A LOOK AT THE PRODUCTIONS THAT APPROACH THE PRINCIPLES OF ANDRAGOGY IN YOUTH AND ADULT EDUCATION
DOI:
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23038.id1753Keywords:
Bibliographic study, Freire, CTS, Andragogy, Science, EJAAbstract
This research presents a bibliographical study carried out on the theses and dissertations portals of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), carried out from 2007 to 2021, on academic productions that address Freirean theoretical assumptions, Science-Technology-Society (STS) and Andragogy. The study emerged from the need to understand what was being produced in the academy related to Andragogy articulated to Freire's theoretical principles, CTS and Thematic Approach in Youth and Adult Education (EJA). For the analysis of the research corpus, the methodology of Discursive Textual Analysis (MORAES; GALIAZZI, 2016) was used from the discussion of a priori categories. In the results found, it was observed the use of the andragogy theory in the academic scenario in teaching and learning processes of some graduation courses, having a greater representation in courses of the educational scope.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Adriana; CORSO, Angela Maria. A Educação de Jovens e Adultos: aspectos históricos e sociais. XII Congresso Nacional de Educação, PUC. Paraná, 2015.
AULER, Décio. Abordagem Temática: natureza dos temas em Freire e no enfoque CTS. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.2, n.1, p.67-84, mar. 2009.
AULER, Décio. Articulação Entre Pressupostos do Educador Paulo Freire e do Movimento CTS: Novos Caminhos Para a Educação em Ciências. CONTEXTO & EDUCAÇÃO, Editora Unijuí Ano 22 nº 77 Jan./Jun. 2007.
AULER, Décio. Abordagem Temática: natureza dos temas em Freire e no enfoque CTS. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.2, n.1, p.67-84, mar. 2009.
BARROS, Rossana. Revisitando Knowles e Freire: Andragogia versus pedagogia, ou O dialógico como essência da mediação sociopedagógica. Educ. Pesqui. São Paulo, v. 44, e173244, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844173244
BELLAN, Zezina. Andragogia em ação: como ensinar adultos sem se tornar maçante. Santa Barbara d’Oeste, SP: SOCEP Editora, 2005.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei n° 9394 de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos – EJA nos aspectos relativos à duração dos cursos e idade mínima para ingresso nos cursos de EJA; idade mínima e certificação nos exames de EJA; e Educação de Jovens e Adultos desenvolvida por meio da Educação a Distância. Brasília. DF: Ministério da Educação, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2008/pceb023_08. Acesso em: 19 de set.2016.
BRASIL. Anuário Brasileiro de Educação Básica, 2017. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/_uploads/20180824-Anuario_Educacao_2018_atualizado_WEB.pdf?utm_source=conteudoSite
BRASIL. Documento Básico para o ENCCEJA. Brasília, DF; da Educação, 2016. Disponível em: htpp://www.inep.gov.br/dacc. Acesso 24 de maio de 2018.
DELIZOICOV, Demétrio. Conhecimento, Tensões e Transições. Tese de Doutorado. São Paulo: FEUSP, 1991.
DELIZOICOV, Demétrio. ANGOTTI, José André. PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de ciências: Fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
DREYER, Luís. Alfabetização: o olhar de Paulo Freire. X Congresso Nacional de Educação. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2011.
FÁVERO, Osmar. Paulo Freire: importância e atualidade de sua obra. Revista e-curriculum, São Paulo, v.7 n.3 DEZEMBRO 2011.
HUNSCHE, Sandra; DELIZOICOV, Demétrio. A Abordagem Temática na Perspectiva da Articulação Freire-CTS: Um Olhar para a Instauração e Disseminação da Proposta. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Campinas, 2011.
SCHMIT, Rodolfo Augusto. Andragogia como fundamento e instrumento de educação e orientação aos adultos. RECSA, v.5, n.1, jan/jun, 2016.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. 51. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981. 80p.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e
Terra, 2008a. 158 p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa.
ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 148 p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. 184 p.
HADDAD, Sérgio; DI PIERRO, Maria Clara. Diretrizes de política nacional de educação de jovens e adultos: consolidação de Documentos 1985/94. São Paulo, ago.1994.
HADDAD, Sérgio. O ensino supletivo no Brasil: o estado da arte. Brasília: Inep, 1987.
HADDAD, Sérgio. A participação da sociedade civil brasileira na educação de jovens e adultos e na CONFINTEA VI. Revista Brasileira de Educação, v. 14 n. 41 maio/ago. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000200013
HADDAD, Sérgio; DI PIERRO, Maria Clara. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 14, p. 108-130, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100005
HADDAD, Sérgio. Estado da arte da Educação de Jovens e Adultos. Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação, Caxambu, 2000.
LUDKE, Menga. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Menga Lüdke, Marli E.D.A. André. - São Paulo: EPU, 1986.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3 ed., Ijuí: Editora Unijuí, 2016.
HALMENSCHLAGER, Karine; DELIZOICOV, Demétrio, ALEXANDRIA: R. Educ. Ci. Tec., Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 305-330, novembro. 2017. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n2p305
PEREIRA, Josué Vidal. Tendências Históricas da Educação dos Jovens e Adultos no Brasil: da subordinação a tentativa de emancipação. Educativa, Goiânia, v. 17, n. 1, p. 175-200, jan./jun. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.