TEACHER TRAINING FOR SECONDARY EDUCATION INTEGRATED WITH VOCATIONAL EDUCATION
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1329-1341.id717Keywords:
Integrated high school, Teacher training, Integrated curriculumAbstract
This essay aims to understand the concepts and fundamentals of Integrated High School to Professional Education (EMIEP), in order to examine the peculiarities of this teaching modality aiming at the formation of teachers who work in it. Thus, based on a bibliographic review based on authors who deal with the theme of EMIEP, we present: the meanings and conceptual bases of EMIEP in Brazil; teacher training in the face of the integrated curriculum. As final considerations, it should be noted that there are still numerous challenges in the implementation of EMIEP in Brazil and the need for propositions, however it is necessary to be concerned with the training of teachers who work in this type of teaching so that they can articulate pedagogical practices that mediate training human and technical, from a curriculum that harmonizes the world of work with the context in which the subjects are enrolled.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Lei Federal no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.cpt.com.br/ldb/lei-de-diretrizes-e-bases-da-educacao-completa-interativa-e-atualizada?gclid=EAIaIQobChMInf_-wY6s6AIVhxGRCh0lPA6cEAAYASAAEgLPb_D_BwE. Acesso em: 24 maio 2020.
BRASIL. Decreto n o 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os Arts. 39 a 42 da Lei Federal no 9.394/1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=58C28967B18BC95534748230382E9775.proposicoesWebExterno2?codteor=106035&filename=LegislacaoCitada+-PL+7375/2002. Acesso em: 24 maio 2020.
BRASIL. Decreto 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm. Acesso em: 24 maio 2020.
CASTAMAN, Ana Sara; HANNECKER, Lenir Antonio. Currículo Integrado: pensando o ensino integrado nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia no Brasil. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (Educitec). Manaus, 5, 48-57, 2017. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/245. Acesso em: 24 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v3i05.245
CÊA, Geórgia Sobreira dos Santos. (Org.). O estado da arte da formação do trabalhador no Brasil. Pressupostos e ações governamentais a partir dos anos 1990. Cascavel: EDUNIOESTE, 2007.
CIAVATTA, Maria A. Formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; RAMOS, Marise Nogueira; CIAVATTA, Maria. (Orgs.) Ensino Médio Integrado: Concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005
CIAVATTA, Maria. O ensino integrado, a politecnia e a educação omnilateral. Por que lutamos? Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n.1, p. 187-205, 2014. Disponível em: http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/Ciavatta_ensino_integrado_politecnia_educacao_omnilateral.pdf Acesso em: 24 maio 2020.
CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino médio integrado. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (org). Dicionário da Educação do campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular. 2012. p. 307-315.
FERNANDES, Manoela Wendler. A formação continuada dos profissionais da educação na educação profissional e tecnológica: o lugar ocupado pelo social. In: CASTAMAN, Ana Sara; VIEIRA, Josimar de Aparecido Vieira. Gestão da Educação Profissional e Tecn ológica: elementos para reflexão. 1 ed. Curitiba: CRV, 2018.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação Omnilateral. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (org). Dicionário da Educação do campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular. 2012. p. 267-274.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Entrevista realizada no programa Educação em Pauta, pela TV Câmara. [Arquivo de Vídeo], 30 nov. 2013. Disponível em: Portal EMI, https://sites.google.com/view/portalemi/v%C3%ADdeos?authuser=0. Acesso em: 24 maio 2020.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Ensino Integrado, Politecnia e Institutos Federais: por que lutamos? Mesa redonda no auditório do Instituto Federal Fluminense (IFF). [Arquivo de Vídeo], 15 abr. 2016. Disponível em: Portal EMI, https://sites.google.com/view/portalemi/v%C3%ADdeos?authuser=0. Acesso em: 24 maio 2020.
KUENZER, Acácia Zeneida. Palestra, em 4 partes, realizada no I Seminário Temático do Programa de Desenvolvimento Educacional. Programa Hora Atividade veiculado pela TV Paulo Freire. [Arquivo de Vídeo], 2010. Disponível em: Portal EMI, https://sites.google.com/view/portalemi/v%C3%ADdeos?authuser=0. Acesso em: 08 maio 2020.
MACHADO, Lucília Regina de Souza. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Brasília, v. 1, n. 1, p. 8-22, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf3/rev_brasileira.pdf. Acesso em: 04 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2008.2862
MARQUES, Mário Osório. Formação do profissional da educação. 3 ed. Ijuí: Unijuí, 2000.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
MOURA, Dante Henrique. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, Natal, v. 2, n. 23, p. 4-30, 2007. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/11. Acesso em: 05 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2007.11
MOURA, Dante Henrique. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 1, n. 1, p. 23-38, 2008. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2008.2863
MOURA, Dante Henrique. Nós da Educação. Programa veiculado pela TV Paulo Freire, em 3 partes. [Arquivo de Vídeo], 2010. Disponível em: Portal EMI, https://sites.google.com/view/portalemi/v%C3%ADdeos?authuser=0. Acesso em: 10 maio 2020.
MOURA, Dante Henrique. Trabalho e formação docente na educação profissional. 1. ed. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.
RAMOS, Marise Nogueira. Concepção do ensino médio integrado. Texto apresentado em seminário promovido pela Secretaria de Educação do Estado do Pará, 08 e 09 de maio, 2008. Disponível em: https://tecnicadmiwj.files.wordpress.com/2008/09/texto-concepcao-do-ensino-medio-integrado-marise-ramos1.pdf. Acesso em: 19 maio 2020.
SACRISTÀN, José Gimeno. O que significa o currículo? In: SACRISTÀN, José Gimeno. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.
SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria Del Pilar Baptista. Tipos de Pesquisa. In: SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria Del Pilar Baptista. Metodologia da pesquisa. 3 ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2006.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
SANTOS, Sandra Regina Rodrigues dos. Visitando a literatura que trata sobre a formação de professores (as). Pesquisa em Foco, São Luís, v. 22, n. 1, p. 215-247, 2017. Disponível em: http://ppg.revistas.uema.br/index.php/PESQUISA_EM_FOCO. Acesso em: 20 maio 2020.
SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p.152-180, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf. Acesso em: 20 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012
SAVIANI, Demerval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf Acesso em: 20 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100012
SILVA, Claudia Maria Bezerra da; SANTOS, Edlamar Oliveira dos. Formação Continuada do Professor do Ensino Médio Integrado: concepções e importância. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 1. N. 18, 1-15, 2020. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/9281. Acesso em: 20 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2020.9281
SILVA, Priscila Tiziana Seabra Marques da; SOUZA, Francisco das Chagas Silva. Docência no ensino médio integrado: compromisso com as demandas do mercado ou com a formação humana integral? Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 7, n. 1, p. 09-20, abr. 2020.
VIEIRA, Josimar de Aparecido; VIEIRA, Marilandi Maria Mascarello. Ensino médio integrado à educação profissional: por que insistir nesta forma de ensino? Revista Cocar, Belém, v. 13, n. 26, p. 478-496, 2019. Disponível em: https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/view/2522 Acesso em: 20 maio 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.