EDUCATIONAL EXPERIENCE TO OVERCOME NEGATIVE ASPECTS OF THE COVID-19 PANDEMIC ON PUBLIC SCHOOLS
DOI:
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23026.id1705Keywords:
Basic education, Social vulnerability, Pandemic, Covid-19, Teaching and learning processAbstract
The objective was to understand the educational experience developed in a municipal public school, during the suspension of face-to-face classes due to Covid-19 pandemic, which made it possible to continue the teaching and learning process for students in situations of vulnerability. Action research, with a qualitative approach, was conducted in 2020 by a multidisciplinary pedagogical team in a public school of basic education in João Pessoa, capital of Paraíba, which fulfilled the following phases: an exploratory, survey of resolutive strategies, action, and evaluation. It is concluded that the multiple obstacles to continuing with the interrupted school year and implementing emergency remote teaching for students in a context of social vulnerability were mitigated by the collaborative actions of the pedagogical team, with the inclusion of students, family members and Legislative and Municipal Executive powers, even thus, school dropout was high, requiring comprehensive public policies on the problem, which considers the causes beyond the spatial limits of the school.
Downloads
Metrics
References
ABU-EL-HAJ, Mônica Farias; FIALHO, Lia Machado Fiuza. Formação docente e práticas pedagógicas multiculturais críticas. Revista Educação em Questão, Natal, v. 57, n. 53, p. 1-27, 2019. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n53ID17109
ARAÚJO, Erbendice de Morais et al. Dominios y dificultades digitales de los estudiantes del curso de Pedagogía de la Universidad Estatal de Ceará (Brasil) a través de la educación a distancia. Revista de Educación Mediática y TIC, Córdoba, v. 10, n. 1, p. 40-57, 2021. Disponível em: https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/article/view/12950. Acesso em: 23 set. 2022.
BARON, Miriam Viviane et al. Influence of Covid-19 on the Socio-Emotional Aspect of School Communities. Medical Research Archives, [S.l.], v. 10, n. 8, p. 1-8, 2022. https://doi.org/10.18103/mra.v10i8.3025
BERNARDO, Kelen Aparecida da Silva; MAIA, Fernanda Landolfi; BRIDI, Maria Aparecida. As configurações do trabalho remoto da categoria docente no contexto da pandemia Covid-19. Norus, Pelotas, v. 8, n. 14, p. 8-39, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/NORUS/article/view/19908. Acesso em: 25 fev. 2021.
BRANDENBURG, Cristine et al. Cartilha educação e saúde no combate a pandemia da (covid-19). Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1-35, 2020. https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3670
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017.
FERNANDES, Ana Paula Cunha dos Santos; OLIVEIRA, Iranildo da Silva. Evasão na EJA: um desafio histórico. Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 13, p. 79-94, 2020. https://doi.org/10.25053/redufor.v5i13.990
FERNANDES, Francisca Risolene; SOUSA, Francisca Genifer Andrade de; FIALHO, Lia Machado Fiuza. Colaboração entre direção escolar e professores com foco na aprendizagem discente. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria, v. 10, p. e61846, 2021. https://doi.org/10.5902/2318133861846
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projeto de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
GODOI, Marcos et al. As práticas do ensino remoto emergencial de Educação Física em escolas públicas durante a pandemia de Covid-19: reinvenção e desigualdade. Revista Prática Docente, Confresa, v. 6, n. 1, p. e012, 2021. https://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n1.e012.id995
GONÇALVES, Gustavo Bruno Bicalho; GUIMARÃES, Jane Mary de Medeiros. Aulas remotas, escolas vazias e a carga de trabalho docente. Revista Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 14, n. 30, p. 772-787, 2020. https://doi.org/10.22420/rde.v14i30.1203
GONZAGA, Luciano Luz. Precariedade, improvisação e espírito de corpo: representações sociais discursivas de professores da educação básica acerca da sua práxis no contexto da pandemia da Covid-19. Revista Prática Docente, Confresa, v. 5, n. 3, p. 1999-2015, 2020. D: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1999-2015.id860
JOÃO PESSOA. Conselho Municipal de Educação. Resolução nº 001/2020, de 29 de abril de 2020. Dispõe sobre regime especial de atividades escolares não presenciais no Sistema Municipal de Ensino de João Pessoa, para fins de reorganização e cumprimento do calendário letivo do ano de 2020, como medida de prevenção e combate do coronavírus (Covid-19). João Pessoa, PB, Semanário Oficial, n.º especial, p. 5-6, 2020.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: 34, 1999.
LIBÂNEO, Carlos José. Currículo de resultados, atenção à diversidade, ensino para o desenvolvimento humano: contribuição ao debate sobre a escola justa. In: BOTO, Carlota et al. (org.). A escola pública em crise: inflexões, apagamentos e desafios. São Paulo: USP, 2020. p. 41-67. Disponível em: http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/564. Acesso em: 28 fev. 2021.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MARTINS, Cibelle Amorim; SANTANA, José Rogério; FIALHO, Lia Machado Fiuza. Práticas educativas digitais: uma história, uma perspectiva. Fortaleza: UFC, 2014.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 621-626, 2012. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007
NASCIMENTO, Karla Angélica Silva do; FIALHO, Lia Machado Fiuza. Integração das tecnologias móveis em aulas de cursos superiores da área da Saúde. EAD em Foco, Rio de Janeiro, v. 10, p. 16, 2020. https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.989
NEVES, Vanusa Nascimento Sabino et al. Retorno às aulas em tempos de Covid-19: o discurso publicitário. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 36, p. 150-169, 2021a. https://doi.org/10.20500/rce.v16i36.42962
NEVES, Vanusa Nascimento Sabino et al. Utilização de lives como ferramenta de educação em saúde durante a pandemia pela Covid-19. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, p. 1-17, 2021b.: https://doi.org/10.1590/ES.240176
NEVES, Vanusa Nascimento Sabino; FIALHO, Lia Machado Fiuza; MACHADO, Charliton José dos Santos. Trabalho docente no Brasil durante a pandemia da Covid-19. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 25, p. 1-18, 2021. https://doi.org/10.4013/edu.2021.251.26.
NEVES, Vanusa Nascimento Sabino; MACHADO, Charliton José dos Santos; FIALHO, Lia Machado Fiuza. Competência digital docente para o ensino remoto em tempos de isolamento social decorrente da Covid-19. Hachetetepé: Revista Científica en Educación y Comunicación, Cádiz, 24, p. 1-16, 2022. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1106.
NEVES, Vanusa Nascimento Sabino; VALDEGIL, Daniel de Assis; SABINO, Raquel do Nascimento. Ensino remoto emergencial durante a pandemia de Covid-19 no Brasil: estado da arte. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. e325271, 2021. https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.5271
OLIVEIRA, Dalila Andrade; PEREIRA JUNIOR, Edmilson Antônio. Trabalho docente em tempos de pandemia. Revista Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 14, n. 30, p. 719-735, 2020. https://doi.org/10.22420/rde.v14i30.1212
SABÓIA, Valquiria Soares Mota; BARBOSA, Rozilda Pereira. Base Nacional Comum Curricular: competências, habilidades e o planejamento escolar. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2020. https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3663
SANTOS, Elton Castro Rodrigues dos; SILVA, Marineide de Oliveira da; VIEIRA JUNIOR, Niltom. Novos tempos e novos desafios educacionais: a educação básica na modalidade remota durante a pandemia de Covid-19. Revista Prática Docente, Confresa, v. 6, n. 2, p. e056, 2021. https://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n2.e056.id1185
SILVA, Obdália Santana Ferraz. (Multi)Letramentos e formação de professores na sociedade digital: entretecendo (desa)fios. In: ALVES, Lynn; MOREIRA, J. António (org.). Tecnologias e aprendizagens: delineando novos espaços de interação. Salvador: UFBA, 2017. p. 215-241.
SOBRINHO JUNIOR, João Ferreira; MORAES, Cristina de Cássia Pereira. Orientações e instigações presentes na Base Nacional Comum Curricular quanto ao uso de tecnologias digitais no ensino. Revista Prática Docente, Confresa, v. 6, n. 3, p. e079, 2021. https://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n3.e079.id1248
SOUZA, Celestina Maria Pereira de; PEREIRA, Jhonata Moreira; RANKE, Maria da Conceição de Jesus. Reflexos da pandemia na evasão/abandono escolar: a democratização do acesso e permanência. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 5, p. e10844, 2020. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10844
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/3DkbXnqBQqyq5bV4TCL9NSH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 set. 2022.
UNESCO. Avaliação do desenvolvimento da Internet no Brasil. 2021a. Disponível em: https://www.nic.br/media/docs/publicacoes/8/20210217115717/avaliacao_do_desenvolvimento-da-internet-no-brasil.pdf. Acesso em: 26 fev. 2022.
UNESCO. Consequências adversas do fechamento das escolas. 2021b. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences. Acesso em: 28 fev. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.