USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1019-1039.id687Keywords:
Analogies, Chemistry books, Atomic structureAbstract
The article presents sixteen analogies found in the content of atomic structure in six Chemistry books approved by the Programa Nacional do Livro Didático (2018) for high school. After identification, the analogies were categorized and deficiencies were observed in terms of format, level of enrichment, abstraction and limitations, being used only superficially. The possible conceptual errors that these strategies can lead when approached inappropriately were explored. The results indicate that the raisin, panettone and planetary pudding analogies contribute little to the understanding of the target concept and can lead to mistaken and superficial understandings. In addition, more pronounced discussions of both analogical relations and limitations between domains are absent. Appropriate notes on the use of this strategy are also discussed.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Marcos Fernando Soares; MAGALHÃES JÚNIOR, Carlos Alberto de Oliveira. A escolha do livro didático de física e sua utilização em sala de aula. Debates em Educação, v. 12, n. 26, 2020. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n26p67-82
AULETE, Francisco Júlio de Caldas; VALENTE, António Lopes dos Santos. Dicionário Contemporâneo da Língua Portuguesa. 6ª edição. Rio de Janeiro. Delta. 1974.
BOZELLI, Fernanda Cátia; NARDI, Roberto. O. Discurso analógico no Ensino Superior. In: NARDI, Roberto; ALMEIDA, Maria José P. M. (Org.). Analogias, leituras e modelos no ensino da ciência: A sala de aula em estudo. São Paulo: Escrituras. 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2018: química – guia de livros didáticos – ensino médio/ Ministério da Educação – Secretária de Educação Básica – SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica, 2017. 56 p.
CISCATO, Carlos Alberto Mattoso; PEREIRA, Luis Fernando; PROTI, Patrícia Barrientos. Química: volume 1. São Paulo: Moderna, 2016.
CLEMENT, John. J. Expert novice similarities and instruction using analogies. International Journal of Science Education, v. 20, n. 10, p. 1271-1286, 2006. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069980201007
CURTIS, Ruth V.; REIGELUTH, Charles M. The use of analogies in written text. Instructional Science, New York, v. 13, s/n, p. 99-117, 1984. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00052380
DUIT, Reinders. On the role of analogies and metaphors in learning Science. Science Education, v. 75, n. 6, p. 649-672, 1991. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.3730750606
FERNANDES, Mirelly dos Reis. Uma análise semiótica dos modelos atômicos presentes nos livros didáticos adotados pelas escolas públicas da cidade de Goiás. In: CONGRESSO INTERINSTITUCIONAL BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO POPULAR E DO CAMPO CIBEPoC, 2017, p. 94-108.
FERRY, Alexandre da Silva. e NAGEM, Ronaldo Luiz. Analogia & contra-analogia: um estudo sobre a viabilidade da comparação entre o modelo atômico de Bohr e o sistema solar por meio de um júri simulado. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 4, n. 3, p. 43-60, 2009.
FONSECA, Martha Reis Marques da. Química: ensino médio / Martha Reis. 2. ed. São Paulo: Ática, 2016.
FRANCISCO JUNIOR, Wilmo Ernesto. Analogias e situações problematizadoras em aulas de ciências. São Carlos: Pedro & Editores, 2010.
GENTNER, Dedre. The mechanisms of analogical learning. In: VOSNIADOU, Stella. ORTONY, Andrew. (Eds.). Similarity and analogical reasoning. New York: Cambridge University Press, 1989. p. 199-241. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511529863.011
LISBOA, Julio Cezar Foschini; BRUNI, Aline Thaís; NERY, Ana Luiza Petillo; BIANCO, André Amaral Gonçalves; RODRIGUES, Henrique; SANTINA, Kátia; BEZERRA, Lia Monguilhott; BIANCO, Paulo A. G.; LIEGEL, Rodrigo Marchiori; ÁVILA, Simone Garcia de; YDI, Simone Jaconetti; LOCATELLI, Solange Wagner; AOKI, Vera Lúcia Mitiko. Ser protagonista: Química, v. 1, 3. ed. São Paulo: Edições SM, 2016.
LOPES, Cesar V. M.; MARTINS, Roberto de Andrade. J. J. Thomson e o uso de analogias para explicar os modelos atômicos: o ‘pudim de passas’ nos livros texto. In: VII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. Anais. Florianópolis: 2009. Disponível em: http://www.posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/1682.pdf. Acesso em: 05 mai. 20.
MÓL, Gerson de Souza. O uso de analogias no ensino de Química. 1999. 225 f. Brasília: Tese (Doutorado em Química - Universidade de Brasília, Brasília, 1999.
MONTEIRO, Ivone Garcia; JUSTI, Rosária S. Analogias em livros didáticos de química destinados ao ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 5, n. 2, 2000.
MORTIMER, Eduardo Fleury.; MACHADO, Andreia Horta. Química: ensino médio. 3. ed. São Paulo: Scipione, 2016.
MUNARIN, Karla de Oliveira; MUNARIN, Elaine E. de Oliveira. Uma análise crítica das analogias “bola de bilhar”, “pudim de passas” e “sistema solar” utilizadas para o ensino de química em modelos atômicos. In: XIV ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 14. 2008. Anais. Paraná: Universidade Federal do Paraná, 2008.
NOVAIS, Vera Lúcia Duarte de; ANTUNES, Murilo Tissoni. Vivá: Química: volume 1. Curitiba: Positivo, 2016.
OLIVEIRA, Helena Rivelli. Argumentação no ensino de ciências: o uso de analogias como recurso para a construção do conhecimento. 2012. 130 f. Juiz de Fora: Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2012.
OLIVEIRA, Thaís Machado. Análise das analogias presentes em materiais instrucionais de Química. 2015. 38 f. Viçosa: Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Química) – Universidade Federal de Viçosa, Minas Gerais, 2015.
RAMOS, Tatiana C.; MOZZER, Nilmara. B. Análise do Uso da Analogia com o “Pudim de Passas” Guiado pelo TWA no ensino do Modelo Atômico de Thomson: considerações e recomendações. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 106-115, 2018. DOI: https://doi.org/10.21577/0104-8899.20160111
RIBEIRO, Klayton Moreira. Investigação sobre o uso de analogias no ensino de química em Xinguara/PA. 2016. 149 f. Canoas: Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2016. Disponível em: http://www.ppgecim.ulbra.br/teses/index.php/ppgecim/article/view/261/273. Acessado em 20 abr. 2020.
ROSA, Marcelo D’Aquino. O Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) e os livros didáticos de ciências. REPPE: Revista do Programa de Pós-Graduação em Ensino - Universidade Estadual do Norte do Paraná Cornélio Procópio, v. 1, n. 2, p. 132-149, 2017.
SANTANA, Isabel Cristina Higino; SANTOS, Francisco Alves; FEITOSA, Edinilza Maria Anastácio; LIMA, Júlio Cesar Teixeira. Analogias, concepções e uso na sala de aula: um estudo de caso acerca do tema. In: XI ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – XI ENPEC. Anais. Florianópolis, 2017.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MÓL, Gerson Souza (coord.). Química cidadã: volume 1. 3. ed. São Paulo: Editora AJS, 2016. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v1n1.5239
SILVA, Edson Braga; SILVA, Ronaldo Henriques. Curso de Química 2. Ed. Harper & Row do Brasil, Vila Mariana, SP, 1980.
THIELE, Rodney B.; TREAGUST, David F. An interpretative examination of high school chemistry teachers’ analogical explanations. Journal of Research in Science Teaching, v. 31, n. 3, p. 227–242. 1994. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.3660310304
THOMSON, Joseph John. On the structure of the atom: an investigation of the stability and periods of oscillation of a number of corpuscles arranged at equal intervals around the circumference of a circle; with application of the results to the theory of atomic structure. Philosophical Magazine, v. 7, n. 39. p. 237-265, 1904. DOI: https://doi.org/10.1080/14786440409463107
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.