Analysis of National Scientific Production on Health, Environment and Nursing

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24024.id834

Keywords:

Nursing, Environment, Health, Teaching

Abstract

The ecological problem is the responsibility of various sectors of society, but this approach to the issue of health and the environment is very timid, and the field of health is little related in discussions about this interface. This article aims to analyze the national scientific production on the theme Health, Environment and Nursing, in order to demonstrate what researchers present to us on the subject, through bibliographical research with a qualitative approach. For data collection, articles, theses and dissertations published on the respective platforms were used: Scientific Electronic Library Online (SciELO) and Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), in the period between 2010 and october 2023. In the texts analyzed, it was generally observed that nursing professionals are not able to adequately relate health and the environment, being restricted to carrying out simplistic and routine activities within the scope of work.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Leandro Carbo, Instituto Federal de Educação

Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) Campus São Vicente - Centro de Referência de Jaciara.

Docente Programa de Pós-graduação em Ensino Campus Cuiaba - Octayde Jorge Da Silva (IFMT).

References

BERRÊDO, Valéria Cristina Menezes et al. Percepção de enfermeiros sobre saúde e meio ambiente adquirida na formação acadêmica. Journal HealthNPEP. 2018; [s. l.].

BESERRA, Eveline Pinheiro et al. Educação ambiental e enfermagem: uma integração necessária. Rev. Bras. Enferm. v. 63, n. 5, 2010.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Presidência da República: Casa Civil (Subchefia para Assuntos Jurídicos). [Internet] Brasília, DF: 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 31 jul. 2022.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental; Ministério da Educação. Programa Nacional de Educação Ambiental – ProNEA. Brasília, DF: Ministério do Meio Ambiente, 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaoambiental/pronea3.pdf. Acesso em: 07 ago. 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1981. Presidência da República: Casa Civil (Subchefia para Assuntos Jurídicos). [Internet] Brasília, DF: 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%206.938%2C%20DE%2031%20DE%20AGOSTO%20DE%201981&text=Disp%C3%B5e%20sobre%20a%20Pol%C3%ADtica%20Nacional,Lei%2C%20com%20fundamento%20no%20art. Acesso em: 31 jul. 2022.

BRUZOS, Gabriela Azevedo de Souza et al. Meio ambiente e enfermagem: suas interfaces e inserção no ensino de graduação. Saude soc. [online]. v. 20, n. 2, p. 462-9, 2011.

CAMPONOGARA, Silviamar. Saúde e meio ambiente na contemporaneidade: o necessário resgate do legado de Florence Nightingale. Saúde e meio ambiente na contemporaneidade: Esc. Anna Nery. 2012.

CAMPONOGARA, Silviamar et al. Visão de profissionais e estudantes da área de saúde sobre a interface saúde e meio ambiente. Rio de Janeiro, 2013.

CARVALHO, Isabel Cristina De Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.

CARVALHO, Marcelle Alves; PEREIRA, Carlos Alberto Sanches; SOUZA, Lidiane de Fátima de Oliveira; PEREIRA, Ana Paula Cunha. A importância de ensinar resistência bacteriana no ensino médio: uma análise de livros didáticos de biologia selecionados pelo PNLEM/2018. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 653–668, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p653-668.id497.

CAMPOS, Ana Emília Rosa; PERES, Marcelo Cesar Lima; PEREIRA, Bruna dos Reis. Percepção ambiental e estudantes de enfermagem. Revista Monografias Ambientais. [S. l.]: Universidade Federal de Santa Maria, maio 2019. DOI 10.5902/2236130835026. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5902/2236130835026.

GOUVEIA, Nelson. Saúde e meio ambiente nas cidades: os desafios da saúde ambiental. Saúde e sociedade. [S. l.], p. 49-61, 1999.

LIMA, Luis Fernando Queiroz De; PEREIRA, Carlos Alberto Sanches; SOUZA, Lidiane Fátima De Oliveira. Abordagem da doença tromboembólica venosa nos livros de biologia conforme o Programa Nacional do Livro Didático. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 8, n. 1, p. e23014, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23014.id1508. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/159. Acesso em: 25 nov. 2023.

MEDEIROS, Ana Beatriz de Almeida; ENDERS, Bertha Cruz; LIRA, Ana Luísa Brandão De Carvalho. A Teoria Ambientalista de Florence Nightingale: Uma Análise Crítica. Escola Anna Nery de Enfermagem. v. 19, n. 3, p. 518-21, 2015.

MELO, Amanda da Silva; CARVALHO, Alessandra da Silva; CORDEIRO, Cliviane Farias; SANTOS, Andreina Maciel de Sena dos; CARMO, Jarlene Mesquita do. Extensão universitária “rios de plástico”: impacto de um projeto de educação ambiental para a formação de uma estudante de enfermagem. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v. 6, n. 1, p. 1254-60, jan./feb.,2023. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/56424/41434. Acesso em: 29 out. 2023.

NEVES, Afonso Carlos. Conceito Ampliado de Saúde em tempos de pandemia. Poliética. v. 9, n. 1, p. 78-95, 2021.

PERES, Roger Rodrigues. Percepções de enfermeiros docentes sobre a interface saúde e meio ambiente na formação profissional. 2014. 200 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.

PERES, Roger Rodrigues et al. Educação ambiental para docentes enfermeiros: percepção e relação com a formação do enfermeiro. Revista Gaúcha de Enfermagem. [S. l.]: FapUNIFESP (SciELO), 2015. Doi: 10.1590/1983-1447.2015.esp.56696. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2015.esp.56696.

SEGRE, Marco; FERRAZ, Flávio Carvalho. Conceito de Saúde. Revista de Saúde Pública – Journal of Public Health. v. 31, n. 5, p. 538-42, 1997.

SILVA, Carmen Maria Dos Santos Lopes Monteiro Da et al. Consciência ambiental na Enfermagem: Reconstruindo um mundo melhor com a contribuição dos estudantes. Revista de Enfermagem Referência. [S. l.], p. 35-43, 2010.

SOUZA, Gizelle; OLIVEIRA, Edivaldo; MACEDO, Jaqueline Cabral; FERNANDES, Vanessa Martins. O papel do enfermeiro nas ações educativas para alcançar a sustentabilidade no ambiente hospitalar. 15° Congresso Nacional de Meio Ambiente, 2018, Poços de Caldas. Disponível em: https://docplayer.com.br/112825650-O-papel-do-enfermeiro-nas-acoes-educativas-para-alcancar-a-sustentabilidade-no-ambiente-hospitalar.html Acesso em: 29 out. 2023.

STROHSCHOEN, Andreia Aparecida Guimarães; MORESCHI, Claudete; REMPEL, Claudete. A Questão Ambiental e a Enfermagem: Percepções de Enfermeiros e Estudantes. Ensino, Saude e Ambiente. [S. l.]: 13 dez. 2016. Doi: 10.22409/resa2016.v9i3.a21243. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22409/resa2016.v9i3.a21243.

VIERO, Cibelle Mello et al. Percepção de docentes enfermeiros sobre a problemática ambiental: subsídios para a formação profissional em enfermagem. Texto amp; Contexto - Enfermagem. [S. l.]: FapUNIFESP (SciELO), dez. 2012. Doi: 10.1590/s0104-07072012000400005. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072012000400005.

Published

2024-08-11

How to Cite

BITTENCOURT, Luana Cristina Richelly Pereira; CARBO, Leandro. Analysis of National Scientific Production on Health, Environment and Nursing. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24024, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24024.id834. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/834. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies