THE TEACHER'S PEDAGOGICAL TRAINING: BETWEEN LEGISLATION AND TEACHERS' PERCEPTIONS
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22048.id1437Keywords:
Teacher formation, Educational legislation, Pedagogical knowledgeAbstract
This article is part of the area of teacher training and its general objective is to discuss the importance of pedagogical training in teacher training and how Brazilian legislation makes this training mandatory. A quantitative-qualitative research was carried out with data from teachers who work in different educational stages, collected from a structured questionnaire. The treatment performed on the objective responses was a descriptive analysis followed by a cluster analysis. For the essay answers, the content analysis methodology was used. The results showed that teachers understand the importance of pedagogical training in teaching practice, however, it was noticed that the degree of importance to pedagogical training is decreasing as the teacher works at higher educational levels, such as undergraduate and graduate , as the current educational legislation does not require such training for the exercise of the teaching profession in higher education. It was considered necessary to expand public policies that contribute to theoretical-methodological reflections on the pedagogical training of teachers.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4ed. Edições 70, Lisboa, Portugal, 2010.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988, 1988.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura (MEC). LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. MEC, Brasília, DF, Brasil, 1996.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP]. Censo da Educação Básica 2020: resumo técnico. Brasília, DF, Brasil, 2021.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP] Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2019. Brasília, DF, Brasil, 2019a.
BRASIL. Resolução CNE/CP n.2, de 20 de dezembro de 2019. Define as diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial de professores para a educação básica e institui a base nacional comum para a formação inicial de professores da educação básica (BNC-Formação). Brasília, DF, Brasil, 2019b.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP]. Estudo exploratório sobre o professor brasileiro com base nos resultados do Censo Escolar da Educação Básica 2007. Brasília, DF, 2009.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP] Estatísticas dos professores no Brasil. 2ed. INEP, Brasília, DF, 2004.
CHAO, Anne. et al. A new statistical approach for assessing similarity of species composition with incidence and abundance data. Ecology Letters, p: 148–159, 2005. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1461-0248.2004.00707.x
CORRÊA, Guilherme Torres; RIBEIRO, Victoria Maria Brant. A formação pedagógica no ensino superior e o papel da pós-graduação stricto sensu. Educação e Pesquisa, 39(2): 319-334, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200003
FERNANDES, Maria José da Silva. A coordenação pedagógica em face das reformas escolares paulistas (1996-2007). Tese. (Doutorado em Educação Escolar) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2008.
GUARDA, Vanessa Moraes Abdala; BARBOSA, Andreza; CUNHA, Renata Cristina Oliveira Barrichelo. Mudanças na organização escolar e formação docente continuada em um município do interior paulista. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 231–246, 2021. DOI: https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n1p231-246
LIBÂNEO, José Carlos. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria Histórico-cultural da Atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, 27: 5-24, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000300002
MARTINS, Vicente. A Lei Magna da Educação, 2002.
MENEZES, Ebenezer Takuno de. Verbete legislação educacional. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. Midiamix Editora, São Paulo, SP, Brasil, 2001. Disponível em https://www.educabrasil.com.br/legislacao-educacional. Acesso em: 20 maio 2021
NOGUEIRA, Adrinelly Lemes; BORGES, Maria Célia. A BNC-formação e a formação continuada de professores. Revista online de Política e Gestão Educacional, 25(1): 188–204, 2021. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v25i1.13875
PACHANE, Graziela Giusti. A Importância da formação pedagógica para o professor universitário: a experiência da Unicamp. Tese de Doutorado em Educação. Faculdade de Educação, Universidade Estadual Paulista, Campinas, SP, Brasil, 2003.
R CORE TEAM. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria, 2018.
SANTOS, Fernando Marsaro dos. Análise de conteúdo: a visão de Laurence Bardin. Revista Eletrônica de Educação, 6(1): 383-387, 2012.
SAVIANI, Dermeval. Organização da educação nacional: sistema e conselho nacional de educação, plano e fórum nacional de educação. Educação & Sociedade, 31(112): 769-787, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000300007
SCHEIBE, Leda. Formação de professores e pedagogos na perspectiva da LDB. p. 171-183. In: Barbosa, R. L. L. Formação de educadores: desafios e perspectivas. 2003. Editora Unesp, São Paulo, SP, Brasil, 2003.
SILVA, Pollyane Vieira da. et al. Análise do nível de escolaridade e formação acadêmica dos docentes da educação básica do Brasil no ano de 2017 por meio do uso de técnicas multivariadas. Sigmae, 8(2): 801-812, 2019.
SILVA, Vivian Batista. História de leituras para professores: um estudo da produção e circulação de saberes especializados nos “manuais pedagógicos” brasileiros (1930-1971). Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
SILVA, Vivian Batista da; CATANI, Denice Barbara. Metáforas e comparações que ensinam a ensinar: a razão e a identidade da pedagogia nos manuais para professores (1873-1909). História da Educação, 23: 1-32, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/93223
TRES, Lairton; DEL PINO, José Claudio. Concepções acerca da formação docente em química: desafios e possibilidades. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, [S. l.], v. 21, n. 1, 2019. DOI: https://doi.org/10.22483/2177-5796.2019v21n1p243-261
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.