GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1093-1110.id738

Keywords:

Learning, Education, Genetics, Courseware

Abstract

Basic education students have difficulties in assimilating the basic concepts of Genetics. The objective this work is to present the game “Tabuleiro de Genes” as a tool for teaching Genetics. The game consists of a board with 24 cards containing questions and answers, made from alternative materials and easily reproducible. It was used as a methodological procedure to direct observation using a questionnaire. The pedagogical instrument was applied in November 2015. The study involved 23 students of the third grade of High School of a public school, in the city of Codó (MA). When applying the game, one can see the importance of combining theory with practice. It was also possible to detect the interaction of students, discussing their questions and expressing ideas. Thus, the game served as a stimulator of cognitive activities, as well as to increase the contact of students with genetics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Thays Cristina Ribeiro Alves, UFMA

Licenciada em Ciências Naturais/Biologia (UFMA)

Marcones Ferreira Costa, UFPI

Mestre em Genética e Melhoramento (UFPI) Professor na Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Camila Campêlo de Sousa, UFMA

Doutora em Genética e Melhoramento (ESALQ/USP) Professora na Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

References

ACRANI, Simone; BENEZE-JUNIOR, Roosevelt Antônio; NICULA, Beatriz Sales; PEIXOTO, Fernanda Ortiz; LOPES, Lane Astum; NOGUEIRA, Barbosa Rocha; FERNANDES, Raissa Dalila; SANTOS, Paula Pereira Baptista Ferreira. A utilização de jogos didáticos como estratégia de aprendizagem no ensino de biologia. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 2, p. 7930-7935, 2016. Disponível em: http://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/6986. Acesso em: 28 de maio de 2020 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n2-194

AMORIM, Myrna Cecília Martins dos Santos; OLIVEIRA, Eloiza Silva Gomes; SANTOS, Joel André Ferreira; QUADROS, João Roberto de Toledo. Aprendizagem e Jogos: diálogo com alunos do ensino médio-técnico. Educação & Realidade, v. 41, n. 1, p. 91-115, 2016. Disponível em: http://scielo.br/scielo.php?pid=S217562362016000100091&script=sci_arttext. Acesso em: 29 de maio de 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623656109

ARAÚJO, Alcione Maria de Sá Cavalcante. Lúdico: aprender de forma prazerosa. Caderno de Pesquisa, São Luís, v. 19, n. 3, 2012. Disponível em: http://www.pppg.ufma.br/cadernosdepesquisa/uploads/files/Artigo%205(41).pdf. Acesso em: 07 de maio de 2020.

BISSOLI, Anna Carolinne Ferreira; DOS SANTOS, Gustavo Antunes; CONDE, Sandro José. Produção de materiais didáticos para o ensino de genética na implementação da sala de aula invertida. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, n. 2, p. 468-478, 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11440. Acesso em: 27 de maio de 2020.

BELMIRO, Michel Stórquio; DE BARROS, Marcelo Diniz Monteiro. Ensino de genética no ensino médio: uma análise estatística das concepções prévias de estudantes pré-universitários. Revista Práxis, v. 9, n. 17, p. 95-102, 2017. Disponível em: http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/771. Acesso em: 27 de maio de 2020. DOI: https://doi.org/10.47385/praxis.v9.n17.771

BRÃO, Ariane Francielle Silva; PEREIRA, Ana Maria Teresa Benevides. Biotécnétika: possibilidade do jogo no ensino de genética. Revista Electrónica de Enseñanza e las Ciencias, v. 14, n. 1, p. 55-76, 2015. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen14/REEC_14_1_4_ex826.pdf. Acesso em: 30 de maio de 2020.

CABRERA, Waldirléia Baragatti. A LUDICIDADE PARA O ENSINO MÉDIO NA DISCIPLINA DE BIOLOGIA: Contribuições ao processo de aprendizagem em conformidade com os pressupostos teóricos da Aprendizagem Significativa. 2007. 159f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2007. Disponível em: https://www.sapili.org/livros/pt/cp025038.pdf Acesso em: 27 de abril de 2020.

CASTELÃO, Talita Borges; AMABIS, José Mariano. Motivação e ensino de genética: um enfoque atribucional. Resumos do 54º Congresso Brasileiro de Genética, 16-19 de setembro, 2008.

FIALHO, Neusa Nogueira. OS JOGOS PEDAGÓGICOS COMO FERRAMENTAS DE ENSINO. Área Temática: Educação: Teorias, Metodologias e Práticas. 2008. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2008/293_114.pdf. Acesso em: 07 de maio de 2020.

GRIFFITHS, Anthony; WESSLER, Susan; CARROL, Sean; DOEBLEY, John. Introdução à Genética. 11ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2016.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de biologia. Edusp, 2004.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. Cortez editora, 2017.

MARTINS, Isabel Cristina Pinto; BRAGA, Petrônio Emanuel Timbó. Jogo didático como estratégia para o ensino de divisão celular. Essentia-Revista de Cultura, Ciência e Tecnologia da UVA, v. 16, n. 2, 2015. Disponível em: https://essentia.uvanet.br/index.php/ESSENTIA/article/view/27. Acesso em: 28 de maio de 2020.

MARTINS, Marina Costa; BARATELI, Luciana Oliveira; SILVA, Rodrigo Santos. Bioquímica da fotossíntese: O lúdico norteando a construção da aprendizagem. Revista CTS IFG Luziânia, v. 1, n. 2, 2017. Disponível em: http://cts.luziania.ifg.edu.br/index.php/CTS1/article/view/84. Acesso em: 07 de maio de 2020.

MASCARENHAS, Marcia de Jesus Oliveira; SILVA, Vanessa Campos; MARTINS, Paula Regina Pereira; FRAGA, Elmary da Costa; BARROS, Maria Claudene. Estratégias metodológicas para o ensino de genética em escola pública. Pesquisa em foco, v. 21, n. 2, 2016. Disponível em: http://ppg.revistas.uema.br/index.php/PESQUISA_EM_FOCO/article/view/1216. Acesso em: 28 de maio de 2020.

MELO, José Romário de; CARMO, Edinaldo Medeiros. Investigações sobre o ensino de genética e biologia molecular no ensino médio brasileiro: reflexões sobre as publicações científicas. Ciência & Educação (Bauru), v. 15, n. 3, p. 592-611, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151673132009000300009&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 07 de maio de 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132009000300009

OLIVEIRA Rosa, Letícia; Mota, Fernanda Neves Normando; OLIVEIRA, Francisco Claudemir; BATISTA, Fani Tamires Sousa; DRFS, Yosie Dias Serrão; ROSA, Letícia de Oliveira. Jogo Bozó Genético: uma proposta didática como alternativa para o ensino da replicação do DNA no ensino médio. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 14, n. 3, p. 57-67, 2016. DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v14i3.645

PEDROSO, Carla Vargas. Jogos didáticos no ensino de Biologia: uma proposta metodológica baseada em módulo didático. Eixo Temático: Didática: Teorias, Metodologias e Práticas, v.9, n.1, p. 3182-3190, 2009. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/2944_1408.pdf. Acesso em: 27 de abril de 2020.

PEREIRA, Sara Souza; DA CUNHA, Joyciane Santiago; LIMA, Eldianne Moreira. Estratégias didático-pedagógicas para o ensino-aprendizagem de Genética. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 1, p. 41-59, 2020. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1462. Acesso em: 30 de maio de 2020. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p41

REZENDE, Leandro Pereira; GOMES, Sâmea Cristina Santos. Uso de modelos didáticos no Ensino de Genética: estratégias metodológicas para o aprendizado. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 8, n. 2, 2018. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/4447. Acesso em: 29 de maio de 2020.

SANTOS, Maurício Araújo; FREITAS, Wanderson Lopes dos Santos, LIMA, Sintiane Maria de Sá; LIMA, Michelle Mara de Oliveira. A genética no contexto de sala de aula: dificuldades e desafios em uma escola pública de Floriano-PI. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 9, n. 1, p. 19-30, 2018. Disponível em: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1300. Acesso: em 30 de maio de 2020. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v9i1.1300

SILVA, Sergivaldo Leite. Os conteúdos da genética a partir do jogo didático trilha das ervilhas. 2019. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco.

SOARES, Vanessa Fernandes; CORREIA, Bruna Gomes; MELO, Quitéria Maria; SILVA, Chryslane Barbosa; SILVA, Kelly Barbosa; PEREIRA, Carla Karine Barbosa. A relevância dos jogos didáticos como ferramenta para auxílio do processo de ensino-aprendizagem de Biologia. Diversitas Journal, v. 1, n. 1, p. 64-67, 2016. Disponível em: https://periodicos.ifal.edu.br/diversitas_journal/article/view/295. Acesso em: 27 de maio de 2020. DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i1.295

SOUSA, Edjéssica Siqueira de; NUNES-JUNIOR, Francisco Holanda; CAVALCANTE, Cícero Antonio Maia; HOLANDA, Denise de Araújo Silva. A Genética Em Sala De Aula: Uma Análise Das Percepções E Metodologias Empregadas Por Professores Das Escolas Públicas Estaduais De Jaguaribe Ceará. Conexões-Ciência e Tecnologia, v. 10, n. 4, p. 16-24, 2017. Disponível em: http://www.conexoes.ifce.edu.br/index.php/conexoes/article/view/1106. Acesso em: 20 de maio de 2020. DOI: https://doi.org/10.21439/conexoes.v10i4.1106

VENTURINI, Andressa Monteiro; SOUZA, Leandro Fonseca; DIAS, Naissa Maria Silvestre; MONTEIRO-VITORELLO, Claudia Barros; QUECINE, Maria Carolina. Aulas Práticas de Laboratório como Método de Ensino de Genética Molecular. Revista de Graduação USP, v. 3, n. 2, p. 81-85, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gradmais/article/view/147909. Acesso em: 28 de maio de 2020. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v3i2p81-85

RIVAS, Priscila; PINHO, Jaqueline; BRENHA, Sérgio Luís. Experimentos em genética e bioquímica: motivação e aprendizado em alunos do ensino médio de uma escola pública do estado do maranhão. Ensino, Saude e Ambiente, v. 4, n. 1, 2011. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/21098. Acesso em: 30 de maio de 2020. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2011.v4i1.a21098

Published

2020-08-31

How to Cite

RIBEIRO ALVES, Thays Cristina; FERREIRA COSTA, Marcones; CAMPÊLO DE SOUSA, Camila. GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 2, p. 1093–1110, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1093-1110.id738. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/450. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies

Most read articles by the same author(s)