TEACHING WITH RESEARCH AND SIMULATED JURY AS STRATEGIES OF INSTRUCTION IN ORDER TO DISCUSS ON INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p752-767.id221

Keywords:

teaching strategy, Mimic jury, Teaching with research, Indigenous school education, RCNEI/indigenous

Abstract

Teaching strategies may contribute to an effective instruction as well as to an intrinsic motivation of the student learning. Among the several teaching strategies, they are highlighted, in this paper, the “teaching with research” and the “mimic jury” as methodological procedures to discuss the indigenous school education, based on a school subject of the 5th school term, performed by a teacher education undergraduate course (named Pedagogy) in a local College in Barra do Corda - MA - Brazil. This is an experience report with its application that involves both strategies mentioned, to discuss issues which are relevant to the school education which is offered to the indigenous communities. Bearing in mind the enormous importance of the chosen theme, mainly because of the central region of the state of Maranhão that presents a large contingent indigenous population whose descendants are from the ethnic groups Canela (Ramkokamekrá and Apaniekrá) and Tenetehara-Guajajara. The strategies “teaching with research” and “mimic jury” have provided challenging activities to develop scientific and pedagogical atitudes necessary to understand the subject investigated and discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marinete Moura da Silva Lobo, UVRS

Mestranda em Ensino pela Universidade Vale do Rio dos Sinos - RS

José Claudio Del Pino, UFRGS

Doutor em Engenharia de Biomassa (UFRGS)

Marli Teresinha Quartieri, UVRS

Doutora em Educação pela Universidade Vale do Rio dos Sinos - RS

Miriam Ines Marchi, UFSM

Doutora em Química (UFSM)

References

ANASTASIOU, L. G. C; ALVES, L. P. (Orgs.). Estratégias de Ensinagem. In:. Processos de Ensinagem na Universidade: pressupostos para estratégias de trabalho em aula. 3. ed. Joinville: Univille, 2004. p. 67-100.

ARAÚJO, A. V. et al. Povos Indígenas e as Leis do "Brancos": o direito à diferença. Brasília/Rio de Janeiro: MEC-Secad/Laced, 2006.

BARROSO, T. O desenvolvimento do discurso argumentativo por crianças do ensino fundamental: articulação e coordenação de sequências argumentativas no texto de opinião. Revista de Estudos Linguísticos Veredas, Juiz de Fora, v. 11, n. 2, 2/2007, p. 101-117.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 27 mar. 2018.

BRASIL. Decreto Presidencial nº 26/1991. Dispõe sobre a Educação Indígena no Brasil. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1990-1994/d0026.htm>. Acesso em: 27 mar. 2018.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 27 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Decreto nº 5.051, de 19 de abril de 2004. Promulga a Convenção no 169 da Organização Internacional do Trabalho - OIT sobre Povos Indígenas e Tribais. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5051.htm>. Acesso em: 27 mar. 2018.

CANDADO, R. A. R. Referencial Curricular Nacional para Escolas Indígenas: Cultura e Conhecimento no Ensino de História. 2006. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande. Disponível em: <http://site.ucdb.br/public/md-dissertacoes/7923-o-referencial-curricular-nacional-para-escolas-indigenas-cultura-e-conhecimento-no-ensino-de-historia.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2018.

CARLINI, A. L. Procedimentos de ensino: escolher e decidir. In: SCARPATO, Marta et al. (Org.). Os procedimentos de ensino fazem a aula acontecer. São Paulo: Avercamp, 2004.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados, 1996.

LEMOV, D. Aula Nota 10: 49 técnicas para ser um professor campeão de audiência. São Paulo: Da Boa Prosa; Fundação Iemann, 2011.

MOREIRA, M. A. Linguagem e Aprendizagem Significativa. In: ENCONTRO INTERNACIONAL: LINGUAGEM, CULTURA E COGNIÇÃO, 2., 2003, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: UFMG, 2003. Disponível em <http://www.if.ufrgs.br/~moreira/>. Acesso em: 27 mar. 2018.

OLIVEIRA, J. P.; FREIRE, C. A. R. A Presença Indígena na Formação do Brasil. A presença indígena na formação do Brasil. Brasília: MEC-Secad/Laced, 2006. (Coleção Educação para Todos; 13).

REAL, L. M. C.; MENEZES, C. Júri simulado: possibilidade de construção de conhecimento

a partir de interações em um grupo. In: NEVADO, R.A.; CARVALHO, M.J.S.; MENEZES, C.S. (Org.). Aprendizagem em rede na Educação a Distância: estudos e recursos para formação de professores. Porto Alegre, RS: Ricardo Lenz, 2007.

RODRIGUES, M.G.V.; GONCALVES, M.D.C. Ensino com Pesquisa: uma estratégia formadora para alunos de pós-graduação em medicina. Rev. Col. Bras. Cir., v. 40, n. 3, p. 241-245, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-69912013000300014

SOUZA, L.F.N.I. Estratégias de aprendizagem e fatores motivacionais relacionados. Educar, Curitiba, n. 36, p. 95-107, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000100008

Published

2018-12-26

How to Cite

MOURA DA SILVA LOBO, Marinete; CLAUDIO DEL PINO, José; TERESINHA QUARTIERI, Marli; INES MARCHI, Miriam. TEACHING WITH RESEARCH AND SIMULATED JURY AS STRATEGIES OF INSTRUCTION IN ORDER TO DISCUSS ON INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 2, p. 752–767, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p752-767.id221. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/590. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies