ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
DOI:
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e088.id1004Keywords:
Body, Textbook, Common National Curricular BaseAbstract
This study portrays the historical context of the human body, favoring reflections on the treatment offered to it in different social moments, with the aim of realizing how the body theme can be addressed in the school context through the analyze on textbooks of the National Textbook Program (2020). Floating reading was used to analyze the online Science Guide prepared for the choice of didactic material, where the selected work was entitled: “Science, Life and Universe,” the copy presents relevant studies under the prepositions of the Common National Curricular Base (2018), in which the human body is represented in the Thematic Unit 'Life and Evolution' through questions inherent to living beings, in the final grades of elementary school, with a noticeable absence of sexuality dialogue with the themes: gender, identity and orientation sexual, in which these issues are closely connected to the human being as a whole.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Thamar Kalil de Campos; VALIENGO, Amanda. O livro didático e o PNLD algumas reflexões: mapeamento em artigos científicos. In:ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 19, 2018, Salvador, Anais [...] Salvador: UFBA, 2018. p. 1-38.
APPENZELLER, Simone; MENEZES, Fábio Husemann; SANTOS, Gislaine Goulart; PADILHA, Roberto Ferreira; GRAÇA, Higor Sabino, BRAGANÇA, Joana Froés: Novos tempos, novos desafios: Estratégias para equidade de acesso ao ensino remoto emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44 (sup. 01), p. 1-6, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200420
AZEVEDO, Débora. Revisão de Literatura, Referencial Teórico, Fundamentação Teórica e Framework Conceitual em Pesquisa – diferenças e propósitos, Working paper, 2016.
BARBOSA, Maria Raquel; MATOS, Paula Mena; COSTA, Maria Emília. Um olhar sobre o corpo: O corpo ontem e hoje. Psicologia & sociedade, v. 23, (1): 24-34, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822011000100004
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional do Livro Didático, Brasília: 2020.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais de Ciências Naturais, Brasília: 1998.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Introdução ao 3º e 4º Ciclos de Ciências, Brasília: 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular, Ministério da Educação, Brasília: 2018.
BRASIL. Guia Digital, Programa Nacional do Livro Didática. Ministério da Educação, Brasília: 2020
BRASIL. Coronavírus, Ministério da Saúde, Brasília: 2021.
CANI, Joseane Brunet ti; SANDRINI, Elizabete Germânia Ca Ron; SOARES, Gilvan Mateus; SCALZER, Kamila. Educação e Covid-19: a arte de reinventar a escola mediando a aprendizagem “prioritariamente” pelas TDIC. IFES CIÊNCIA, v. 6. p. 23-39. Ed. Especial n.1, 2020. DOI: https://doi.org/10.36524/ric.v6i1.713
CRUZ, Mayara Nascimento; BARRETO, Mércia Ferreira. Concepções sobre corpo na contemporanidade: uma revisão narrativa. Cientefico, v. 19, n. 39, 2019.
DESIDÉRIO, Ricardo. A exclusão da temática sexualidade nos anos inicias do ensino fundamental na bncc e seus reflexos para o ensino de ciências. Horizontes, v. 8, n. 15, p. 98-112, 2020. DOI: https://doi.org/10.30612/hre.v8i15.12282
DOURADO, Cláudia de Souza; FUSTINONI, Suzete Maria; SCHIRMER, Janine; SOUZA, Camila Brandão. Corpo, Cultura e Significado. J Hum Growth Dev, v. 28 (2), p. 206-212, 2018. DOI: https://doi.org/10.7322/jhgd.147240
KRASILCHIK, Miriam. Prática de Ensino de Biologia, 4ª. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2011.
LIMA, Mayara Prado Cardoso; SANT’ANA, Débora de Mello Gonçalves; BESPALHOK, Daniellle das Neves. A importância do estudo do corpo na educação básica. Arquivos do MUDI, v. 23, n.3, p. 263-277, 2019. DOI: https://doi.org/10.4025/arqmudi.v23i3.51551
MACHADO, Nilza Zanon de Sousa; GODOY. Elenilton Vieira. Olhar sobre o currículo oculto a partir do ponto de vista de uma professora de matemática. RPEM/ PA, v. 8, n. 17, p.178-200, 2019. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2019.8.17.178-200
MELO, Lívia Mol Fraga; LIMA, Ana Luiza Veloso; RODRIGUES, Anna Carla Silveira; SANTO, Tatiana Vasques C. Corpo social e as relações de cuidado. In: SEMINÁRIO CIENTÍFICO DA FACIG, 02, 2016, Minas Gerais. Anais [...] Minas Gerais: FACIG, 2016. p. 1-3.
MINAYO, Maria Cecília. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade.Ciência e Saúde Coletiva, v. 17, (3), p. 621-626, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007
OMS. Organização Mundial da Saúde. Briefsexuality-related communication: recommendations for a publichealth approach. (traduzido), 2015.
RAMOS, Karen Christina de A.B.; FONSECA, Lana Claudia de S.; GALIETA, Tatiana. Ser um corpo mais humano: visões de professores de ciências e biologia sobre o ser humano. Ensino Saúde e Ambiente, v. 13 (1), p. 280-309, 2020. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2020.v13i1.a27134
REIS, Diones. Estudos sobre as concepções e influências históricas nas abordagens no ensino de ciências sobre o corpo humano e as aproximações de visão crítica realizadas na licenciatura em educação do campo. Trabalho de conclusão de curso (graduação) UFSC. Graduação em Educação do Campo. Florianópolis, 2020.
REIS, Hellen José Daiane; DUARTE, Marcos Felipe Silva; SILVA, Jackson Ronie Sá. Os temas: Corpo humano, gênero e sexualidade em livros didáticos de ciências do ensino fundamental. IENCI, v. 24 (1), p. 223-238, 2019. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n1p223
RIOS, Fabíola Teixeira Araujo; MOREIRA, Wagner Wey. O corpo na escola: Qual é o seu papel? Triângulo, v. 9, n. 2: 225-237, 2016. DOI: https://doi.org/10.18554/rt.v9i2.1870
SARAIVA, Georgia do Nascimento; SALOMÃO, Simone Rocha. Os Discursos do livro didático de biologia: Um exercício de análise com base em Bakhtin, In: ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO DE BIOLOGIA, 09, 2016, Paraná. Anais [...] Paraná: SENBIO, 2016. p. 1707-1717.
SILVEIRA, Eduardo. Que corpo é esse? In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 07, 2018, Pará. Anais [...] Pará: UFPA, 2018. p. 4248- 4257.
SOARES, Lima; VIÇOSA, Carrozoni Lopes; FOLMER,Vanderlei. As representações do corpo humano nos livros didáticos de Ciências. Góndola Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 13 (1), 55-72, 2018. DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.12018
SUDA, Nara; LUZ, Therezinha Madel. Sentidos e significados do corpo: Uma breve contribuição ao tema. Ceres: Nutrição e Saúde, v. 5 (2). p. 101-112, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.