Production balance: democratization of access to higher education in UNEMAT PPGEdu/GPAPES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24009.id833

Keywords:

Production Balance, Democratization of Higher Education, Access to Higher Education

Abstract

This work presents a balance of academic productions, related to the democratization of access to higher education, identified in the database linked to the Research Group on Access and Permanence in Higher Education GPAPES on the PPGEdu portal. The survey and investigation were carried out from December 2020 to January 2021. The objective was to analyze the research carried out in the Graduate Program of the Master in Education of Unemat between the years 2010 to 2020. As descriptors, we list: Access and Permanence. As a result, we aim to present the amount of recurrence and the interpretation of the meanings of the themes that involve the democratization of access and permanence to higher education. In the course of the analysis of the works, we have evidenced that the phenomenon of democratization of access to higher education is a topic that is debated with relevance in the academic productions of PPGEdu, and that affirmative action policies have contributed to the entry of students from public schools, blacks, browns and low-income people, id.est., it has served the popular strata of society, presenting the need for expansion of research that covers several different campuses besides Cáceres.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernando Cezar Vieira Malange, Mato Grosso State University

Doutorado em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT)

Professor na Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Docente do Programa de Mestrado em Educação (PPGEdu/UNEMAT)

Valdiceia Moreira Ribeiro, Mato Grosso State University

Mestrado em Educação pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Professora de Matemática da rede estadual do Estado de Mato Grosso

Aline Silva de Assis, Mato Grosso State University

Mestrado em Educação pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Professora de Sociologia da rede estadual do Estado de Mato Grosso

References

ALMEIDA, Vanusa Aparecida. PIIER-Programa de Integração e Inclusão Étnicorracial na UNEMAT: acesso do estudante negro cotista ao ensino superior na Faculdade de Educação e Linguagem no Câmpus Jane Vanini. [s.l.] Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação). Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT. Cáceres – MT., 2017.

ASSUNÇÃO, Amanda Vanessa Pereira.; SANTOS, Cataria de Almeida.; NOGUEIRA, Daniele Xabregas Pamplona. Política de cotas raciais na UnB: um estudo sobre o acesso de negros na universidade durante o período 2004 a 2012. Revista HISTEDBR On-line, v. 18, n. 1, p. 212–233, 26 mar. 2018.

BARBOSA, Valci Aparecida. Políticas de democratização da Educação Superior: análise do Programa de Integração e de Inclusão Étnico-racial da Unemat – PIIER/Unemat (2005/2 a 2011/1). [s.l.] Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação). Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT. Cáceres – MT., 2013.

BARBOSA, Valci Aparecida; LIMA, Elizeth Gonzaga. DOS S. Democratização do acesso à educação superior: o Piier nas vozes do sujeito. In: ROTHEN, José Carlos; SILVA, Eduardo Pinto e. Políticas públicas para o ensino superior. São Paulo: Xamã, 2014.

BORGES, Luiz Francisco. Perfil dos ingressantes na universidade do estado de Mato Grosso: implicações do SISU no processo de democratização do acesso. [s.l.] Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação). Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT. Cáceres – MT., 2017.

BRASIL. DECRETO No 7.234, DE 19 DE JULHO DE 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. . 2010.

BRASIL. LEI No 12.711 DE 29 DE AGOSTO DE 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Disponível em: <https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=12711&ano=2012&ato=5dcUTRq1kMVpWT502>. Acesso em: 25 jan. 2021.

CORDEIRO, Maria José de Jesus Alves.; CORDEIRO, Ana Luisa Alves.; MULLER, Maria Lucia Rodrigues. A PERMANÊNCIA DE ESTUDANTES NA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MATO GROSSO DO SUL (UEMS). Revista da Faculdade de Educação, v. 25, n. 1, p. 131–153, 2016.

COUTO, Geovana Salustiano; ZART, Laudemir Luiz; BITENCOUT, Loriége Pessoa. Balanço de Produção: Práticas pedagógicas das escolas do campo no ensino médio e suas articulações com trabalho e educação. Revista Cocar, v. 14, n. 30, 3 out. 2020.

DIAS SOBRINO, José. Educação superior: democratização, acesso e permanência com qualidade. In: PAULA, Maria de Fátima Costa de; LAMARRA, Norberto Fernández. (Orgs.). Reformas e democratização da educação superior no Brasil e na América Latina. Aparecida São Paulo: Ideias & Letras, 2011. p. 121–152.

MACIEL, Carina Elizabeth.; LIMA, Elizeth Gonzaga.; GIMENEZ, Felipe Vieira. Políticas e permanência para estudantes na educação superior. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, v. 32, n. 3, p. 759–781, 21 dez. 2016.

NEVES, Suzely Paezano. Permanência na Educação Superior: Uma Análise do Percurso Acadêmico dos Estudantes dos Cursos de Licenciatura da Universidade do Estado de Mato Grosso - Câmpus Jane Vanini. [s.l.] Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação). Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT. Cáceres – MT., 2019.

NODARI, Douglas Ehle. O desempenho dos estudantes no vestibular e a permanência dos cursos de Graduação da UNEMAT. [s.l.] Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação). Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT. Cáceres – MT., 2016.

PEREZ, Cláudia Alves. Estratégias de permanência de estudantes negros e cotistas: uma análise sobre a Faculdade de Ciências Sociais e Aplicadas da Universidade do Estado no período 2011 a 2016. [s.l.] Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação). Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT. Cáceres – MT., 2017.

RISTOFF, Dilvo. Educação superior no Brasil – 10 anos pós-LDBEN – da expansão à democratização. In: BITTAR, M.; OLIVEIRA, J. F.; MOROSINI, M. Educação superior no Brasil: 10 anos pós LDBEN. Brasília: INEP, 2008. p. 39–50.

RODRIGUES, Luiz. Educação e Cidadania: Uma Análise do Curso de Extensão Pré-Vestibular Tereza de Benguela. [s.l.] Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação). Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT. Cáceres – MT., 2019.

SANTOS, Graciele Marques dos. Trajetórias de estudantes de classes populares em Cursos de Pedagogia da UNEMAT: condições de acesso. [s.l.] Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação). Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT. Cáceres – MT., 2014.

SILVA, M. DAS G. M. DA; VELOSO, T. C. M. A. Acesso nas políticas da educação superior: dimensões e indicadores em questão. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 18, n. 3, p. 727–747, nov. 2013.

SOUZA, Dionê Pereira. A Permanência e não permanência dos estudantes da educação a distância: um estudo de caso na Unemat. [s.l.] Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação). Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT. Cáceres – MT., 2019.

SOUZA, Lourdes Aparecida de. Programas de bolsas na UNEMAT: implicações para a permanência. [s.l.] Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação). Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT. Cáceres – MT., 2020.

Published

2024-04-20

How to Cite

MALANGE, Fernando Cezar Vieira; RIBEIRO, Valdiceia Moreira; SALUSTIANO COUTO, Geovana; ASSIS, Aline Silva de. Production balance: democratization of access to higher education in UNEMAT PPGEdu/GPAPES . Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24009, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24009.id833. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/833. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies