RELATIONS BETWEEN TECHNOLOGIES AND HISTORY IN THE PROCEEDINGS OF THE NATIONAL SEMINARY ON THE HISTORY OF MATHEMATICS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n2.e23040.id667

Keywords:

History of Mathematics, Digital Technologies, Anais, SNHM

Abstract

This article is the result of a study that has as research sources the works published in the Anais of the National Seminary of Mathematics History between 1995–2021. Carrying out a section of this study, we form selected works that have possibilities of connections between Digital Technologies and the History of Mathematics for or teach analyzed to compor or corpus of this text. We establish as objective to analyze quais methodological-didactic approaches. For this, it was necessary to carry out a survey and review of the literature of the productions in order to operationalize a preliminary analysis of these works. The results support digital technology with a predominance of two Dynamic Geometry software, in particular Cabri II and GeoGebra, used in most productions for the representation and graphic exploration of problems and theorems of ancient mathematical treatises.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luis Andres Castillo Bracho, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutorando em Educação em Ciências e Matemáticas com bolsa de estudo da FAPESPA (2021-2025 | Edital 14/2021 PROPESP-UFPA) no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas - área de concentração: Educação Matemática - (PPGECM/UFPA) com bolsa de estudo da CAPES (2018-2020). Graduado em Licenciatura em Educação Matemática e Física pela Universidade do Zulia, Venezuela (2011-2016) e revalidada como Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (UFBA/2022). Professor Convidado na Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus Universitário de Arraias, no Curso de Licenciatura em Matemática (2022). Membro do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA). Pesquisador nível A-1 no Programa de Estímulo à Pesquisa e Inovação da Venezuela (2015 - Atual). Pertence ao corpo Editorial de periódicos nacionais e internacionais, como parte do Conselho Consultivo, Equipe Técnica e Parecerista ad hoc. Possui experiência na área de Educação Matemática com ênfase em: Formação de Professores com Tecnologias Digitais, Ensino de Matemática com Tecnologias Digitais, Uso do GeoGebra no Ensino da Matemática, Modelagem Matemática com GeoGebra.

Ivonne Coromoto Sánchez Sánchez, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemáticas com bolsa de estudo da FAPESPA (2021-2025 | Edital 14/2021 PROPESP-UFPA) no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas - área de concentração: Educação Matemática - (PPGECM/UFPA) com bolsa de estudo da CAPES (2018-2020). Graduada na Licenciatura em Educação menção Matemática e Física pela Universidade do Zulia, Venezuela (2011-2016) e revalidada como Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (UFBA/2022). Membro do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA). Pesquisadora nível A-2 no Programa de Estímulo à Pesquisa e Inovação da Venezuela (2015 - Atual). Possui experiência na área de Educação Matemática com ênfase em: Formação de Professores com Tecnologias Digitais, Ensino de Matemática com Tecnologias Digitais, Uso do GeoGebra no Ensino da Matemática.

Iran Abreu Mendes, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Bolsista Produtividade em Pesquisa Nível 1C do CNPq, Possui graduação em Licenciatura em Matemática e em Licenciatura em Ciências, ambas pela Universidade Federal do Pará (1983), Especialização em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará (1995), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1997), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2001) e Pós-doutorado em Educação Matemática pela UNESP/Rio Claro (2008). Atualmente é professor Titular do Instituto de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará (IEMCI), onde atua como pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. Tem experiência no ensino de Cálculo, Geometria Analítica e Euclidiana, História da Matemática, História da Educação Matemática, Didática da Matemática e Fundamentos Epistemológicos da Matemática. Desenvolve pesquisas sobre: Epistemologia da Matemática, História da Matemática, História da Educação Matemática, História para o Ensino de Matemática, Práticas Socioculturais e Educação Matemática, Diversidade Cultural e Educação Matemática. Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA).

References

MENDES, Iran Abreu. História da matemática no ensino: Entre trajetórias profissionais epistemológicas e pesquisas. 1a. ed. São Paulo: Livraria da Física/SBHMat, 2015.

MENDES, Iran Abreu. Pesquisa sobre história da Matemática nas dissertações e teses. In: MENDES, Iran Abreu; MOREY, Bernadete (Org.). Debates Temáticos sobre Pesquisa em História da Matemática e da Educação Matemática. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2018, pp. 135–176.

MENDES, Iran Abreu. Flashes e Imagens das Produções nas Pesquisas em História da Matemática no Brasil: um cenário tecido em três décadas. In: A. COSTA, F. MATOS, R. SILVA (Org.). XII Encontro Paraense de Educação Matemática, Anais [...], Belém: SBEM-PA, 2019.

SÁNCHEZ, I. C.; CASTILLO, L. A.; MENDES, I. A. História da Matemática e Tecnologias Digitais: do que tratam três décadas de teses e dissertações? PARADIGMA, v. 42, n. 2, p. 183–205, 2021. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2021.p183-205.id1064 DOI: https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2021.p183-205.id1064

CUYABANO, Emília; RICALDES, Daltron; CRUZ, Celso da; SILVA, Jairo Alves da. Do Teatro ao Computador: mostrando a evolução do conhecimento matemático. In: DYNNIKOV, Circe Mary Silva da Silva (Org.). III Seminário Nacional de História da Matemática, Anais [...], Espírito Santo: SBHMat, 1999.

TALAVERA, Leda Maria Bastoni; BROLEZZI, Antônio Carlos. Geometria Dinâmica e a Reconstrução do Pensamento Geométrico Grego na sala de aula. In: TEIXEIRA, Marcos V.; NOBRE, Sergio R. (Orgs.). V Seminário Nacional de História da Matemática, Anais [...], São Paulo: SBHMat, 2003.

Published

2023-08-05

How to Cite

BRACHO, Luis Andres Castillo; SÁNCHEZ, Ivonne Coromoto Sánchez; MENDES, Iran Abreu. RELATIONS BETWEEN TECHNOLOGIES AND HISTORY IN THE PROCEEDINGS OF THE NATIONAL SEMINARY ON THE HISTORY OF MATHEMATICS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23040, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n2.e23040.id667. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/667. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies