LIMITS AND POSSIBILITIES OF SCHOOL INCLUSION IN THE PERCEPTION OF PARENTS/RESPONSES AND MUNICIPAL SCHOOL TEAM IN SANTA LUZIA - MG
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22054.id1496Keywords:
Inclusive Education, Assistive Technology, Specialized Educational ServicesAbstract
A case study research with locus was documented in a municipal school in Santa Luzia - MG, listening to the agents who accompany the educational process of Special Education students. This study aimed to understand how the care for students with disabilities and/or global developmental disorders takes place using assistive technologies. Respondents, teachers, school management (principal and supervisors), parents/guardians and support and resource room professionals reported challenges experienced in everyday school life and presented options to overcome them. The data collected through interviews with a semi-structured script indicated that the school was seen as an inclusive environment with constant structural adjustments and equipment acquisition. However, the need to invest in continuing education actions was evident, as well as a desire expressed by the interviewees to create a more effective process for sharing information between parents/guardians and school professionals, with a view to materializing school inclusion and the consequent development of these students' learning.
Downloads
Metrics
References
BENTO, Antônio V. Investigação quantitativa e qualitativa: dicotomia ou complementaridade? Revista JA (Associação Académica da Universidade da Madeira), Ano 7, n. 64, p. 40-43, 2012. ISSN: 1647-8975. Disponível em: http://www3.uma.pt/bento/Repositorio/Investigacaoqualequan.pdf. Acesso em: 29 jul. 2022.
BERSCH, Rita. Recursos Pedagógicos Acessíveis – Tecnologia Assistiva (TA) e Processo de Avaliação nas escolas. Assistiva – Tecnologia e Educação, Porto Alegre, RS, 2013. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/Recursos_Ped_Acessiveis_Avaliacao_ABR2013.pdf. Acesso em: 29 nov. 2021.
BORGES, Adriana Araújo Pereira; CAMPOS, Regina Helena de Freitas. A escolarização de alunos com deficiência em Minas Gerais: das classes especiais à educação inclusiva. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 24, ed. esp., p. 69-84, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/j/rbee/a/LQtdqFdyY96ftb3wTchhVxv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382418000400006
BRANSKI, Regina Meyer; FRANCO, Raul Arellano Caldeira; LIMA JUNIOR, Orlando Fontes. Metodologia de estudo de casos aplicada à logística. In: CONGRESSO DE PESQUISA E ENSINO EM TRANSPORTES, 24., 2010, Salvador. Anais… Salvador: ANPET, 2010. p. 1-12. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277598822_METODOLOGIA_DE_ESTUDO_DE_CASOS_APLICADA_A_LOGISTICA. Acesso em: 29 jul. 2022.
BRASIL. Ata da VII Reunião do Comitê de Ajudas Técnicas – CAT. 2007. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/Ata_VII_Reuni%C3%A3o_do_Comite_de_Ajudas_T%C3%A9cnicas.pdf. Acesso em: 29 nov. 2021.
BRASIL, Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº 4, de 13 de julho de 2010. Define diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília: Diário Oficial da União, 13/ jul. 2010. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECEBN42010.pdf?query=AGR%C3%8DCOLA. Acesso em: 29 nov. 2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 29 nov. 2021.
BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a Educação Especial, o atendimento educacional especializado, e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 22 nov. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Manual de Orientação: Programa de Implantação de Sala de Recursos Multifuncionais. Brasília, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9936-manual-orientacao-programa-implantacao-salas-recursos-multifuncionais&Itemid=30192. Acesso em: 22 nov. 2021.
CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho; MENDES, Enicéia Gonçalves. O Ensino Colaborativo Favorecendo o Desenvolvimento Profissional para a Inclusão Escolar. Revista de Educação – Educere et Educare, Paraná, v. 2, n. 4, p. 113-128, jul./dez. 2007. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/1659. Acesso em: 22 nov. 2021.
CELEDÓN, Esteban Reyes. Inclusão escolar: um desafio. Lisboa, set., 2005. Disponível em: https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/375428/mod_folder/content/0/Artigo%2035%20-%20Inclus%C3%A3o%20Escolar%20-%20Um%20desafio.pdf?forcedownload=1. Acesso em: 24 jan. 2022.
COSTA, Lais Silveira. A vida da pessoa com deficiência: reflexões legadas do distanciamento social. In: MENDES, Amanda et al. (Org.). Diálogos sobre acessibilidade, inclusão e distanciamento social: territórios existenciais na pandemia. Rio de Janeiro: Ideia, SUS, Fiocruz, Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca; Goiás: Universidade Federal de Goiás, p.10-11, 2020. Disponível em: https://portolivre.fiocruz.br/di%C3%A1logos-sobre-acessibilidade-inclus%C3%A3o-e-distanciamento-social-territ%C3%B3rios-existenciais-na-pandemia. Acesso em: 24 jan. 2022.
GONÇALVES, Taísa Grasiela Gomes Liduenha; RAHME, Mônica Maria Farid; ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel. Tendência das matrículas da educação especial em escolas no campo em Minas Gerais (2007-2017). Interfaces da educação, Paranaíba, v. 9, n. 27, p. 465-488, 2018. Disponível em: http://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/2968. Acesso em: 25 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v9i27.2968
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Censo escolar 2020/2021. 2022. Disponível em: http://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados. Acesso em: 24 jan. 2022.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado da Educação. Resolução SEE n° 42.56/2020. 2020. Disponível em: http://www2.educacao.mg.gov.br/images/documentos/4256-20-r%20-%20Public.10-01-20.pdf.pdf. Acesso em: 25 jan. 2022.
OLIVEIRA, Jáima Pinheiro de; ZABOROSKY, Ana Paula; LUZ, Marcela Silva da. Práticas Pedagógicas em Salas de Recursos Multifuncionais: Possibilidades e Desafios para a Educação Inclusiva. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 13, n. 2, p. 229-253, maio/ago. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2018v13n2p229-253. Acesso em: 22 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.7867/1809-0354.2018v13n2p229-253
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Universidade Feevale, 2013. 276 p. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=zUDsAQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA13&dq=m%C3%A9todo+dedutivo&ots=dc08abwcGP&sig=_dOZteGslprcodly0VTZzPN0YSY#v=onepage&q=m%C3%A9todo%20dedutivo&f=false. Acesso em: 29 jul. 2022.
ROSSI, Cláudia Maria Soares. Apostila Educação Inclusiva e Especial. Arcos: Curso de Pós-graduação em Docência do Instituto Federal de Minas Gerais, 2020.
SOUSA, Paloma Greicy Ferreira de; JURDI, Andrea Perosa Saigh; SILVA, Carla Cilene Baptista da. O uso da tecnologia assistiva por terapeutas ocupacionais no contexto educacional brasileiro: uma revisão da literatura. Caderno de Terapia Ocupacional, v. 23, n. 3, p. 625-631, 2015. Disponível em: http://doi.editoracubo.com.br/10.4322/0104-4931.ctoAR0581. Acesso em: 29 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAR0581
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.