ASSISTIVE TECHNOLOGIES, FRACTION TEACHING AND DEAFNESS: LOOKS OF ACADEMICS OF A COURSE OF DEGREE IN MATHEMATICS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p391-410.id450

Keywords:

Assistive Technologies, Mathematics Teaching, Deafness, Initial Teacher Training

Abstract

In this paper we present an investigative experience with assistive technologies and deafness, applied in a Mathematics Degree Course at a Public University of Foz do Iguaçu/PR. Based on a Case Study and the Content Analysis, we conducted a bibliographic review on special education, scholar inclusion, initial teacher training and assistive technologies, as well implemented an educative proposal with the academics from that institution, with the objective of bringing looks of these future teachers regarding the use of some assistive technologies in teaching fractions, considering the particularities of deafness. The results show that there have been advances in the teaching and learning process of this content and on the theme of inclusion in the academics vision, and the notes presented by them in the classes descriptions and the analysis of their written records allow us to say that the proposal, depending on the creativity and planning of the teacher and his consideration of the context in which students, listeners and deaf people are inserted, can be inclusive. And the reflections about this teaching practice lead us to conclude that there was a significant contribution to the initial training of the undergraduate students in Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Larissa Leal Scapin, UNIOESTE

Graduação em andamento em Licenciatura em Matemática (UNIOESTE)

Vanessa Lucena Camargo de Almeida Klaus, UNIOESTE

Doutorado em andamento em Educação em Ciências e Educação Matemática (UNIOESTE) Docente (UNIOESTE)

Andreia Nakamura Bondezan, UEM

Doutora em Educação (UEM) Professora do Programa de Pós-Graduação em Sociedade, Cultura e Fronteira (UNIOESTE)

Marcos Lübeck, UNESP

Doutor em Educação Matemática (UNESP/Rio Claro) Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino (UNIOESTE)

References

ALVES, Denis Rogério Sanches; MARTENS, Adam Santos. Desafios para a Construção do Conhecimento de Frações nas Séries Intermediárias do Ensino Fundamental. 2011. Disponível em: educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/6413_3640.pdf. Acessado em: 20 out. 2018.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BAQUERO, Marcello. Democracia Formal, Cultura Política Informal e Capital Social no Brasil. Opinião Pública, Campinas, v. 14, n. 2, p. 380-413, nov. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/op/v14n2/05.pdf. Acessado em: 21 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-62762008000200005

BISOL, Cláudia; SPERB, Tania Mara. Discursos sobre a Surdez: Deficiência, Diferença, Singularidade e Construção de Sentido. Psicologia: Teoria e Pesquisa, [S.L], v. 26, n. 1, p. 7-13, jan./mar. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v26n1/a02v26n1.pdf. Acessado em: 12 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722010000100002

BRASIL. Lei 9.394 de 20 de dezembro 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l9394.htm. Acessado em: 16 jun. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica 2001. Secretaria de Educação Especial/MEC. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf. Acesso em: 13 jul. 2018.

BRASIL. Lei Nº 10.436 de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acessado em: 22 ago.2018.

BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas Tecnologia Assistiva. Brasília: CORDE, 2009. Disponível em: https://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/sites/default/files/publicacoes/livro-tecnologia-assistiva.pdf. Acessado em: 20 out. 2018.

BRASIL. Lei 12.319 de 01 de setembro de 2010. Lei que Regulamenta a Profissão do Tradutor Intérprete da Língua de Sinais Brasileira – LIBRAS. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12319.htm. Acessado em: 21 jul. 2018.

BRASIL. Lei 13.146 de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acessado em: 21 jul. 2018.

COSTA, Viviane Cristiane. Saberes Docentes e Educação Matemática Inclusiva: investigando o potencial de um curso de extensão voltado para o ensino de Matemática para surdos. 164 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/190928/COSTA%20Viviane%20Cristiane%202017%20%28disserta%C3%A7%C3%A3o%29%20UFOP.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acessado em: 06mai. 2019.

DAMÁZIO, Mirlene Ferreira Macedo. Atendimento Educacional Especializado: pessoa com Surdez. Curitiba: Cromos. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/aee_da.pdf. Acessado em: 13 jul. 2018.

DUCATTI, Claudia Vicente; VILLWOCK, Rosangela. Práticas pedagógicas direcionadas à inclusão do estudante surdo. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense, 2014. Curitiba: SEED/PR., 2016. V.2 (Cadernos PDE). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_unioeste_mat_artigo_claudia_vicente.pdf. Acessado em: 06mai. 2019.

GÓES, M. C. R. Relações entre Desenvolvimento Humano, Deficiência e Educação: contribuições da abordagem Histórico-Cultural. In: OLIVEIRA. M.K.; REGO, T.C.; SOUZA, D.T. R. (Org.). Psicologia, Educação e as Temáticas da Vida Contemporânea. São Paulo: Moderna, 2002. p. 95-114.

GRANDO, Regina Célia. O Jogo e a Matemática no Contexto da Sala de Aula. São Paulo: Paulus, 2004.

LÜBECK, Marcos; KLAUS, Vanessa Lucena Camargo de Almeida; MOURA, Elmha Coelho Martins. Novas Perspectivas de Atuação: os desafios para o futuro. In: LÜBECK, Kelly Roberta Mazzutti (Org.). História, Educação e Docência: 20 anos do curso de Licenciatura em Matemática da Unioeste/Foz do Iguaçu. Curitiba: CRV, 2018, p. 77-100.

LUCION, Paula. A Organização do Ensino de Matemática no Contexto de Inclusão. 2015. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/7234/LUCION%2C%20PAULA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acessado em: 20 out. 2018.

MENDES, Enicéia Gonçalves. Perspectivas para a construção da escola inclusiva no Brasil. In: PALHARES, Marina Silveira; MARINS, Simone Cristina Fanhani. (Orgs.). Escola inclusiva. São Paulo: EDUFSCAR, 2002. p. 61-86.

MORÁS, Nadjanara Ana Basso; KLAUS, Vanessa Lucena Camargo de Almeida. Estrategias y Procedimientos de Alumnos Sordos en la Resolución de Problemas del Campo Conceptual Aditivo. Revista Paradigma, v. XXXIX, n. 1; jun. 2018, p. 301-318. Disponível em: http://revistas.upel.edu.ve/index.php/paradigma/article/view/6791. Acessado em: 18 out. 2018.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio. O Ensino de Matemática para Alunos surdos: dentro e fora do texto em contexto. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 18, n. 2, p. 741-757, jul. 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/viewFile/23486/pdf. Acessado em: 12 jul. 2018.

NASCIMENTO, Ayrton Matheus da Silva; ARAÚJO, Rafaela Germania Barbosa de; VIANA, Kilma da Silva Lima. Trilha das Operações Matemáticas em Libras: uma proposta didática. 2016. Disponível em: https://editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/TRABALHO_EV060_MD1_SA7_ID4160_23102016231317.pdf. Acessado em: 21 out. 2018.

PARANÁ. Departamento de Educação Básica. Organização do Trabalho pedagógico especializado na rede pública estadual de ensino. 2014. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/sem_pedagogica/julho_2014/anexo7.pdf.

POTT, Anelise Belão; TANCREDI, Regina Maria S. Puccinelli. Os Jogos no Ensino de Matemática: possibilidades de dinamização das práticas pedagógicas. 2017. Disponível em: www.portaldosprofessores.ufscar.br/biblioteca/18/artigo_para_o_portal.doc. Acesso em: 20 out. 2018.

PREVÊ, Deison Teixeira; SHENECKEMBERG, Cleder Marcos; MUNHOZ, Regina Helena. Lúdico no Ensino de Frações. BOEM, Joinvile, v. 2, n. 2, p. 88-99, jul. 2014.

SALES, Elielson Ribeiro de. A visualização no ensino da Matemática: uma experiência com alunos surdos. 2013. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/188410/SALES,%20Elielson%20Ribeiro%202013%20(tese)%20UNESP.pdf?sequence=1. Acesso em: 06mai. 2019.

SANTOS, Elias Souza dos. Comunidade surda: a questão das suas identidades. In: DÍAZ, F. et al. (Orgs.) Educação inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas [online]. Salvador: EDUFBA, 2009, pp. 14-25. Disponível em: http://books.scielo.org/id/rp6gk/pdf/diaz-9788523209285-02.pdf. Acessado em: 12 jul. 2018.

SANTOS, Maria José Batista De Souza. O Ensino e Aprendizagem das Frações Utilizando Materiais Concretos. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura Plena em Matemática) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/4290/1/PDF - Maria José Batista de Souza Santos. http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/4290/1/PDF - Maria José Batista de Souza Santos.pdf. Acessado em: 20 out. 2018.

SCHRAM, Sandra Cristina; CARVALHO, Marco Antonio Batista. O Pensar Educação em Paulo Freire: para uma Pedagogia de mudanças. 2010. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/852-2. Acessado em: 16 jun. 2018.

VIANNA, Carlos Eduardo Souza. Evolução Histórica do Conceito de Educação e os Objetivos Constitucionais da Educação Brasileira. Janus Lorena, [S.L], n. 4, p. 129-138, jun./dez. 2006. Disponível em: http://www.publicacoes.fatea.br/index.php/janus/article/viewFile/41/44. Acessado em: 12 jul. 2018.

VIGNA, Mayre Barros Custódio. Inclusão (Jogos, Brincadeiras e Gincanas). São Paulo: DCL, 2010.

VIGOSTKY, Lev; LURIA, Alexander Romanovich. Estudo sobre a História do Comportamento: símios, o primitivo e a criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

Published

2019-12-27

How to Cite

LEAL SCAPIN, Larissa; CAMARGO DE ALMEIDA KLAUS, Vanessa Lucena; NAKAMURA BONDEZAN, Andreia; LÜBECK, Marcos. ASSISTIVE TECHNOLOGIES, FRACTION TEACHING AND DEAFNESS: LOOKS OF ACADEMICS OF A COURSE OF DEGREE IN MATHEMATICS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 391–410, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p391-410.id450. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/510. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies