Metacognitive strategies in the development of phonological awareness: reflections from literacy teachers in Cuiabá

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24012.id732

Keywords:

Teaching, Literacy, Metacognitive Strategies, Phonological Awareness

Abstract

This article is based on a portion of master's research, in the process of being finalized. It aims to investigate how teachers use metacognitive strategies to develop phonological awareness in students in the literacy process. This is research with a qualitative approach, with a case study, using interviews as an instrument, carried out with teachers. The data was interpreted using Content Analysis. The results show that learning facilitates the development of phonological awareness in literacy processes. The explicit teaching of metacognitive skills are not present in the learning processes, constituting elements to be recognized with greater evidence in teaching and learning. The main contribution of this study is the recognition and use of metacognitive strategies, enabling success in proficient literacy and in the construction of autonomous and meaningful learning.

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Author Biographies

Cláudia de Oliveira Martins, Universidade de Cuiabá

Mestranda do Curso de Mestrado em Ensino da Universidade de Cuiabá - PPGEn UNIC - Graduada pelo Curso de Pedagogia pela Universidade Anhanguera/Uniderp;

Professora efetiva da Rede Municipal de Educação de Cuiabá

Cilene Maria Lima Antunes Maciel, Universidade de Cuiabá

Pós-Doutorado em Ensino pela Universidade Norte do Paraná- UNOPAR. doutorado em Inovação e Sistema Educativo pela Universidade Autônoma de Barcelona (2003). Mestrado em Inovação e Sistema Educativo pela Universidade Autônoma de Barcelona - UAB (2000). Graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (1980).

Professora da Universidade de Cuiabá. Docente do Mestrado Acadêmico em Ensino - Universidade de Cuiabá - UNIC. Coordenadora do Comitê de Ética - CEP - UNIC, Resolução nº 21/2020, Membro do Corpo Editorial - Revista UNOPAR. Foi conselheira do Conselho Municipal de Educação de Cuiabá - MT - Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Desenvolvimento Curricular, Avaliação, Gestão Democrática e Formação docente. Membro do GEPEFel - Grupo de Pesquisa em Educação Física e Lazer – UNIC e Grupo de estudos em formação de professores, cultura digital e infância – UNIC, PPGEn - UNIC

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Published

2024-05-19

How to Cite

MARTINS, Cláudia de Oliveira; MACIEL, Cilene Maria Lima Antunes. Metacognitive strategies in the development of phonological awareness: reflections from literacy teachers in Cuiabá. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24012, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24012.id732. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/732. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies