PUBLIC SCHOOLS IN PLURILINGUAL COMMUNITIES: THEORETICAL-METHODOLOGICAL FRAMEWORK OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS FROM 2007 TO 2021

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23005.id1575

Keywords:

Elementary School, School Integration, Intercultural Education, Plurilingualism

Abstract

This study is based on the subject of research conducted in plurilingual school contexts, in which students from indigenous communities, immigrants and their descendants, refugees or living in transfrontier situations are assisted. The central objective of this research is to know the theoretical-methodological framework of scientific productions published between 2007 and 2021, aimed at the school integration of plurilingual students, in order to answer the study problem: "what are the motivational, epistemological and methodological outlines contained in the scientific literature, related to research in school situations of plurilingualism?". The methodology applied in this study is the integrative review of the scientific literature based on the analysis of selected categories a priori. The results indicated professional and personal motivations as the most stimulating sources of the studies, and preference for: explanatory research on the relationship between causes and effects, ethnographic methodological design, interpretative paradigm as the main epistemological north and explanatory responses, followed by investigative research problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Kelin Regina Bergamini do Nascimento, UNIOESTE

Mestranda em Ensino (UNIOESTE) Coordenadora Pedagógica e Professora do Ensino Fundamental

References

ALENCAR, Maria Cristina Macedo. “Eu acho que os índios não querem mais falar na linguagem por causa do preconceito, não é professora!” Desafios na educação escolar intercultural bilíngue entre os Aikewara & Guarani-Mbya no Sudeste do Pará. 2018. 383 f. Tese (Doutorado) – Curso de Pós-Graduação em Linguística, Centro de Comunicação e Expressão, UFSC, Florianópolis, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/205766/PLLG0750-T.pdf?sequence=-1&isAllowed=y. Acesso em: 11 ago. 2021.

AMATO, Laura Janaína Dias. Representações, abordagem intercultural e pedagogia translíngue no Ensino Fundamental I. Revista X, Curitiba, v. 16, n. 2, p. 568-586, 11 maio 2021. UTFPR. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/77292. Acesso em: 11 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.5380/rvx.v16i2.77292

BETANCOR, Tania Oroná. As representações que os aprendizes constroem sobre a língua espanhola, sobre sua aprendizagem e sobre seus falantes em cidades de fronteira. 2013. 119 f. Dissertação (Mestrado) – Pós-Graduação Stricto Sensu em Sociedade, Cultura e Fronteiras, Centro de Educação e Letras, UNIOESTE, Foz do Iguaçu, 2013. Disponível em: http://tede.unioeste.br/bitstream/tede/2543/1/Tania_Betancor_2013.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.

BOTELHO, Louíse Lira Roedel; CUNHA, Cristiano Castro de Almeida; MACEDO, Marcelo. O Método da Revisão Integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, Belo Horizonte, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2 dez. 2011. UFMG. Disponível em: https://www.gestaoesociedade.org/gestaoesociedade/article/view/1220/906. Acesso em: 10 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.21171/ges.v5i11.1220

BRASIL. Constituição dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro, 1946. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao46.htm. Acesso em: 18 ago. 2021.

BRASIL. Declaração de Salamanca – Linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. Brasília: Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, 1994. Disponível em: http://www.cee.pa.gov.br/sites/default/files/salamanca.pdf. Acesso em: 08 ago. 2021

CARBONI, Florence et al. O Plurilinguismo na História do Brasil: considerações exploratórias. Organon, Porto Alegre, v. 32, n. 62, p. 01-17, 26 jun. 2017. UFRGS. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/72315. Acesso em: 15 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/2238-8915.72315

CUNHA, Júlio Araújo Carneiro da; RIBEIRO, Evandro Marcos Saidel. A etnografia como estratégia de pesquisa interdisciplinar para os estudos organizacionais. Qualitas Revista Eletrônica, Campina Grande, v. 9, n. 2, 2010. UEPB. Disponível em: http://revista.uepb.edu.br/index.php/qualitas/article/viewFile/692/491. Acesso em: 17 ago. 2021.

DIANA, Juliana. Pesquisa descritiva, exploratória e explicativa. Diferença, 2019. Disponível em: www.diferenca.com/pesquisa-descritiva-exploratoria-e-explicativa/. Acesso em: 15 ago. 2021.

ESTRADA, Adrian Alavarez. Os fundamentos da teoria da complexidade em Edgar Morin. Akrópolis – Revista de Ciências Humanas da UNIPAR, Umuarama, v. 17, n. 2, p. 85-90, abr./jun. 2009. Disponível em: https://revistas.unipar.br/index.php/akropolis/article/viewFile/2812/2092. Acesso em: 19 ago. 2021.

FARACO, Carlos Alberto. História Sociopolítica da Língua Portuguesa. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. Ideação, Foz do Iguaçu, v. 10, n. 1, p. 41-62, 2008. UNIOESTE. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/sem_pedagogica/fev_2014/NRE/2interdisciplinaridade_necessidade.pdf. Acesso em: 12 ago. 2021.

FRITZEN, Maristela Pereira. Ich kann mein name mit letra junta und letra solta schreiben: bilinguismo e letramento em uma escola rural localizada em zona de imigração alemã no Sul do Brasil. 2007. 305 f. Tese (Doutorado) – Curso de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Instituto de Estudos da Linguagem, UNICAMP, Campinas, 2007. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/415669?guid=1653000803188&returnUrl=%2fresultado%2flistar%3fguid%3d1653000803188%26quantidadePaginas%3d1%26codigoRegistro%3d415669%23415669&i=1. Acesso em: 11 ago. 2021.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GLASSER, Adriane Elisa. A formação do leitor em cenário intercultural de fronteira. 2011. 93 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Pós-Graduação Stricto sensu em Letras, Centro de Educação, Comunicação e Artes, UNIOESTE, Cascavel, 2011. Disponível em: http://tede.unioeste.br/bitstream/tede/2519/1/Adriane.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.

GONÇALVES, Augusto Garcia. Processos de alfabetização e letramento na educação escolar indígena Baniwa e Coripako. 2018. 114 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Pós-Graduação em Linguística, Instituto de Letras, Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas, UNB, Brasília, 2018. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/35052/1/2018_AugustoGarciaGon%c3%a7alves.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.

GUERREIRO, Solano da Silva. Língua espanhola na fronteira Brasil-Peru: ações políticas no ensino de línguas. 2017. 265 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Letras, UFAM, Manaus, 2017. Disponível em: https://tede.ufam.edu.br/bitstream/tede/6394/5/Disserta%C3%A7%C3%A3o_Solano%20Guerreiro.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021

MAGNANI, José Guilherme Cantor. De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Bernardo do Campo, v. 17, n. 49, p. 11-29, jun. 2002. UFABC. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/KKxt4zRfvVWbkbgsfQD7ytJ/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 15 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69092002000200002

MELO, Thiago Benitez de. As identidades que nos habitam: representações, culturas e língua (gens) no contexto escolar transfronteiriço. 2014. 120 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras, Centro de Educação, Comunicação e Artes, UNIOESTE, Cascavel, 2014. Disponível em: http://tede.unioeste.br/bitstream/tede/2389/1/Thiago%20Melo.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.

RIBEIRO, Simone Beatriz Cordeiro. Acolhimento intercultural e ensino de português como língua adicional nas escolas municipais de Foz do Iguaçu. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 2, p. 940-973, 29 jun. 2018. EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia. Disponível em: http://200.19.146.79/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40327/22375. Acesso em: 11 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.14393/DL34-v12n2a2018-9

ROCHA, Rafael Augusto Gonçalves. O interculturalismo e as políticas sociolinguísticas aplicadas em escolas bilíngues na fronteira Brasil-Argentina. 2018. 142 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Mestrado em Estudos Culturais Contemporâneos, FUMEC, Belo Horizonte, 2018. Disponível em: https://repositorio.fumec.br/bitstream/handle/123456789/173/rafael_rocha__mes_mcult_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 11 ago. 2021.

SCHRODER, Maristela Krause. Ensino de ortografia da Língua Portuguesa para uma aluna falante de português e espanhol: estudo de caso. 2020. 94 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino, UNIOESTE, Foz do Iguaçu, 2020. Disponível em: http://tede.unioeste.br/bitstream/tede/4962/5/Maristela_Krause_Schoreder_2020.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.

SEMECHECHEM, Jakeline Aparecida. O multiculturalismo na escola: práticas linguísticas em uma comunidade de imigração ucraniana no Paraná. 2016. 272 f. Tese (Doutorado) – Curso de Pós-Graduação em Letras, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, UEM, Maringá, 2016. Disponível em: http://www.ple.uem.br/defesas/pdf/jasemechechem_do.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.

SILVA, Glauber da. Escola sobre a linha internacional: ambiente escolar sociocultural na região da fronteira Sul de Mato Grosso do Sul. 2018. 150 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Pós-Graduação Interdisciplinar em Estudos Latino-Americanos, Instituto Latino-Americano de Arte, Cultura e História, UNILA, Foz do Iguaçu, 2018. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/187766091.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.

THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, p. 545-554, dez. 2008. ANEPEd. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/swDcnzst9SVpJvpx6tGYmFr/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 14 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300010

VERGARA, Sylvia Constant; CALDAS, Miguel P. Paradigma interpretacionista: a busca da superação do objetivismo funcionalista nos anos 1980 e 1990. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 45, n. 4, p. 66-72, dez. 2005. EAESP. Disponível em: http://www.fgv.br/rae/artigos/revista-rae-vol-45-num-4-ano-2005-nid-44782/. Acesso em: 16 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75902005000400006

VETROMILLA, Raquel Fritzen Dapper. Repertório linguístico de bilíngues emergentes em um programa de educação bilíngue português/alemão: uma análise da translinguagem à luz da Teoria da Complexidade. 2021, 116 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, UNISINOS, São Leopoldo, 2021. Disponível em: http://repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/9555/Raquel%20Fritzen%20Dapper%20Vetromilla_.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 11 ago. 2021.

VIEIRA, Marcelo Milano Falcão; CALDAS, Marcelo P. Teoria crítica e pós-modernismo: principais alternativas à hegemonia funcionalista. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, 46, n. 1, p. 59-70, jan./mar. 2006. EAESP. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/jx8dsJYYsKqptgVS7GdcRDB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75902006000100006

ZAMBRANO, Cora Elena Gonzalo. Escolarização em contexto bilíngue na Fronteira Brasil/Venezuela. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 9, n. 2, p. 21-30, 2017. UECE. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/1574. Acesso em: 11 ago. 2021.

Published

2023-02-12

How to Cite

NASCIMENTO, Kelin Regina Bergamini do. PUBLIC SCHOOLS IN PLURILINGUAL COMMUNITIES: THEORETICAL-METHODOLOGICAL FRAMEWORK OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS FROM 2007 TO 2021. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23005, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23005.id1575. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/150. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies