THE PLANNING NOTEBOOKS OF MATHEMATICS AND THE TRACES OF MODERN MATHEMATICS IN THE 1980S

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n3.e085.id1264

Keywords:

Faculty Notebooks, Modern Mathematics, Teaching

Abstract

This article is part of a master's thesis with a historical bias and aims to analyze the planning notebooks for the discipline of mathematics of a teacher who taught classes in the 4th grade of public elementary school in the interior of Paraná. The methodological approach is centered on the historical-cultural aspect and is supported by the concepts of historians and authors who discuss the concepts inherent to the research theme. Documentary sources are anchored in notebooks that record mathematics lesson plans, in addition to official and school documents, teacher's manual, photographs, brochures and course certificates, which contributed to the construction of the plot of mathematics teaching in accordance with the time frame of the research. It is concluded that during the analysis of the school files, both the notebooks and the official documents were in line with the Modern Mathematics Movement, considering the structuralism of the contents, as well as the records arising from the planning notebooks.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luiz Eduardo Brescovit, UNIC

Mestre em Ensino (UNIC/CUIABÁ) Coordenador do curso de Pedagogia (FAEST)

Laura Isabel Marques Vasconcelos de Almeida, UNIC

Doutora em Educação (PUC-PR) Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (UNIC) e do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM/REAMEC)

References

ACZEL, Amir Dan. El artista y el Matemático – La historia de Nicolas Bourbaki, el genio matemático que nunca existió. Barcelona, Espanha: Gedisa Editorial, 2009.

ALMEIDA, Laura Isabel Marques Vasconcelos de. Ensino de Matemática nas Séries Iniciais no Estado de Mato Grosso (1920-1980): Uma análise das Transformações da Cultura Escolar. Tese Doutorado. Pontifícia Unidade Católica do Paraná. Curitiba Paraná. 2010.

ALVES, Marcos Alexandre; TATSCH, Karla Jaqueline Souza. Epistemologia, História e Ensino da Matemática: reflexões sobre formação e Aprendizagem Significativa. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, n. 3, p. 78-93, 28 set. 2017. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v8i3.1258

BERTINI, Luciane de Fátima; MORAIS, Rosilda dos Santos; VALENTE; Wagner Rodrigues. A Matemática a ensinar e a Matemática para ensinar: novos estudos sobre a formação de professores. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2017.

CETEPAR. Curso de aperfeiçoamento para professores. Sugestões de atividades para professores de 1ª a 4ª séries. Curitiba, 1979.

CHARTIER, Roger. História Cultural – Entre práticas e representações. Lisboa/Rio de Janeiro: Difel/Bertrand Brasil, 1990.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, Porto Alegre, n. 2, p.177-229, 1990.

CORRÊA, Marcia Lima; MEGGIOLARO, Graziela Paz; REIS, Ana Queli Mafalda. Abordagem do conteúdo de frações a partir do Programa Nacional do Livro Didático. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 10, n. 6, p. 21-38, 10 dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v10i6.1993

COSTA, Reginaldo Rodrigues da. A capacitação e aperfeiçoamento dos professores que ensinavam Matemática no estado do Paraná ao tempo do Movimento da Matemática Moderna – 1961 a 1982. Tese de Doutorado. PUC – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2013. DOI: https://doi.org/10.24824/978858042772.1

COUSIN, Alexandra de Oliveira Abdala. O Movimento da Matemática Moderna nos boletins da Sociedade Paranaense de Matemática. Revista. Diálogo Educação, Curitiba, v. 11, n. 34, p. 751-768, set./dez. 2011 DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v11i34.4489

FERREIRA, Jaime Campos. Elementos de Lógica Matemática e Teoria dos conjuntos. Departamento de Matemática do Instituto Superior Técnico. 2001

FORQUIN, Jean Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre, Artes Médicas, 1993.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989. Disponível em: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsmib&AN=edsmib.000003808&lang=pt-br&site=eds-live&scope=site. Acesso em: 8 jan. 2019.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, v.1, n.1, p.9-44. jan./jul.2001.

MEDINA, Denise de Almeida França. Do primário ao primeiro grau: as transformações da Matemática nas orientações das Secretarias de Educação de São Paulo (1961-1979). 2012. 296f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo – São Paulo, 2012.

MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio. Cadernos à vista: escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: EDERJ, 2008.

PIAGET, Jean. A representação do mundo na criança. Rio de Janeiro, Zahar, 1985.

PINTO, Neuza Bertoni. et al. História do movimento da matemática moderna no Brasil: arquivos e fontes. Guarapuava: Editora da Sociedade Brasileira de História da Matemática, 2007.

SILVA, Claudia Mara Soares da. Concepções e práticas avaliativas no movimento da matemática moderna. Dissertação (Mestrado em Educação) Curitiba: PUCPR, 2006

SOARES, Flávia dos Santos. Movimento da Matemática Moderna no Brasil: Avanço ou Retrocesso? Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2001. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/bitstream/1/2191/1/DMA_SOARES_F_S_2001.pdf. Acesso em: 08/10/2020.

SOARES, Flávia dos Santos. A divulgação da matemática moderna na imprensa periódica. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5., 2005, Porto. Anais... Porto, Portugal: Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, 2005.

VALENTE, Wagner Rodrigues. História da Educação Matemática: interrogações metodológicas. REVEMAT – Revista Eletrônica de Educação Matemática. V. 2.2, p. 28-49, UFSC, 2007.

VALENTE, Wagner Rodrigues. (org.) Avaliação em Matemática: História e Perspectivas Atuais. Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico. 1ª edição, São Paulo-SP: Editora Papirus, 2008.

VALENTE, Wagner Rodrigues. Os saberes para ensinar matemática e a profissionalização do educador matemático. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v.17, n.51, p.207-222, jan./mar. 2017. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416x.17.051.ao04

VALENTE, Wagner Rodrigues; BERTINI, Luciane de Fátima; MORAIS, Rosilda dos Santos. Novos aportes teórico-metodológicos sobre os saberes profissionais na formação de professores que ensinam Matemática. Acta Scientiae, v.19, n.2, mar./abr., p.224-235, 2017.

VIDAL, Diana Gonçalvez. Culturas Escolares–Estudo sobre as práticas de leitura e escrita na escola pública primária (Brasil e França, final do século XIX) Campinas, SP: Autores Associados, 2005a.

VIÑAO FRAGO, Antonio. Culturas escolares, reformas e innovaciones: entre la tradición y el cambio. (texto divulgado pelo autor e ainda não publicado), 2000.

Published

2021-12-31

How to Cite

BRESCOVIT, Luiz Eduardo; VASCONCELOS DE ALMEIDA, Laura Isabel Marques. THE PLANNING NOTEBOOKS OF MATHEMATICS AND THE TRACES OF MODERN MATHEMATICS IN THE 1980S. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 3, p. e085, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e085.id1264. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/297. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies