THE FORMATION OF THE TEACHER AS AN EDUCATOR OF YOUNG AND ADULTS: AN INVESTIGATION IN THE PEDAGOGICAL PROJECTS OF UNDERGRADUATE COURSES IN MATHEMATICS OF PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF THE AMAZON REGION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p107-124.id177

Keywords:

Teacher formation, Young and Adult Education, Degree in Mathematics

Abstract

The Education of Young and Adults (EJA) is one of the possible spaces of action of the teacher. Students attending EJA classrooms have unique characteristics that set them apart from those belonging to other modes of teaching. Given this reality, it is of fundamental importance that during the course of the degree the future teacher has access to knowledge concerning the context of this teaching modality. This research is of qualitative approach and is characterized as an exploratory study whose objective was to analyze if the pedagogical projects of presential courses of degree in Mathematics of public institutions of the Amazon region contemplate the theme of the EJA. To obtain the data, we analyzed 23 pedagogical projects of undergraduate courses in Mathematics of public higher education institutions of the Amazon region (Acre, Amapá, Amazonas, Maranhão, Mato Grosso, Pará, Rondônia, Roraima and Tocantins). institutions and / or via e-mail. For the interpretation and analysis of the data, the content analysis method was used. The results indicate that this theme is still incipient in the teacher training proposals in the courses investigated.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cesar Cristiano Belmar , UFMT

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática. (UFMT/REAMEC) Professor do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

Gladys Denise Wielewski, UFMT

Doutora em Educação Matemática (PUC/SP) Professora da Universidade Federal de Mato Grosso. (UFMT/REAMEC)

References

ALVES, O. S. Saberes produzidos na ação de ensinar matemática na EJA: contribuições para o debate sobre a formação de professores de matemática na UFPA. 2004. 166 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2004.

BARCELOS, V. Formação de professores para Educação de Jovens e Adultos. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1985.

BOGDAN, R. BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Parecer n° 11, de 10 de maio de 2000. Propõe as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Diário Oficial da União, Brasília, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/legislacao/parecer_11_2000.pdf>. Acessado em: 15 fev. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações curriculares para o ensino médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, v. 2, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf>. Acessado em: 16 jan. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, 2015. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=21028>. Acessado em: 17 jan. 2018.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

DUARTE, N. O ensino de matemática na educação de adultos. São Paulo: Cortez, 2009.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2012.

FONSECA, M. D. F. R. Educação matemática de jovens e adultos: especificidades, desafios e contribuições. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 42. reimp. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Socidade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out.-dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016

GATTI, B.; BARRETO, E. S. S. (Coord.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

IMBERNÓN, F. La Formación y el Desarrollo Profesional del Profesorado: hacia uma nueva cultura profesional. 3.ed. Barcelona: Graó, 1998.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO ACRE, Campus Rio Branco, Curso de Licenciatura Plena em Matemática. Projeto Pedagógico de Curso, 2017.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO AMAPÁ, Campus Macapá, Curso de Licenciatura Plena em Matemática. Projeto Pedagógico de Curso, 2017.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO MATO GROSSO, Campus Juina, Curso de Licenciatura Plena em Matemática. Projeto Pedagógico de Curso, 2013.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE RONDÔNIA Campus Vilhena, Curso de Licenciatura Plena em Matemática. Projeto Pedagógico de Curso, 2012.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE RORAIMA Campus Boa Vista, Curso de Licenciatura Plena em Matemática. Projeto Pedagógico de Curso, 2015.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO TOCANTINS Campus Araguaína, Curso de Licenciatura Plena em Matemática. Projeto Pedagógico de Curso, 2015.

LEITÃO, C. F. Buscando caminhos nos processos de formação/autoformação. Revista brasileira de educação, Rio de Janeiro, n. 27, p. 25-39, set.-dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000300003

MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: conhecimento específico, contextos e práticas pedagógicas. In: NACARATO, A.M.; PAIVA, M. A. V. (Orgs.). A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 213-231.

RIBEIRO, E. S. Estado da arte da pesquisa em educação matemática de jovens e adultos: um estudo das teses e dissertações defendidas no Brasil na primeira década do século XXI. 2014. 330 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2014.

SOARES, L. O educador de jovens e adultos e sua formação. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 47, p. 83-100, jun., 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982008000100005

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ACRE, Campus Rio Branco, Curso de Licenciatura Plena em Matemática. Projeto Pedagógico de Curso, 2013.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO, Campus Cuiabá, Curso de Licenciatura Plena em Matemática. Projeto Pedagógico de Curso, 2009. Disponível em: http://www.ufmt.br/ufmt/unidade/index.php/secao/site/2441/PROEG. Acessado em: 10 ago. 2017.

Published

2018-06-26

How to Cite

CRISTIANO BELMAR , Cesar; DENISE WIELEWSKI, Gladys. THE FORMATION OF THE TEACHER AS AN EDUCATOR OF YOUNG AND ADULTS: AN INVESTIGATION IN THE PEDAGOGICAL PROJECTS OF UNDERGRADUATE COURSES IN MATHEMATICS OF PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF THE AMAZON REGION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 1, p. 107–124, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p107-124.id177. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/603. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies