação Básica. Volumes 1, 2, 3. Brasília: MEC, 1998.
BRASIL. Lei de Diretrizes e bases da Educação Nacional: nº9394/96. Brasília: 1996.
CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
FRAGO VIÑAO, Antônio; ESCOLANO, Agustin. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Porto Alegre, RS: DP&A, 2001.
FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. 4. ed. São Paulo: Scipione, 1997.
GARDNER, Howard. Inteligências Múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
GARANHANI, Marynelma Camargo; NADOLNY, Lorena de Fátima. O movimento do corpo infantil: uma linguagem da criança. 2004. Disponível em:
http://www.acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/447/1/01d14t04.pdf. Acesso em: 20 Jun. 2022.
GARANHANI, Marynelma Camargo. A educação física na educação infantil: uma proposta de construção. In: ANDRADE FILHO, Nelson Figueiredo de; SCHNEIDER, Omar. (orgs.). Educação física para a educação infantil: conhecimento e especificidade. São Cristovão: Editora UFS, p. 123-142, 2008.
GARANHANI, Marynelma Camargo. Educação Física na Educação Infantil. In: MOREIRA, Evando Carlos; ALBUQUERQUE, Denise Ivana de Paula; SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de. (Orgs.). Educação Física na Educação Básica Diálogos com professores(as) pesquisadores(as). 1. ed. – Curitiba: Appris, 2023.21-36.
GIRARDELLO, Gilka. Imaginação: arte e ciência na infância. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 2 (65), p. 75-92. 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643263. Acesso em: 28 set. 2022.
GOMES, Cleomar Ferreira. As brincadeiras e os jogos na Educação Infantil. In. MOREIRA, Evando Carlos. (Org.). A educação física na rede municipal de ensino de Cuiabá: uma proposta de construção coletiva. 2 ed. Cuiabá, MT: EdUFMT, 2016.p.13-23.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedos e brincadeiras na educação infantil. Anais do I Seminário Nacional: Currículo em Movimento – Perspectivas Atuais. Belo Horizonte, novembro de 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7155-2-3-brinquedos-brincadeiras-tizuko-morchida/file. Acesso em: 10 maio 2022.
KUHN, Roselaine. Da crisálida à borboleta: a liberdade de brincar e se movimentar no mundo da vida da criança. Corpoconsciência, Cuiabá-MT, vol. 20, n. 01, p. 94-108. 2016. Disponível em:
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/4150. Acesso em: 10 maio 2019.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, nº 19, p. 20-28. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt.
Acesso em: 10 abr. 2023.
MACHADO, Meire Luci Bernardes Silva; ABREU-BERNARDES, Sueli Teresinha de. Leituras sobre o conceito de imaginação em Gaston Bachelard. Revista Encontro de Pesquisa em Educação. Uberaba, v. 1, n.1, p. 59-69, 2013. Disponível em:
https://revistas.uniube.br/index.php/anais/article/view/783. Acesso em: 10 abr. 2021.
MARTINS, Rodrigo Lema del Rio. O Pibid e a formação docente em Educação Física para a Educação Infantil. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória 2015. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/items/e652674b-3b02-45e2-b7ef-7a5f0bb2d12c.
Acesso em: 27 nov. 2023
MARTINS, Rodrigo Lema del Rio. O lugar da Educação Física na Educação Infantil. 2018. Tese (Doutorado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2018. Disponível em: https://educacaofisica.ufes.br/pt-br/pos-graduacao/PPGEF/teses-defendidas?page=1&sort=asc&order=Data%20de%20defesa. Acesso em: 27 nov. 2023
MELLO, André da Silva; Zandominegue, Betânia Alves Costa; BARBOSA, Raquel Firmino Magalhães; MARTINS, Rodrigo Lema del Rio; Santos Wagner. A educação infantil na Base Nacional Comum Curricular: pressupostos e interfaces com a Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48p.130–149, 2016.https://doi.org/10.5007/21758042.2016v28n48p130
NISTA-PICCOLO, Vilma Lení; MOREIRA, Wagner Wey. Corpo em movimento na educação infantil. São Paulo: Telos editora. 2012.
PEREIRA, Raquel Stoilov; MOREIRA, Evando Carlos; LOPES, Tomires Campos. In. MOREIRA, Evando Carlos. (Org.). A educação física na rede municipal de ensino de Cuiabá: uma proposta de construção coletiva. 2 ed. Cuiabá, MT: EdUFMT, 2016.p.115-125.
PEREZ GÓMEZ. Ángel I. As funções sociais da escola: da reprodução a reconstrução crítica do conhecimento e da experiência. In. SACRISTÁN, Gimeno; PEREZ GÓMEZ. Ángel I. Compreender e transformar o ensino. 4 ed.Porto Alegre: Artmed. 2000
RÚDIO, FRANZ VICTOR. Introdução ao projeto de pesquisa científica. 43 ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
SANTOS, Sergio Oliveira dos . Utilizando recursos materiais alternativos nas aulas de Educação Física Escolar. In: MOREIRA, Evando Carlos; PEREIRA, Raquel Stoilov. (Org.). Educação Física Escolar: desafios e propostas 2. 2ªed.Varzea Paulista: Fontoura, 2011, v. 2, p. 239-254.
SAYÃO, Débora Tomé. Corpo e movimento: Notas para problematizar algumas questões relacionadas à educação infantil e à educação física, Revista brasileira de ciências do esporte, Campinas, Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, v. 23, n. 2, p. 55-67.2002. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/270. Acesso em: 10 abr. 2022.
SURDI, Aguinaldo César. Educação e sensibilidade: o brincar e o “se movimentar” da criança pequena na escola. 233f. Tese (Doutorado em Educação Física), Centro de desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014. Disponível em:
https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/123389/326752.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 abr. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.