POETRY RECITAL: TEXT, VOICE AND BODY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p801-822.id747

Keywords:

Poetry recital, Languages, Public school, Social interaction

Abstract

This research refers to the Poetry Recital Project, developed since 2016 at the Manoel Vicente Gomes Basic Education School, a public state school, located in the municipality of Major Gercino in Santa Catarina, involving elementary and high school students. The general objective of the investigation is to improve linguistic skills, including the various forms of language use, through writing, orally and body expression. This article followed the research model with a qualitative approach, and the data were obtained through the analysis of the students reflective diaries for the year 2019, as well as the practice report of the guiding professor. Among the results obtained, we highlight the importance that this project has assumed  in the students lives and its social function of involving the family, in school, even the autonomy achieved through writing and the recognition of their personal expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rozane Fermino, FACEL

Professora na Instituição SED/SC, Graduada em Letras - Português e Inglês (FACEL)

Camila Grimes, FURB

Professora na Instituição SED/SC, Doutoranda em Educação (FURB)

Flávio Booz, FACINTER

Professor na Instituição SED/SC, Graduado em Pedagogia (FACINTER)

Suzana Abromovicz, UNITINS

Professora na Instituição SED/SC, Graduada em Letras - Português e Espanhol (UNITINS)

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. A educação do ser poético. 103. ed. Rio de Janeiro: Jornal do Brasil, 1974. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=030015_09&pagfis=109989 Acesso em 05 mai. 2020.

AVERBUCK, Ligia Morrone. A poesia e a escola. In: ZILBERMAN, Regina (org.) Leitura em crise na escola: as alternativas do professor.4. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1985.

BRANDEN, Nathaniel. O poder da auto-estima. 7. ed. São Paulo: Saraiva, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 13 jan. 2020.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2019

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

NOVAIS, Carlos Augusto. Elementos de composição poética: noções básicas. In: CUNHA, Leo (Org). Poesia para crianças: conceitos, tendências e práticas. Curitiba: Piá, 2012.

EIDT, Nadia Mara; TULESKI, Silvana Calvo. Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade e psicologia Histórico-Cultural. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 139, p. 121-146, 2010.

FIAMONCINI, Luciana. Dança na educação: a busca de elementos na arte e na estética. Pensar a Prática, v. 6, p. 59-72, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia – saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GODOY, Schmidt Arilda. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, 1995.

LACERDA, Teresa; GONCALVES, Elsa. Educação estética, dança e desporto na escola. Rev. Port. Cien. Desp. [online]. 2009, v. 9, n.1, p.105-114.

LIBERALI, Fernanda Coelho. O diário como ferramenta para a reflexão crítica. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1999. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Teses/fernanda_liberali.pdf Acesso em: 26 abr. 2020.

LOMBARDI, José Claudinei. A importância da abordagem histórica da gestão educacional. Revista HISTEDBR. Campinas, n. especial, p.11-19, ago., 2006.

MICCOLI, Laura Stella. Autonomia na aprendizagem de língua inglesa. In: PAIVA, V. L. M. O. (Org.). Práticas de ensino e aprendizagem de inglês com foco na autonomia. São Paulo: Pontes, 2007.

PINHEIRO, Hélder. Poesia na sala de aula. Coleção estratégias de ensino. Editora Parábola, São Paulo: 2018

RIBEIRO, João Manoel. O valor pedagógico da poesia. Revista Portuguesa de Pedagogia, v. 41, n.2, p. 51-81, 2007.

SANTA CATARINA. Governo do Estado, Secretaria de Estado da Educação. Proposta Curricular de Santa Catarina: formação integral na educação básica. Florianópolis, 2014.

SILVA, Vera Maria Tietzmann. Leitura Literária & outras leituras – impasses e alternativas no trabalho do professor. Belo Horizonte: RHJ, 2009.

SORRENTI, Neusa. A poesia vai à escola: reflexões, comentários e dicas de atividades. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998a. 191p.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Psicologia Pedagógica. 2. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004. 561p.

YUNES, Eliana; PONDÉ, Glória. Leitura e leituras da literatura infantil. São Paulo: FTD, 1988.

Published

2020-08-31

How to Cite

FERMINO, Rozane; GRIMES, Camila; BOOZ, Flávio; ABROMOVICZ, Suzana. POETRY RECITAL: TEXT, VOICE AND BODY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 2, p. 801–822, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p801-822.id747. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/433. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies