THE IMPORTANCE OF THEORETICAL AND FIELD CLASSES TO ADDRESS ENVIRONMENTAL ISSUES OF THE BRAZILIAN SAVANNA: A CASE STUDY
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1124-1138.id745Keywords:
Environmental destruction, Didactic strategies, Environmental protectionAbstract
Due to the great environmental problems faced by the Brazilian savanna it is urgent to implement actions aimed at its protection. In this sense, environmental education is an excellent approach for awareness the effects of human actions in this biome. In this work, carried out on March 2018 at the Federal Institute of Brasilia (Campus Recanto das Emas), we evaluated the effectiveness of theoretical and field classes to address the environmental problems observed in this biome. Our results suggest that both classes were satisfactory. This is because in both cases there was similar performance and an increase in the student’s interest in the environmental issue. Therefore, the data of this study suggest that student reflections and actions on environmental issues are independent of the didactic strategy adopted.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA-NETO, Mário; PRADO, Paulo I; KUBOTA, Umberto; BARIANI, Joice M.; AGUIRRE, Guilherme H.; Lewinsohn, Thomas M. Invasive grasses and native Asteraceae in The Brazilian Cerrado. Plant Ecology, v. 209, p. 109-122, 2010. doi: 10.1007/s11258-010-9727-8. DOI: https://doi.org/10.1007/s11258-010-9727-8
ALVES, Edson Ferreira; OLIVEIRA, Itaní Sampaio; ALVES, Claúdio Nahum. Trilha ecológica pedagógica: um caminho para o ensino da educação ambiental em uma escola pública do município de Manaus (AM). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, p. 153-169, 2018. doi: 10.34024/revbea.2018.v13.2468. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2018.v13.2468
ANSELMO, Josiane Santana; AIRES, Isabel Cristina S.; LIMA, Renato Abreu. A educação ambiental e o ensino de biologia em uma escola privada no município de Porto Velho-RO. Semana Educa, v. 1, p.1-9, 2013. Disponível em: file:///C:/Users/ROQUINHO/Downloads/1113-4051-1-PB.pdf. Acesso em março de 2020.
BONO, José Antonio Maior et al. Cobertura vegetal e perdas de solo por erosão em diversos sistemas de melhoramento de pastagens nativas. Pasturas Tropicales, v. 18, p. 2-8, 1996. Disponível em: https://ainfo.cnptia.embrapa.br/digital/bitstream/item/113297/1/Vol18-rev2-96-art2.pdf. Acesso em janeiro de 2020.
BRIGHENTI, Josiane; BIAVATTI, Vania Tanira; DE SOUZA, Taciana Rodrigues. Metodologias de ensino-aprendizagem: uma abordagem sob a percepção dos alunos. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, v. 8, n. 3, p. 281-304, 2015. doi: 10.5007/1983-4535.2015v8n3p281. DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2015v8n3p281
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Em direção ao mundo da vida: interdisciplinaridade e educação ambiental. Brasília: IPÊ - Instituto de Pesquisas Ecológicas, 1998.
DIAS, Genebaldo Freire. Os quinze anos da Educação Ambiental no Brasil: um depoimento. Em aberto, v. 10, n. 49, p. 3-14, 1991. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/485895/Educa%C3%A7%C3%A3o+ambiental/37cbac3e-3bc6-4783-bc30-017a350437b5?version=1.3. Acesso em maio de 2020.
DICKMANN, Ivo; CARNEIRO, Sônia Maria Marchiorato. Paulo Freire e Educação ambiental: contribuições a partir da obra Pedagogia da Autonomia. Revista de Educação Pública, v. 21, n. 45, p. 87-102, 2012. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/334/302. Acesso em maio de 2020.
FERNANDES, José Artur Barroso. Você vê essa adaptação? A aula de campo em ciências entre o retórico e o empírico. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-14062007-165841/pt-br.php. Acesso em janeiro de 2020.
FERREIRA, André Luis de Souza; PASA, M aria Corette. Aula de campo como metodologia de ensino em ecologia de florestas, chapada dos Guimarães-MT, BRASIL. Biodiversidade, v. 14, p. 49-62, 2015. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/biodiversidade/article/view/2251/1620. Acesso em janeiro de 2020.
FRENEDOZO, Rita de Cássia; RIBEIRO, Júlio César; COSTA, Célio Pereira. Atividades de campo no ensino de ciências: uma abordagem de educação ambiental no ensino fundamental na cidade de Bertioga, estado de São Paulo. Anais do VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação e Ciências, Florianópolis/SC, 2007. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/vienpec/CR2/p376.pdf. Acesso em janeiro de 2020.
GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental: no consenso um embate? Campinas: Papirus, 2000.
HAMMER, Øyvind; HARPER, David A. T.; RYAN, Paul D. PAST: Paleontological Statistics Software Package for Education and Data Analysis. Palaeo Electronica, v.4, p.1-9. 2001.Disponível em: https://palaeo-electronica.org/2001_1/past/past.pdf. Acesso em novembro de 2018.
HIGUCHI, Maria Inês Gasparetto; AZEVEDO, Genoveva Chagas. Educação como processo na construção da cidadania ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 1, p. 63-70, 2004. doi: 10.34024/revbea.2004.v1.1859.
JACOBI, Pedro. Educação e meio ambiente–transformando as práticas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Brasília, v. 1, p. 28-35, 2004. doi: 10.34024/revbea.2004.v1.1859. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2004.v1.1859
KLINK, Carlos A.; MACHADO, Ricardo B. Conservation of the Brazilian Cerrado. Conservation Biology, v. 19, p. 707-713, 2005. doi: 10.1111/j.1523-1739.2005.00702.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1523-1739.2005.00702.x
MACHADO, Ricardo B.; NETO, Mário B. Ramos; PEREIRA, Paulo Gustavo P.; CALDAS, Eduardo F.; GONÇALVES, Demerval A.; SANTOS, Nazareno S.; TABOR, Karyn; STEININGER, Marc. Estimativas de perda da área do Cerrado brasileiro. Conservação Internacional, Brasília, DF, 2004. Disponível em: http://cmbbc.cpac.embrapa.br/RelatDesmatamCerrado%20CIBrasil%20JUL2004.pdf. Acesso em novembro de 2018.
MADEIRA, Miguel Carlos. Situações em que a aula expositiva ganha eficácia. XII Congresso Nacional de Educação, Araçatuba/SP, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21752_10083.pdf. Acesso em fevereiro de 2020.
MARCATTO, Celso. Educação Ambiental: Conceitos e Princípios, 1ª edição setembro, Belo Horizonte: FEAM, 2002. Disponível em: http://www.feam.br/images/stories/arquivos/Educacao_Ambiental_Conceitos_Principios.pdf. Acesso em novembro de 2018.
MITTERMEIER, Russell. A.; TURNER, Will R.; LARSEN, Frank Wugt; BROOKS, Thomas M.; GASCON, Claude. Global biodiversity conservation: the critical role of hotspots. In: ZACHOS, Frank E.; HABEL, Jan Christian. Biodiversity hotspot. London: Springer Publishers, 2011. p. 3-22. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/225989074_Global_Biodiversity_Conservation_The_Critical_Role_of_Hotspots. Acesso em agosto de 2020. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-20992-5_1
MORAES, Sandra Regina; ADACHESKI, Desyrre Raphaela; CRUZ, Lutécia Hiera; ROCHA, José Roberto Caetano. Investigação da eficácia de aulas teóricas e práticas no processo ensino-aprendizagem de estudantes do 5º ano. Ensino & Pesquisa, v. 14, p. 188-213, 2016. Disponível em: http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/1197/629. Acesso em dezembro de 2019.
MOTOKANE, Marcelo Tadeu; TRIVELATO, Silvia L.F. Reflexões sobre o ensino de ecologia no ensino médio. Anais II Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 1999. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/ii-enpec/trabalhos/G32.pdf. Acesso em janeiro de 2019.
NASCIMENTO, Maria Vitória Élida; ALMEIDA, Elinei Araújo. Importância da realização de trilhas participativas para o conhecimento e conservação da diversidade biológica: uma análise da percepção ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 23, p. 358-368, 2009. doi: 10.14295/remea.v23i0.4565.
NOGUEIRA, Bárbara Gabriele de Souza; GONÇALVES, Guilherme Machado; MENEZES, Raquel Vizzotto; RODRIGUES, Reginaldo. Educação Ambiental: a relação entre as aulas de Campo e o conteúdo formal da Biologia. X Congresso Nacional de Educação (EDUCERE)/ I Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação (SIRSSE), Curitiba/PR, 2011. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/cd2011/pdf/4441_3410.pdf. Acesso em novembro de 2018.
QGIS DEVELOPMENT TEAM. QGIS Geographic Information System. Open Source Geospatial Foundation, 2020. Disponível em: http://qgis.org. Acesso em agosto de 2020.
RATTER, James Alexander; RIBEIRO, José Felipe; BRIDGEWATER, Samuel. The Brazilian Cerrado vegetation and threats to its biodiversity. Annals of Botany, v. 80, p. 223-230, 1997. doi: 10.1006/anbo.1997.0469. DOI: https://doi.org/10.1006/anbo.1997.0469
ROCHA, Artur Batista de Oliveira. Trabalhando com educação ambiental no ensino de Biologia. UNAR, v. 4, p. 38-46, 2010. Disponível em: http://revistaunar.com.br/cientifica/documentos/vol4_n1_2010/5_trabalhando_com_educacao_ambiental.pdf. Acesso em novembro de 2018.
RODRIGUES, José Jorge Vale; STROHSCHOEN, Andreia Aparecida Guimaraes; MARCHI, Miriam Inês. Potencialidades das saídas a campo: reflexões a respeito do ensino de física e meio ambiente. Revista Ciência em Extensão, v. 13, p.44-59, 2017. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1521/1373. Acesso em novembro de 2018.
SANTOS, Bianca Guimarães Severo; ROYER, Marcia Regina. O desenvolvimento do pensamento crítico sobre educação ambiental e meio ambiente: concepção dos alunos do ensino médio do município de UNIFLOR – PR. Revista Prática Docente, v. 5, p. 234-248, 2020. https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p234-248.id578. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p234-248.id578
SENICIATO, Tatiana; CAVASSAN, Osmar. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências: um estudo com alunos do ensino fundamental. Ciência e Educação, v. 10, p. 133-147, 2004. doi: 10.1590/S1516-73132004000100010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000100010
SOARES, Wagner Lopes; PORTO, Marcelo Firpo. Atividade agrícola e externalidade ambiental: uma análise a partir do uso de agrotóxicos no Cerrado brasileiro. Ciência e Saúde Coletiva, v. 12, p. 131-143, 2007. doi: 10.1590/S1413-81232007000100016. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232007000100016
VIVEIRO, Alessandra Aparecida; DINIZ, Renato Eugênio da Silva. Atividades de campo no ensino das ciências e na educação ambiental: refletindo sobre as potencialidades desta estratégia na prática escolar. Ciência em Tela, v. 2, p. 9-13, 2009. Disponível em: http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0109viveiro.pdf. Acesso em novembro de 2018.
ZACARIAS, Rachel. Consumo, lixo e educação ambiental: uma abordagem crítica. Juiz de Fora: FEME, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.