PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX
DOI:
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e099.id1322Keywords:
Knowledge Matrix, Biological Sciences, Pedagogical Course Project, Teacher Knowledge, Curricular knowledgeAbstract
This article analyzes three Pedagogical Course Projects (PCP) in the field of Biological Sciences through a research instrument called the Knowledge Matrix – M(K). The methodological procedures were based on Discursive Textual Analysis (DTA). The vertical and horizontal readings of the M(K) Matrix revealed, respectively, the following distributions of the analyzed excerpts: 77.2% were in column 3 (teaching) and 85.5% were allocated in the first line (epistemic). Data analysis also revealed an important gap: the absence of excerpts in column 2 of the M(K), dedicated to the determinations of knowledge in relation to teacher learning. This is a concerning result, as the PCPs do not mention or provide considerations for teachers about how to conduct their classes (methodological aspects), how to think about content perspectives (epistemic aspects), and ultimately, how to develop the conditions of teacher action.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, Roberta Negrão de. A formação da identidade docente no contexto do PIBID: um estudo à luz das relações com o saber. 2017. 165f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017.
ARROYO, Miguel González. Educandos e Educadores: seus direitos e o currículo. In: BRASIL. Ministério da Educação e da Cultura. Indagações sobre o currículo. Brasília, 2008. p. 17-51.
ARRUDA, Sergio de Mello; BENICIO, Marily Aparecida; PASSOS, Marinez Meneghello. Um instrumento para a análise das percepções/ações de estudantes em sala de aula. Revista Brasileira de Ensino e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 10, p. 1-12, 2017. DOI: https://doi.org/10.3895/rbect.v10n2.4457
ARRUDA, Sergio de Mello; LIMA, João Paulo Camargo; PASSOS, Marinez Meneghello. Um novo instrumento para a análise da ação do professor em sala de aula. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [s. l.], v. 11, p. 139-160, 2011.
ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello. A relação com o saber na sala de aula. In: EDUCOM – Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”, 9., 2015, Aracaju. Anais [...]. Aracaju, 2015. Disponível em: http://educonse.com.br/ixcoloquio/arruda_passos2.pdf. Acesso em: 02 out. 2021.
ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello. Instrumentos para a análise da relação com o saber em sala de aula. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino – REPPE, Cornélio Procópio, v. 1, n. 2, p. 95-115, 2017.
ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias. The research program on teacher action, student action and their connections (PROACTION): fundamentals and methodological approaches. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino – REPPE, Cornélio Procópio, v. 5, n. 1, p. 215-246, 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES nº 1.301, de 06 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Ciências Biológicas. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1301.pdf. Acesso em: 23 mar. 2018.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 2, de 19 de fevereiro de 2002-A. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP022002.pdf. Acesso em 02 mar. 2018.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 7, de 11 de março de 2002-B. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Ciências Biológicas. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES07-2002.pdf. Acesso em 23 mar. 2018.
BRASIL. Lei nº 9.394/96. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 07 mar. 2019.
BRASIL. Lei nº 6.684/79. Conselho Federal de Biologia. Regulamenta as profissões de Biólogo. 1979. Disponível em: http://www.cfbio.gov.br/artigos/LEI-N%C2%BA-6684-DE-3-DE-SETEMBRO-DE-1979. Acesso em: 09 ago. 2018.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.
CORRÊA, Hugo Emmanuel da Rosa; ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello Passos. A construção de uma estrutura curricular flexível: uma análise a partir da Matriz do Saber. Ciência e Natura, [s. l.], v. 42, p. 1-24, 2020. DOI: https://doi.org/10.5902/2179460X39974
DARLING-HAMMOND, Linda. A importância da formação docente. Cadernos Cenpec/Nova série, [s. l.], v. 4, n. 2, 2015. DOI: https://doi.org/10.18676/2237-998322014303
GAUTHIER, Clermont; MARTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-François; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2013.
LATOUR, Bruno. A Esperança de Pandora. Bauru: Edusc, 2001.
LEVANDOVSKI, Ana Rita. A Formação Inicial de Professores de Ciências Biológicas: uma análise do Projeto Pedagógico de Curso a partir da Matriz do Saber. Defesa. 2019. 212f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.
MARTINEAU, Stéphane; GAUTHIER, Clermont. Vers une meilleure comprehension des savoirs disciplinaires et curriculaires des enseignants ou Ie paradigme retrouve. Brock Education Journal, [s. l.], v. 9, n. 1, 1999. DOI: https://doi.org/10.26522/brocked.v9i1.326
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Unijuí, 2011.
NÓVOA, António Manuel Seixas Sampaio da. Professores imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Nuances, [s. l.], v. 3, p. 5-13, 1997. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v3i3.50
RISSI, Debora Regina da Silva. Uma proposta de organização do ensino de Química para o Ensino Fundamental. 2020. 71f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino) – Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio, 2020.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], v. 13, n. 5, p. 5-24, 2000.
SACRISTÀN, José Gimeno. O que significa o currículo? In: SACRISTÀN, José Gimeno (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias curriculares. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
SHULMAN, Lee S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, Granada, ano 9, n. 2, p. 1-30, 2005.
SHULMAN, Lee S. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, Thousand Oaks, California, v. 15, n. 4, p. 4-14, 1986. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Educação Básica e Educação Superior: projeto político pedagógico. Campinas, Papirus, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.