TEACHER’S KNOWLEDGE IN THE INITIAL TRAINING OF BIOLOGY TEACHER
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p669-684.id515Keywords:
Knowing Teacher, Initial formation, BiologyAbstract
Teaching knowledge is a determining factor in teacher activity. Several authors highlight the knowledge considered necessary for the teacher to know how to teach, which brings us back to an initial contextualized and grounded formation, in which the pedagogical practice is the starting point for understanding the phenomena that are presented there. The objective of this research was to understand which teaching knowledge is present in the licenciandos of the course of Biological Sciences of the University of the State of Amazonas. As a methodology for data analysis, we used Bardin’s content analysis. The data collection was carried out from a questionnaire with 20 licenciandos of the course of Biological Sciences. The results of this research reveal the presence of the teaching identity, the experiential knowledge and the professional training process. In this way, the construction of knowledge is the result of the set of steps, which occurs at all times during teacher education.
Downloads
Metrics
References
ALTARUGIO, Maisa Helena; LOCATELLI, Solange Wagner. Os saberes docentes e a formação do bom professor de ciências. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 25, n. 2, 2018. 364-382. Disponível em www.upf.br/seer/index.php/rep. Acesso de 13 de jul 2019. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v25i2.8169
ALTET, Marguerite. As Competências do Professor Profissional: entre Conhecimentos, Esquemas de Ação e Adaptação, Saber Analisar. In: PERRENOUD, Philippe et al. (Orgs). Formando Professores Profissionais. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 23-35.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 3ª. Ed. Lisboa, Portugal; Edições 70, 2011.
BRITO, Assicleide da Silva; LIMA, Maria Batista; LOPES, Edinéia Tavares. Reflexões sobre os saberes docentes e a formação de professores de química. Revista fórum identidades, Itabaiana, Ano 9, v.18, 2015. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/forumidentidades/article/viewFile/4757/3978. Acesso em 22 de jun 2019.
BRITO, Antonia Edna. Professores experientes e formação profissional: evocações...narrativas...e trajetórias. Revista Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, v. 12, n. 17, 2007. 29-38. Disponível em: http://leg.ufpi.br/subsiteFiles/ppged/arquivos/files/Revista/N17/art_3.pdf. Acesso em 23 de maio 2019.
CÂMARA, Rosana Hoffman. Análise de conteúdo: da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas às organizações. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, São Paulo, v. 6, n.2, 2013, 179-191. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/gerais/v6n2/v6n2a03.pdf. Acesso em: 18 de set. 2019.
CARVALHO, Ana Maria. Pessoa de.; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de Ciências. 2ª. ed. São Paulo: Cortez, 1995.
CAMPOS, Claudinei José Gomes. MÉTODO DE ANÁLISE DE CONTEÚDO: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Rev Bras Enferm, Brasília, 2004 v. 57, n. 5, 2004, 611-614. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v57n5/a19v57n5.pdf. Acesso em: 15 de set de 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672004000500019
CORREIA, Marinêz Luiza. A formação inicial do professor: os desafios e tensões que a prática pedagógica impõe. ANALECTA Guarapuava, Paraná v.9 n. 2, 2008. 11-20. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/analecta/article/viewFile/1717/1546. Acesso 04 de maio 2019.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 8ª ed, São Paulo, Cortez. 2006.
DASSOLER, Olmira Bernadete; LIMA, Denise Maria Soares. A formação e a profissionalização docente: características, ousadia e saberes. In: IX Seminário ANPED SUL, 2012, Anais eletrônicos do IX ANPED SUL, Caxias do Sul: UCS, 2012. Disponível em:http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/3171/522. Acesso em 11 de maio 2019.
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. Campinas, 1ª. ed. Autores associados, 1998.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Debates e pesquisas no Brasil sobre a formação docente. In: PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. Formação de professores: pesquisas, representações e poder. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 115-135.
GARIGLIO, José Ângelo.; BURNIER, Suzana Lana. Os professores da educação profissional: saberes e práticas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 154. 2014. 02-26. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v44n154/1980-5314-cp-44-154-00934.pdf. Acesso em 13 de jun 2019.
GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da Pedagogia. 4ª. ed. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2013.
GAUTHIER, Clemont. Por uma teoria da pedagogia: Pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 1ª. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 1998.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2009.
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 4, 1995b, 65-71. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75901995000300004. Acesso em: 20 de set. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004
GUIMARÃES, Valter Soares. Formação de professores: saberes, identidade e profissão. 1ª. ed. Campinas: Papirus, 2004.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. 1ª. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
LIMA, Maria do Socorro Bezerra; MOREIRA, Érika Vanessa. A pesquisa qualitativa em Geografia. Caderno Prudentino de Geografia. Presidente Prudente, v.2, n.37, 2015, 27-55. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/cpg/article/viewFile/4708/3618. Acesso em 19 de set 2019.
MACIEL, Hiléia Monteiro. O potencial pedagógico dos espaços não formais da cidade de Manaus, 2013. 120f. Manaus: Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação em Ciências na Amazônia) Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, 2013. Disponível em: http://www.pos.uea.edu.br/data/area/titulado/download/38-8.pdf . Acesso em 22 maio 2019.
MALDANER, Otavio Aloisio. A formação inicial e continuada de professores de Química: professores/pesquisadores. 1ª. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: professores formadores. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, dez/jul. 2005-2006, 1 – 17. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/viewFile/3106/2046. Acesso em 22 de maio 2019.
MRECH, Leny Magalhães. Psicanálise e educação: novos operadores de leitura. 1ª. ed. São Paulo: Pioneira, 1999.
NEVES, Miranilde Oliveira. A importância da investigação qualitativa no processo de formação continuada de professores: subsídios ao exercício da docência Revista Fundamentos, Piauí v.2, n.1, 2015. 17-31. Disponível em: http://www.ojs.ufpi.br/index.php/fundamentos/article/download/3723/2186. Acesso em: 19 de set 2019.
NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. 1ª. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, ano XXII, n. 74, abr/2001. 27-42. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v22n74/a03v2274.pdf. Acesso em 17 de ago 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302001000100003
OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. 7 ed. Vozes, Petrópolis - RJ, 2016.
PARASURAMAN, August. Marketing research, 2ª ed. New York: Addison-Wesley Publishing Company, 1991.
PEREIRA, Marcelo. O relacional e o seu avesso na ação do bom professor. In: LOPES, Eliane M. T. (Org.). A psicanálise escuta a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
PERRENOUD, Philippe. Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências? 1ª. ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.
PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. 1ª. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
PIMENTA, Selam Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Nuances, Presidente Prudente, v. 3, n.2, 1997. 5-14. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=638933. Acesso em 12 de jul 2019.
PIMENTA, Selma . Garrido.; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. 1ª. ed. São Paulo: Cortez, 2002. .
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de Professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (org). Saberes Pedagógicos e Atividade Docente. São Paulo: Cortez, 1999. p. 15-34.
PIMENTA, Selam Garrido.; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 1ª. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2004.
PORLÁN, Rafael.; RIVERO, Ariza. El conocimiento de los profesores. 1ª. ed. Sevilla: Diada, 1998.
ROSA, Maria Inês Petrucci. Investigação e ensino: articulações e possibilidades na formação de professores de Ciências. 1ª. ed. Unijuí, 2004.
SAVIANI, Dermeval. Educação: Do Senso Comum à Consciência Filosófica. 1ª. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1996.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Ensino e pesquisa na docência universitária: caminhos para a integração. In: ALMEIDA, Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Pedagogia Universitária. São Paulo: EDUSP, 2009. p. 01-40.
SCHNETZLER, Roseli. O professor de Ciências: problemas e tendências de sua formação. In: SCHNETZLER, R. P.; ARAGÃO, R. M. R. (Org.). Ensino de Ciências; fundamentos e abordagens. Campinas, R. Vieira Gráfica Editora, 2000. p. 120-153.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 5ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 1ª. ed. Editora Vozes, Petrópolis, 2002.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 2ª. ed. Editora Vozes, Petrópolis, 2007.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 4ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude; LAHAYE, Louise. Os professores face ao saber – esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e Educação, Porto Alegre, v.2, n. 4, 1991. 215-233.Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4118869/mod_resource/content/1/TARDIF%2C%20Maurice%20et%20al.%20Os%20professores%20face%20ao%20saber%20-%20esbo%C3%A7o%20de%20uma%20problem%C3%A1tica%20do%20saber%20docente.pdf. Acesso em: 17 de ago 2019.
ZEICHNER, Kenneth. A Enseñanza reflexiva y experiencias de aula en la formación del profesorado. Revista de Educación, Espanha, v. 5, n. 282, 1987. 161-189. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/1974. Acesso em 15 de jun 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.