THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK
DOI:
10.23926/RPD.2023.v8.e23052.id853Keywords:
TPACK, webLEM, Mathematics Teaching Laboratory, Mathematics Educator, Technology in Mathematics EducationAbstract
The theoretical perspective that deals with Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) as a fundamental element in teacher training in a technology context is widely used in educational technology research. In this qualitative theoretical essay, we aim to relate this framework to the development of an online Mathematics Teaching Laboratory (webLEM), exploring the role of this tool in promoting TPACK among Mathematics teachers (PEM). We thus analyze the characteristics of webLEM, considering its ability to provide interactive and personalized learning experiences for students and teachers. The results indicate that webLEM offers opportunities for the integration of technology in a contextualized and interactive manner in Mathematics teaching, allowing educators to adapt their teaching practices to the specific needs of their students and to develop their own TPACK.
Downloads
Metrics
References
ALBUQUERQUE, André Ribeiro Lins; Cecília Sosa Arias; PEIXOTO, Luiz Teruo; KAWAMOTO JUNIOR, Jorge Luiz Silveira; ALVES, Igor Augusto. Desenvolvimento de um Ambiente Weblab para a Área de Ciências Exatas. Revista de Ciências Exatas e Tecnologia. v. 10, n. 10, p. 53-62, 2015. Disponível em: https://exatastecnologias.pgsskroton.com.br/article/download/3405/3037. Acesso em: 10 dez. 2023.
BELLEMAIN, Franck; BELLEMAIN, Paula Moreira Baltar; GITIRANA, Verônica. Simulação no ensino da matemática: um exemplo com Cabri-Géomètre para abordar os conceitos de área e perímetro. In: Seminário Internacional de Pesquisas em Educação Matemática, III SIPEM, 2006, Águas de Lindóia, SP. Anais.
BORBA. Marcelo Carvalho.; PENTEADO Miriam Godoy. Informática e Educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. 108p.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. BRASIL.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. 142p.
CARDOSO, Letícia Silva; COSTA, Dailson Evangelista; MORAES, Mônica Suelen Ferreira de. O ensino de fração por meio do Tangram: uma proposta de sequência didática. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 91–107, 2018. https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p91-106.id163
CARNEIRO, Rogerio dos Santos; LOPES, Thiago Beirigo; DIAS, Chiara Maria Seidel Luciano. Ensino de matemática na revista prática docente: uma análise de similitude com o uso do Iramuteq. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 7, n. 1, p. e035, 2022. https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n1.e35.id1586
CAVALCANTI, Lialda Bezerra. Funcionamento e efetividade do laboratório virtual de ensino de matemática na formação inicial de professor de matemática na modalidade EaD. 2014. 297 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP.
COSTA, Sandra Regina Santana; DUQUEVIZ, Barbara Cristina; PEDROZA, Regina Lúcia Sucupira. Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 19, Número 3, Setembro/Dezembro de 2015: 603-610. https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0193912
CRUZ, Antonio José Gonçalves; Lourenço, Athos Américo Biselli de; Farias de Jesus, Charles Dayan; Ferreira, Daniel Seino; Sturlini; Giordano, Denise; Roberto de Campos. WebLabs em Engenharia Química: desenvolvimento, implementação e operação remota de experimentos de transferência de massa via internet. In: COBENGE, 34. Anais. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2006. Disponível em: https://www.abenge.org.br/cobenge/legado/arquivos/13/artigos/7_218_251.pdf. Acesso em: 10 dez. 2023.
FIORENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes; FERREIRA, Ana Cristina; LOPES, Celi Aparecida Espasandin; FREITAS, Maria Teresa Menezes; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. Formação de professores que ensinam Matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educação em Revista. V. 36, 2002, p. 137-160. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/edur/n36/n36a09.pdf. Acesso em: 10 dez. 2023.
FIORENTINI, Dario; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion; LIMA, Rosana Catarina Rodrigues de. (Org.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: Período 2001 a 2012. Campinas: FE-Unicamp, 2016. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/pagina_basica/58/e-book-mapeamento-pesquisa-pem.pdf. Acesso em: 10 dez. 2023.
FEITOSA, Murilo Carvalho; DE AQUINO, Adelmo Artur de; LAVOR, Otávio Paulino. Ensino de retas e planos com auxílio do software Geogebra 3D Mobile. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 374–391, 2020. https://doi.org/10.26571/reamec.v8i2.10042
GAUTHIER, Clermont et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Tradução Francisco Pereira. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1998. 457 p. Tradução de: Pour une théorie de la pédagogie: recherces contemporaines sur les savoir des enseignants.
JACON, Liliane da Silva Coelho; OLIVEIRA, Ana Carolina Garcia de; MARTINES, Elizabeth Antonia Leonel de Moraes; MELLO, Irene Cristina de. Educação & tecnologia: reflexões sobre a incorporação de tecnologias móveis na educação. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 88–101, 2013. https://doi.org/10.26571/2318-6674.a2013.v1.n1.p88-101.i5290
KENSKI, Vani Moreira. Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de educação a distância, organizado por MILL, Daniel. Campinas: Editora Papirus, 2018.
LÉVY, Pierre. O que é virtual? Trad. Paulo Neves. São Paulo, Ed. 34, 1996. 157p.
LORENZATO, Sérgio. (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006. 176 p.
MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J. Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record. v. 108, n. 6. p. 1017 – 1054,
Disponível em: https://one2oneheights.pbworks.com/f/MISHRA_PUNYA.pdf. Acesso em: 10 dez 2023.
MOURA, Patrícia de Souza; RAMOS, Maria do Socorro Ferreira; LAVOR, Otávio Paulino. Investigando o ensino de trigonometria através da interdisciplinaridade com um simulador da plataforma PhET. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 573–591, 2020. https://doi.org/10.26571/reamec.v8i3.10784
PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
PEREIRA, Ana Carolina Costa; OLIVEIRA, Gisele Pereira. O ambiente remoto como ferramenta promotora de práticas laboratoriais no ensino de trigonometria em cursos de licenciatura em matemática. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 6, n. 2, p. e027, 2021. https://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n2.e027.id1076
SANTOS, Beatriz Oliveira dos. As Relações Didático-Metodológicas Vivenciadas entre Professores que Ensinam Matemática em um Laboratório Virtual. 2020. 179 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, 2020.
SANTOS, Ludmila Reis Pinheiro; NASCIMENTO JÚNIOR, Cairo Lúcio. Implementação de baixo custo de uma arquitetura de weblab para o ensino de engenharia de controle. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE AUTOMÁTICA, CBA, 19. Campina Grande, 2012. Anais. Campina Grande, 2012.
SANTOS, Luciene Costa; GOIS, Alan Santos; COSTA, Dailson Evangelista.; GONÇALVES, Tadeu Oliver. Desenvolvimento de sequência didática com a utilização do Geoplano no ensino de figuras planas na 1ª série do ensino médio. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 582–607, 2020. https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p582-607.id671
SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard
Educational Review. v. 57, n. 1, p. 1 – 22, 1987.
SHULMAN, Lee S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational
Researcher. v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.
SIEVERS, Fretz et. al. Weblab - um ambiente computacional de Aprendizagem interligada com experimentos reais de Física – experimento 1 – oscilador massa-mola. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA - COBENGE, 35. Passo Fundo, RS, 2007. Anais. Passo Fundo, RS, 2007.
SILVA, Fernanda Laureano da. Laboratório Virtual de Matemática: Uma abordagem complementar no ambiente Moodle para o aprendizado de Funções baseado em Objetos Digitais de Aprendizagem. 2015. 232 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação) - Universidade Estadual da Bahia, Salvador, BA, 2015.
SILVA, Pedro José Florêncio da. WebLEM como ambiente de ensino e aprendizagem de matemática. Monografia Graduação - Universidade Federal do Tocantins – Câmpus Universitário de Arraias - Curso de Matemática, Arraias, 2021. Disponível em: https://repositorio.uft.edu.br/bitstream/11612/4645/1/TCC%20-%20Monografia%20Matem%C3%A1tica%20-%20Pedro%20Jos%C3%A9%20Florencio%20da%20Silva.pdf. Acesso em: 10 dez. 2023.
SILVA, Wender Antônio da; KALHIL, Josefina Barrera. Um estudo sobre as habilidades necessárias para utilização das tecnologias digitais como recurso metodológico. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. L.], v. 5, n. 1, p. 62–77, 2017. https://doi.org/10.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p62-77.i5343
TEIXEIRA, Alcinda Souza Muniz; MUSSATO, Solange. Contribuições do software Geogebra nas aulas com sólidos geométricos de faces planas nos anos iniciais do ensino fundamental. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 449–466, 2020. https://doi.org/10.26571/reamec.v8i3.10835
VALENTE, José Armando. (org.). Informática na educação no Brasil: análise e contextualização histórica. In: VALENTE, J.A. (org.). O computador na sociedade do conhecimento. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância, Programa Nacional de Informática na Educação, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.