ACADEMIC MONITORING IN ZOOLOGY OF INVERTEBRATES: AN EXPERIENCE REPORT
DOI:
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e090.id1202Keywords:
Practical classes, Methodologies, TeachingAbstract
In the discipline of zoology of invertebrates, it is up to the monitor, in the practical part, to perform its functions of assisting, mediating, socializing, teaching and researching. The article aims to report the experiences experienced in the academic monitoring of zoology of invertebrates, reporting, mainly, on the methodologies developed. Thus, to facilitate the understanding of the contents of zoology, a practical class was made available after the theoretical study of each phylum of the animal kingdom. Most of these practices were developed in the multidisciplinary laboratory of the university and in this article, five of them were described, related to the following contents: Protozoa. Porifera, Mollusca and Arthropoda. Students enrolled in the zoology disciplines of invertebrates I and II participated in the classes, these students showed interest, curiosity and attention during the moments of visualization under the microscope, revision, dissection and mount of the arthropod collection. Therefore, it is concluded that monitoring contributes both to the academic training of monitors and to a better progress of the discipline, favoring the development of applied methodologies.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Ariana Cristina Santos; VOLKMER-RIBEIRO, Cecília; VARAJÃO, Angelica Fortes Drummond Chicarino; GOMES, Newton Souza; VARAJÃO, César Augusto Chicarino. Espículas de esponjas continentais nos sedimentos cenozóicos do noroeste de Minas Gerais, como indicadores paleoambientais. Revista Brasileira de Paleontologia, v. 12, n. 2, p. 123-138, 2009. DOI:10.4072/rbp.2009.2.03
ALVES, Rodrigo Vinícius de Almeida.; SANTOS, George Garcia; PINHEIRO, Ulisses. Uma nova espécie de Erylus Gray, 1867 para o Brasil. In: ALMEIDA, Alexandre Oliveira; SILVA, Catarina de Lourdes Araújo; LUCATELLI, Débora; ALVES JÚNIOR, Flavio Almeida; ARAÚJO, Marina de Sá Leitão Câmara de. Livro de Resumos do XIX Encontro Nordestino de Zoologia – EZN. Garanhuns, 2016.
ARAÚJO-DE-ALMEIDA, Elineí; SANTOS, Roberto Lima; SILVA, Clécio Danilo Dias da; MELO, Gisele Silva Marques de; D’OLIVEIRA, Rosângela Gondim. Inovações didáticas no ensino de zoologia: enfoques sobre a elaboração e comunicação de relatos de experiências como atividades de aprendizagem. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 6, p. 6699-6718, 2019. https://doi.org/10.34117/bjdv5n6-164
ARAÚJO-DE-ALMEIDA, Elineí; D’OLIVEIRA, Rosângela Gondim; MENDES, Liana de Figueiredo; FREIRE, Eliza Maria Xavier. Interações pedagógicas em Zoologia e o enfoque metadisciplinar. In: ARAÚJO-DE-ALMEIDA, E. (Org.). Ensino de zoologia: ensaios metadisciplinares. João Pessoa: EdUFPb, 2011. p.63-78.
ARAÚJO-DE-ALMEIDA, Elineí. Registros e divulgação de experiências efetivadas no ensino: práticas motivadoras na trajetória do professor e dos estudantes. Revista Barbante, v. 1, n.3, p. 1-10, 2012.
AROUCA, Susana Patrícia de Sousa. Dissecação virtual on-line vs. Dissecação Real: “Um estudo comparativo no Ensino Básico”. 2007. Porto: Dissertação (Mestrado em Educação Multimédia) - Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, Departamento de Química. Porto, 2007. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/64119. Acesso em: 23 mar. 2021.
ASSIS, Fernanda de; BORSATTO, Alessandra Zanei; SILVA, Pâmela Duarte Dias da; PERES, Patrícia de Lima; ROCHA, Patrícia Rodrigues; LOPES, Gertrudes Teixeira. Programa de monitoria acadêmica: percepções de monitores e orientadores. Rev. Enferm. Uerj, v. 14, n.3, P. 391-397, 2006.
AZEVEDO, Hugo José C. C.; FIGUEIRÓ, Ronaldo; ALVES, Dimitri Ramos; VIEIRA, Valéria; SENNA, André R. O uso de coleções zoológicas como ferramenta didática no ensino superior: um relato de caso. Revista Práxis, v. 4, n. 7, p. 43-48, 2012. https://doi.org/10.25119/praxis-4-7-548
BRUSCA, Richard C.; MOORE, Wendy; SHUSTER, Stephen M. Invertebrados. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2018.
CONGRESSO NACIONAL (BR). Lei nº 5540, de 28 de novembro de 1968. Boletim da Universidade do Estado da Guanabara de 31 de novembro de 1968. Rio de Janeiro (RJ): Universidade do Estado da Guanabara, 1968. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-5540-28-novembro-1968-359201-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 23 mar. 2021.
CONGRESSO NACIONAL (BR). Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Boletim da Universidade do Estado da Guanabara de 31 de novembro de 1968. Rio de Janeiro (RJ): Universidade do Estado da Guanabara, 1996. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 23 mar. 2021.
DIAS-DA-SILVA, Clécio Danilo. Potencialidades dos mapas conceituais no processo de ensino-aprendizagem de zoologia. 2018. Natal: Dissertação (Pós-graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática)- Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/26270. Acesso em: 23 mar. 2021.
FARIAS, Daniella Carvalho ; NEVES, Maria Aparecida; KOWALCZUK, Vânia Graciele Lezan. As atividades práticas para o ensino aprendizagem de artrópodes no ensino médio. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 11, 2020. https://doi.org/10.34117/bjdv6n11-502
FERNANDES, Juliana; ABREU, Thaynara Alves; DANTAS, Anne Joyce Lima; SILVA, Angélica Maria de Sousa. Influência da Monitoria Acadêmica no Processo de Ensino e Aprendizagem da Psicologia. Clínica & Cultura, v.2, n.1, p. 36-43, 2016.
FURLAN, Ana Laura Diniz; FISCHER, Marta Luciane. Métodos alternativos ao uso de animais como recurso didático: um novo paradigma bioético para o ensino da zoologia. Educação em Revista, v. 36, 2020. https://doi.org/10.1590/0102-4698230590
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Revista Pro-posições, v. 27, p. 133-153, 2016. https://doi.org/10.1590/0103-7307201607908
GLÓRIA, Isabela Acássia de Souza. Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.2019. Paritins: Monografia ( licenciatura em ciências biológicas)- Universidade do Estado do Amazonas, Paritins, 2019. Disponível em:http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/bitstream/riuea/1729/1/Aula%20pr%c3%a1tica%20como%20ferramenta%20pedag%c3%b3gica%20para%20aprendizagem%20significativa%20no%20ensino%20de%20zoologia..pdf. Acesso em: 23 mar. 2021.
GREIF, Sérgio. Alternativas ao uso de animais vivos na educação pela ciência responsável. São Paulo: Instituto Nina Rosa, 2003.
LIRA, Morgana Oliveira; NASCIMENTO, Denise de Queiroga; SILVA, Geilza Carla de Lima; MAMAN, Aline dos Santos de. Contribuições da monitoria acadêmica para o processo de formação inicial docente de Licenciandos em Ciências Biológicas da UEPB. In: II Congresso Nacional (ISSN 2358-882), Anais...Campina Grande, 2015. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/15677. Acesso em: 23 mar. 2021.
MATIAS, Ana Luíza Machado; FARIA, Ana Vitória Guimarães.; MARTINS, Angélica Pereira. Tecnologia em sala de aula: uma realidade urgente aos olhos dos alunos do século XXI. Revista Crátilo, v.11, n.2, p. 43-55, 2018.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Distrito federal, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf. Acesso em: 23 mar. 2021.
MEDEIROS, Maria Luisa Quinino de. Protozoários de Vida Livre em Ambientes Aquáticos do RN: ocorrência, caracterização e importância para a educação básica. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) – Faculdade de Ciências Biológicas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/18229. Acesso em: 23 mar. 2021.
NUNES, João Batista Carvalho. Monitoria acadêmica: espaço de formação. In: SANTOS, Mirza Medeiros dos; LINS, Nostradamus de Medeiros. A monitoria como espaço de iniciação à docência: possibilidades e trajetórias. Natal: EDUFRN, 2007. p. 45-58.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, v. 41, n. 1, p. 67-86, 2016. https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267
RAMALHO, Betânia Leite. Reflexões sobre o ensino e o exercício da docência no ensino superior. ForGRAD em revista, n. 1, p.26-32, 2006.
RIBEIRO-COSTA, Cibele Stramare; ROCHA, Rosana Moreira da. Invertebrados: manual de aulas práticas. Ribeirão Preto: Holos, 2002.
RICHTER, Elivelto; GÜLLICH, Roque Ismael da Costa; FRÖHLICH, Tatiana Roberta Venzke. Trabalhando durante a iniciação à docência em Ciências com variadas modalidades didáticas no estudo dos Invertebrados. Revista da SBEnBio, v. 7, 2014.
SILVA, Meris Oliveira.; SILVA, Cícera Firmina; SANTOS, Ednalva Alves Vital. As possibilidades da monitoria para a formação docente: um relato de experiência no curso de ciências biológicas. Educação, Ciência e Saúde, v. 5, n. 2, 2018. http://dx.doi.org/10.20438/ecs.v5i2.147
SILVEIRA, Eduardo; SALES, Fernanda de. A importância do Programa de Monitoria no ensino de Biblioteconomia da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Rev. Ci. Inf. e Doc., v. 7, n. 1, p. 131-149, 2016. https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v7i1p131-149
STORER, Tracy Irwin; USINGER, Robert Leslie. Zoologia Geral. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.
SUÁREZ, Daniel Hugo; FLORES, Ignácio Rivas. La investigación narrativa, la formación y la práctica docente. Revista del IICE, n. 41, p. 5-14, 2017.
ZEN, Eduardo Pedro; LINZMEIER, Adelita Maria. A EXTENSÃO A PARTIR DA MONITORIA. Seminário Integrador de Extensão, v. 1, n. 1, 2018. https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.