TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1040-1056.id695Keywords:
Professional education, Competences, Teaching strategiesAbstract
Professional Education focused on the acquisition of competences requires the use of teaching strategies that allow the integration of theoretical and practical knowledge. This article analyzes the didactic strategies adopted by the teachers of a Chemical Technician Course and how they contribute to the construction of the professional profile of the future technicians. The research followed a qualitative approach and the data collection occurred through questionnaires, applied to teachers and students of the 4th year of the Integrated Technical Course, and through the documentary analysis of the Course Syllabus. The collected data were analyzed through Discursive Textual Analysis, and the results show that teachers adopt active methodologies in the planning of their disciplines and students recognize the importance of using these resources in the development of knowledge, values and competences to exercise citizenship and to qualify for the work.
Downloads
Metrics
References
ALTARUGIO, Maisa Helena; DINIZ, Manuela Lutosa; LOCATELLI, Solange Wagner. O debate como Estratégia em Aulas de Química. Química Nova na Escola, v. 32, n. 1, p. 26-30, 2010. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc32_1/06-RSA-8008.pdf. Acesso em: 12 abr. 2019.
BARBOSA, Eduardo Fernandes; GONTIJO, Alberto de Figueiredo; SANTOS, Fernanda Fátima. Inovações Pedagógicas em Educação profissional: uma experiência de utilização do método de projetos na formação de competências. Revista Educação & Tecnologia, v. 8, n. 2, p. 6-13, 2003.
BERGER FILHO, Rui Leite. Educação Profissional no Brasil: novos rumos. Revista Iberoamericana de Educación, n. 20, p. 87-105, 1999. Disponível em: https://rieoei.org/historico/documentos/rie20a03.htm. Acesso em: 11 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.35362/rie2001042
BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais Curriculares Nacionais da Educação Profissional de Nível Técnico. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº6, de 20 de setembro de 2012 – Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília: Ministério da Educação, Câmara de Educação Básica, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 11 abr. 2019.
BRASIL. Lei nº 11.788 de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11788.htm. Acesso em: 12 abr. 2019.
BRASIL. Lei 9.394 de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 12 abr. 2019.
BRASIL. Programa Nacional de Apoio às Feiras de Ciências da Educação Básica Fenaceb. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Brasília, DF, 2006. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/EnsMed/fenaceb.pdf. Acesso em: 13 abr. 2019.
CARBONESI, Maria Anastácia Ribeiro Maia. O uso do seminário como procedimento avaliativo no ensino superior privado. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO/VII CONGRESSO LUSO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 4., 2014. Anais... Porto: Anpae, 2014. Disponível em: https://www.anpae.org.br/IBERO_AMERICANO_IV/GT2/GT2_Comunicacao/MariaAnastaciaRibeiroMaiaCarbonesi_GT2_integral.pdf. Acesso em:11 abr. 2019.
CORDÃO, F. A. Desafios das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional. Boletim Técnico do Senac, v. 39, n. 2, p. 26-47, 2013. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/348/332. Acesso em: 11 abr. 2019.
COSTA, Maria Nizete de Menezes Gomes; ARAÚJO, Rafael Pereira. A importância da visita técnica como recurso didático metodológico. Um relato na prática do IFSertão Pernambuco. In: CONNEPI – CONGRESSO NORTE-NORDESTE DE PESQUISA E INOVAÇÃO, 7., 2012. Anais... Palmas: IFPE, 2012. Disponível em: http://propi.ifto.edu.br/ocs/index.php/connepi/vii/paper/view/1335. Acesso em: 13 abr. 2019.
DEPRESBITERIS, Léa. Competências na Educação Profissional – é possível avaliá-las? Boletim Técnico do Senac, v. 31, n. 2, p. 5-15, 2005.
ESTEVES, Luciene Rossi Lacerda. Competências individuais e coletivas necessárias ao trabalho em equipe. 58 p. Monografia (especialização) – Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Ciência da Informação e Documentação, Universidade de Brasília. Brasília, 2008. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/1460/1/2008_LucieneRossiLacerdaEsteves.pdf. Acesso em: 11 abr. 2019.
FUNDAÇÃO Escola Técnica Liberato Salzano Vieira da Cunha. Plano do curso Técnico de Química. Novo Hamburgo: Fundação Escola Técnica Liberato Salzano Vieira da Cunha, 2009.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro-Posições, v. 27, n. 1, p. 133-153, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pp/v27n1/1980-6248-pp-27-01-00133.pdf. Acesso em: 12 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-7307201607908
GRILLO, Marlene Correro; GESSINGER, Rosana Maria. Estudo de Caso. In: LIMA, V. M. R. et al (Org.) A gestão da aula universitária na PUCRS. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. Disponível em: http://www.pucrs.br/edipucrs/agestaodaaula.pdf. Acesso em: 11 abr. 2019.
LAVALL, Jaqueline; BARDEN, Júlia Elisabete. Estágio não obrigatório: contribuições para a formação acadêmica e profissional do estudante da Univates. Revista Gual, v. 7, n. 2, p. 47-68, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/gual/article/view/1983-4535.2014v7n2p47/26828. Acesso em: 12 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2014v7n2p47
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: Pedagógica e Universitária, 2013.
MACIEL, Gabriela Pereira da Silva; SALGADO, Tania Denise Miskinis. A influência da disciplina “Projetos” na formação profissional e no processo de aprendizagem em um Curso Técnico de Química. Revista Liberato, v. 18, n. 29, p. 45-63, 2017. Disponível em: http://www.liberato.com.br/sites/default/files/arquivos/Revista_SIER/v.18%2Cn.29%282017%29/09-Art-09-Projetos-05-mai.pdf. Acesso em: 11 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.31514/rliberato.2017v18n29.p45
MANCUSO, Ronaldo. A evolução do Programa de Feira de Ciências do Rio Grande do Sul – Avaliação tradicional x avaliação participativa. 334 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 1993. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/75883. Acesso em: 13 abr. 2019.
MENDONÇA, Paula Cristina Cardoso; GUIMARÃES, Damaris. Avaliação de habilidades cognitivas em um contexto sociocientífico com foco nas habilidades argumentativas. Química Nova na Escola, v. 37, n. 1, p. 35-42, 2015. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc37_especial_I/07-EQF-92-14.pdf. Acesso em: 06 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.5935/0104-8899.20150017
MONEZI, Carlos Alberto; ALMEIDA FILHO, Carlos Oscar Corrêa. A visita técnica como recurso metodológico aplicado ao Curso de Engenharia. In: COBENGE – CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, 33., 2005. Anais... Campina Grande: Abenge, 2005. Disponível em: http://www.abenge.org.br/cobenge/arquivos/14/artigos/SP-5-04209359831-1118661953275.pdf. Acesso em: 13 abr. 2019.
MORAES, Roque.; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.
MORAES, Roque; RAMOS, Maurivan Güntzel; GALIAZZI, Maria do Carmo. Pesquisar e aprender em Educação Química: alguns pressupostos teóricos. 2004. Disponível em: http://usuarios.upf.br/~adelauxen/textos/pesquisareaprender.pdf. Acesso em: 12 de abr. 2019.
OLIVEIRA, Jane Raquel Silva. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae, v. 12, n. 1, p. 139-153, 2010. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/31/28. Acesso em: 12 abr. 2019.
OLIVEIRA, Anny Carolina; SILVA, Adelaide Alves; PAIXÃO, Guilherme Augusto; MARTINS, Rívia Arantes; EPOGLOU, Alexandra. A Feira de Ciências como instrumento de desenvolvimento de competências dos estudantes no processo de ensino-aprendizagem. In: ENEQ – ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 18., 2016. Anais... Florianópolis: SBQ, UFSC, 2016. Disponível em: http://www.eneq2016.ufsc.br/anais/resumos/R1683-2.pdf. Acesso em: 13 abr. 2019.
QUEIROZ, Salete Linhares. A linguagem escrita nos cursos de graduação em Química. Química Nova, v. 24, n. 1, p. 143-146, 2001. Disponível em: http://submission.quimicanova.sbq.org.br/qn/qnol/2001/vol24n1/23.pdf. Acesso em: 12 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422001000100024
QUEIROZ, Salete Linhares; SÁ, Luciana Passos; FRANCISCO, Cristiane Andretta. Estudos de Caso em Química. Química Nova, v. 30, n. 3, p. 731-739, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422007000300039&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 12 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422007000300039
SCHMITT, Fernanda Eloisa.; BAMPI, Francis; MACALLI, Ludmila; KÖHNLEIN, Mônica Michele; NICOLINI, Cristiane Antonia Hauschild; GONZATTI, Sônia Elisa Marchi. Gincana Recreativa: uma atividade para estimular o conhecimento. Revista Destaque Acadêmicos, v. 3, n. 4, p. 55-61, 2011. Disponível em: http://www.univates.br/revistas/index.php/destaques/article/view/127. Acesso em: 12 abr. 2019.
SOARES, Janaína Bastos. Voluntariado Educacional: um dos caminhos para cidadania. 2009. Disponível em: http://www.cpscetec.com.br/cpscetec/arquivos/apostila_voluntariado.pdf. Acesso em: 12 de abr. 2019.
ZANON, Dulcimeire Aparecida Volante; GUERREIRO, Manoel Augusto da Silva; OLIVEIRA, Robson Caldas. Jogo didático Ludo Químico para o ensino de nomenclatura dos compostos orgânicos: projeto, produção, aplicação e avaliação. Ciências & Cognição, v. 13, n. 1, p. 72-81, 2008. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/pdf/v13/cec_v13-1_m318239.pdf. Acesso em: 13 abr. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.