EXPERIMENTATION IN CHEMISTRY TEACHING: UNDERGRADUATE STUDENT’S UNDERSTANDINGS MANIFESTED IN A VIRTUAL LEANRNING ENVIRONMENT
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22040.id1408Keywords:
Initial training, Chemistry teaching, Experimental activitiesAbstract
The experimental activities have a fundamental role in the formation of Chemistry teachers. However, many simplistic views about them have been observed among licensors. In this context, an investigation was carried out with a group of graduates in Chemistry which the purpose of identifying and characterizing the views expressed by this group regarding experimentation in teaching during the discussions promoted through the Virtual Learning Environment (VLE). The research was carried out based on the four phases of the Participant Research and the construction of data took place from questionnaires, interviews and written records via VLE. The results indicate that the dialogues stimulated problematizations about simplistic views about the Nature of Science and experimentation in teaching. Further on, it is concluded that the VLE is a suitable environment to promote discussions that contribute to teacher training, favoring the exchange of experiences and critical reflection of the subjects involved.
Downloads
Metrics
References
BENITE, Anna Maria Canavarro; BENITE, Claudio Roberto Machado. Laboratório Didático no Ensino de Química: Uma Experiência no Ensino Público Brasileiro. Revista Iberoamericana de Educación (Online), v. 48, n. 2, p. 01-10, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.35362/rie4822239. Acesso em: 12 ago. 2021.
BENITE, Claudio Roberto Machado; BENITE, Anna Maria Canavarro; GONCALVES, Luciene Pereira da Silva; MARQUES JUNIOR, Jair Gonzalez. O uso das TIC’s como alternativa para a experimentação no ensino de química. Enciclopédia Biosfera, v. 11, p. 611-619, 2015. Disponível em: http://www.conhecer.org.br/enciclop/2015a/o%20uso%20das%20tics.pdf. Acesso em 25 ago. 2021.
CACHAPUZ, Antônio; GIL-PÉREZ, Daniel; CARVALHO, Ana Maria Pessoa de.; PRAIA, João; VILCHES, Amparo. A necessária Renovação do Ensino de Ciências. São Paulo, SP: Cortez, 2005.
DRIVER, Rosalind; ASOKO, Hilary; LEACH, John; MORTIMER, Eduardo; SCOTT, Philip. Construindo conhecimento científico em sala de aula (Tradução: Eduardo Mortimer). Química Nova na Escola, v. 9, p.31-40, 1999. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc09/aluno.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.
GIL, Antônio. Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6a ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.
GIORDAN, Marcelo. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química Nova na Escola, v. 10, p.43-49, 1999. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc10/pesquisa.pdf. Acesso em: 14 fev. 2020.
GONÇALVES, Fábio Peres. O Texto de Experimentação na Educação em Química: Discursos Pedagógicos e Epistemológicos. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2005. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/outubro2011/quimica_artigos/dissert_fabio_goncalves.pdf. Acesso em: 19 set. 2020.
GONÇALVES, Fábio Peres; BRITO, Marcos Aires. Experimentação na educação em química: fundamentos, propostas e reflexões. Florianópolis, Brasil: Editora da UFSC, 2014.
GONÇALVES, Fábio Peres; GALIAZZI, Maria do Carmo. A natureza das atividades experimentais no ensino de Ciências: um programa de pesquisa educativa nos cursos de Licenciatura. In: MORAES, Roque; MANCUSO, Ronaldo (Orgs.). Educação em Ciências: produção de currículo e formação de professores. Ijuí, Brasil: Unijuí, 2004. p.237-252.
HODSON, Derek. Experimentos na Ciência e no ensino de Ciências (Tradução: Paulo A. Porto). Educational Philosophy & Theory, 20, p.53-66, 1988. Disponível em: http://www.iq.usp.br/palporto/TextoHodsonExperimentacao.pdf. Acesso em: 15 jun. 2020.
HODSON, Derek. Uma visão crítica em relação ao trabalho prático nas aulas de ciências (Tradução e adaptação: Andréa Horta Machado). School Science Review, v. 71, n. 256, p.33-40, 1990. Disponível em: http://www.ufpa.br/eduquim/visao_critica.htm. Acesso em: 15 out. 2020.
HODSON, Derek. Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de las Ciencias, v. 12, n.3, p.299-313, 1994. Disponível em: https://ddd.uab.cat/pub/edlc/02124521v12n3/02124521v12n3p299.pdf. Acesso em: nov. 2020.
IZQUIERDO, Mercê; SANMARTÍ, Neus; ESPINET, Mariona. Fundamentación y diseño de las prácticas escolares de ciencias experimentales. Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 1, p.45-59, 1999. Disponível em: http://innovacion.iems.edu.mx/nacademicos/templates/beez_fisica/downloads/pdfs/invEducativa/fundamentacion-diseno-practicas-escolares.pdf. Acesso em: 10 fev. 2020.
LE BOTERF, Guy. Pesquisa Participante: Propostas e Reflexões Metodológicas. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues. (Org.). Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo, SP: Ed. Brasiliense, 1999.
LIMA, Viviani Alves de. Atividades experimentais no ensino médio – reflexão de um grupo de professores a partir do tema eletroquími¬ca. (Dissertação de Mestrado). Pro¬grama de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2004. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81132/tde-04122014-161134/publico/Viviani_Alves_de_Lima.pdf. Acesso em: 12 nov. 2020.
LIMA, Viviani Alves de; MARCONDES Maria Eunice Ribeiro. Atividades experimentais no ensino de química. Reflexões de um grupo de professores a partir do tema eletroquímica. Enseñanza de las Ciencias, vii congresso (n. extra), p.1-4, 2005. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/13303102.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.
MACHADO, Andréa Horta. Aula de Química: discurso e conhecimento. Ijuí, Brasil: Unijuí, 1999.
MARSULO, Marly Aparecida Giraldelli; SILVA, Rejane Maria Ghisolf da. Os métodos científicos como possibilidade de construção de conhecimentos no ensino de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 4, n.3, 2005. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen4/ART3_Vol4_N3.pdf. Acesso em: 13 dez. 2020.
MORAIS, Vânia Cardoso da Silva. Atividades experimentais: implicações no ensino de biologia. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, (MG), 2015. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/16819/1/AtividadesExperimentaisImplicacoes.pdf. Acesso em: 12 jul. 2020.
MORTIMER, Eduardo Fleury; MACHADO, Andréa Horta; ROMANELLI, Lilavate Izapovitz. A Proposta Curricular de Química do Estado de Minas Gerais: Fundamentos e Pressupostos. Química Nova, v. 23, p.273-283, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/qn/v23n2/2131.pdf. Acesso em: 27 out. 2019.
ROSITO, Berenice Alvares. O ensino de Ciências e a experimentação. In: MORAES, Roque (Org.). Construtivismo e ensino de Ciências: reflexões epistemológicas e metodológicas. Porto Alegre, Brasil: Edipucrs, 2000. p.195-208.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em Química: compromisso com a cidadania. Ijuí, Brasil: Ed. Unijuí, 1997.
SILVA, Roberto Ribeiro da; MACHADO, Patrícia Fernandes Lootens; TUNES, Elizabeth Experimentar sem medo de errar. In: SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MALDANER, Otavio Aloisio. (Orgs.). Ensino de Química em foco. Ijuí, RS: Unijuí, 2010. p. 231-261.
SUART, Rita de Cássia; MARCONDES, Maria Eunice Ribeiro. As habilidades cognitivas manifestadas por alunos de ensino médio de química em uma atividade experimental investigativa. Revista Brasileira de Pesquisa em Educa¬ção em Ciências, v. 8, n. 2, 2008. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/6227/9ee34154e291a1b275c99b0e179ed1e87951.pdf?_ga=2.204617176.935063049.1591916977-1007782696.1591732657. Acesso em: 17 set. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.