TEACHING REFLECTIONS ON EDUCATIONAL PRACTICES OF GEOGRAPHY IN A PUBLIC SCHOOL OF MATO GROSSO

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1374-1394.id777

Keywords:

Geography Teaching, Teaching Profession, Local Geography, Educational Practices

Abstract

This study analyses, from teaching reflections, the educational practices of Geography in a public school of Mato Grosso. The research, of qualitative approach, was supported by a literature review and interviews with teachers. The results evince that, due to the absense of materials and equipments; of financial resources; of stricto sensu qualification and continuing education, and also because of lack of interest on the part of students regarding the field of knowledge, the teaching profession is a challenge. To overcome these issues, the teachers suggest more investiments. They point out that the textbook is important as a teaching tool, but that it is necessary to use also other materials and methodologies. They consider that to work on the local reality is essential for the student to perceive Geography as an instrument of critical analysis of their world, but they express that there is absense of bibliographic materials and allocation of resources to do basic activities such as school trips and outdoor classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Renata Maria da Silva, UNEMAT

Mestra em Geografia (UNEMAT) Professora da Educação Básica (SEDUC/MT)

Aumeri Carlos Bampi , USC

Doutor em Filosofia e Ciências da Educação (USC/Espanha) Docente da Pós-graduação em Ciências Ambientais (PPGCA/UNEMAT) e da Geografia (PPGGEO/UNEMAT)

Judite de Azevedo do Carmo, UNESP

Doutora em Geografia (UNESP/Rio Claro) Docente da Pós-Graduação em Geografia (UNEMAT/Cáceres) e do Curso de Graduação em Geografia (UNEMAT)

References

ANDRADE, Maria Margarida de. Introdução à metodologia do trabalho científico. 9. ed. São Paulo: Altas, 2009.

CACETE, Núria Hanglei. A formação do professor de Geografia: uma questão institucional. Boletim Goiano de Geografia, Goiânia, v. 24, n. 1-2, p.23-30, jan./dez. 2004. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/bgg/article/view/4130/3633. Acesso em: 25 abr. 2019.

CALLAI, Helena Copetti. A formação do professor de Geografia. Boletim Gaúcho de Geografia, Porto Alegre, n. 20, p.38-41, dez. 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/bgg/article/view/38032/24535. Acesso em: 20 mai. 2019.

CALLAI, Helena Copetti. A Geografia e a escola: muda a Geografia? Muda o ensino? Terra Livre, v. 1, n. 16, p. 133-152, 2001. Disponível em: http://agb.org.br/publicacoes/index.php/terralivre/article/viewFile/353/335. Acesso em: 12 jun. 2019.

CALLAI, Helena Copetti. A Geografia escolar e os conteúdos da Geografia. Anekumene, n. 1, p. 128-139, 2010. DOI: https://doi.org/10.17227/Anekumene.2011.num1.7097

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. I SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO-PERSPECTIVAS ATUAIS. Belo Horizonte. Anais... p. 1-13, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7167-3-3-geografia-realidade-escolar-lana-souza/file. Acesso em: 20 mar. 2019.

CELERI, Marcio José; LIMA, Roberta Maria Batista de Figueiredo; OLIVEIRA, Josenira Ferreira de. Textos e contextos do ensino da Geografia no ensino fundamental na escola municipal Presidente Costa e Silva, Maranhão, Brasil. Espacios. v. 38, n. 30, p.6-21, mar. 2017. Disponível em: https://www.revistaespacios.com/a17v38n30/a17v38n30p06.pdf. Acesso em: 23 nov. 2019.

DA SILVA, Renata Maria; BAMPI, Aumeri Carlos. Entre a motivação e a precariedade: a situação camponesa no processo inicial da colonização na gleba celeste, Vera, MT. PEGADA-A Revista da Geografia do Trabalho, v. 21, n. 1, p. 169-192, 2020. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/pegada/article/view/7056/pdf. Acesso em: 10 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.33026/peg.v21i1.7056

FERNANDES, Maria José da Silva. A Geografia como disciplina escolar: breve trajetória. In. Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA). EaD PMB. Aprendizado Inteligente. 2012. Bauru. SP.

KOHLER, Marisa Regina; BAMPI, Aumeri Carlos; SILVA, Carlos Alberto Franco da. A problemática socioambiental da expansão da fronteira em Vera (MT), Papers do NAEA, Universidade Federal do Pará, 2017. DOI: https://doi.org/10.18542/papersnaea.v26i1.12141

LANDIM NETO, Francisco Otávio; BARBOSA, Maria Edivani Silva. O ensino de Geografia na educação básica: uma análise da relação entre a formação do docente e sua atuação na Geografia escolar. Geosaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 1, n. 2, p. 160-179, 2010. Disponível em: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/44/68. Acesso em: 19 set. 2019.

LOPES, Jecson Girão. A Geografia humanística como ferramenta de ensino. Geosaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais, Ceará, v. 1, n. 2, p.26-38, dez. 2010.

MARTINS, Rosa Elisabete Militz. A formação do professor de Geografia: aprendendo a ser professor. Geosul, Florianópolis, v. 60, n. 30, p.249-265, dez. 2015. Disponível em: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/51/59. Acesso em: 15 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/2177-5230.2015v30n60p249

MATO GROSSO. Documento de referências curricular para Mato Grosso. Ensino Fundamental Anos Finais. 2018. Cuiabá, MT. Disponível em: <https://drive.google.com/file/ d/1sW32tgc-y5O0_8QMbcB87hSrTpoA8XID/view>. Acesso em: 25 jan. 2020.

MELO, Adriany de Ávila; VLACH, Vânia Rúbia Farias; SAMPAIO, Antônio Carlos Freire. História da Geografia escolar brasileira: continuando a discussão. VI CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, Uberlândia, MG. Anais... abr. 2006.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. Educação e ensino de Geografia na realidade brasileira. In: OLIVEIRA, A. U. Para onde vai o ensino de Geografia. São Paulo: Contexto, 1989. p. 135-144.

PÉREZ GÓMEZ, Angel Ignácio. As funções sociais da escola da reprodução à reconstrução crítica do conhecimento e da experiência. In: SACRISTÁN, J. G.; PÉREZ GÓMEZ, A. Compreender e transformar e ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 13-26.

ROCHA, Genylton Odilon Rego da. A trajetória da disciplina Geografia no currículo escolar brasileiro (1837-1942). 1996. 300 f. São Paulo. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), São Paulo, SP, 1996. Disponível em: <https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9603>. Acesso em: 10 nov. 2019.

Published

2020-08-31

How to Cite

MARIA DA SILVA, Renata; CARLOS BAMPI , Aumeri; AZEVEDO DO CARMO, Judite de. TEACHING REFLECTIONS ON EDUCATIONAL PRACTICES OF GEOGRAPHY IN A PUBLIC SCHOOL OF MATO GROSSO. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 2, p. 1374–1394, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1374-1394.id777. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/466. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies