Analysis of academic productions on Physical Education and Integrated Curriculum for Professional Education between 2009 and 2022
DOI:
10.23926/RPD.2024.v9.e24004.id734Keywords:
Physical Education, Integrated High School, Federal InstituteAbstract
Integrated High School (EMI) is a category developed at the Federal Institutes (IFs) that integrates the contents of basic education with professional education. Consequently, this essay analyzed the academic productions within the area of Physical Education (PE), EMI and Ifs from the studies published at the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and at CAPES Journal Portal from 2009 to 2022. This research features a quali-quantitative bias, with documentary and scientometric nature, outlining an overview, the implications in curricula and pedagogical practices of PE. The results showed that the PE pathways within the IFs and the EMI contributions within the subject feature a relevant character. It is noted that PE seeks its identity within the EMI, because the works identify that there is a “sportivization” regarding the contents. Therefore, it is verified the need to expand the studies on the methodological possibilities to achieve the totality of the education proposed by the EMI.
Downloads
Metrics
References
ALVES, João Paulo da Conceição; SILVA, Marcia Pereira da; ARAUJO, Ronaldo Marcos de Lima. Ensino Médio Integrado à educação profissional: concepção política de ensino integrado em uma escola de educação tecnológica na cidade Belém/PA. PRACS: Revista Eletrônica de Humanidades do Curso de Ciências Sociais da UNIFAP, v. 7, n. 2, p. 61-73, 2015. Disponível em https://periodicos.unifap.br/index.php/pracs/article/view/1371/joaov7n2.pdf. Acesso em: 5 dez. 2022.
BAGNARA, Ivan Carlos, BOSCATTO, Juliano. Daniel. Educação Física no Ensino Médio Integrado: Especificidades e Currículo. Uma proposição fundamentada na multidimensionalidade dos conhecimentos. Editora Unijui, Ijuí. 2022.
BAGNARA, Ivan Carlos; BOSCATTO, Juliano Daniel. A Educação Física no Ensino Médio Integrado a partir dos marcos legais: da negação às possibilidades. Educação em Revista, v. 38, 2022. Disponível em https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26736. Acesso em: 12 dez. 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. BRASIL.
BETTI, Mauro; ZULIANI, Luiz Roberto. Educação Física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 1, n. 1, 2009. Disponível em http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1363 Acesso em: 28 out. 2022.
BORGES, Patricia Bisso Paz. Formação continuada de professores: uma revisão de literatura em trabalhos publicados de 2005 a 2015. 2016. 36 p. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Federal do Pampa, Caçapava do Sul, RS, 2016. Disponível em https://cursos.unipampa.edu.br/cursos/cienciasexatas/files/2014/06/TCC_PatríciaBisso.pdf. Acesso em 25 nov. 2022
BOSCATTO, Juliano Daniel; DARIDO, Suyara Cristina. A Educação Física no Ensino Médio integrado a educação profissional e tecnológica: percepções, curriculares. Pensar a Prática, v. 20, n. 1, 2017. Disponível em https://revistas.ufg.br/fef/article/view/39029 Acesso em: 13 de jan. 2023.
BOSCATTO, Juliano Daniel. et al. A educação física nos Institutos Federais: diagnóstico acerca dos referenciais curriculares, conteúdos e abordagens metodológicas. Revista Prática Docente, v. 5, n. 3, p. 1627-1645, 2020. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/348280789_a_educacao_fisica_nos_institutos_federais_diagnostico_acerca_dos_referenciais_curriculares_conteudos_e_abordagens_metodologicas Acesso em: 25 nov. 2022.
COUTINHO, Renato Xavier; et al. Análise da produção de conhecimento da Educação Física brasileira sobre o cotidiano escolar. Revista Brasileira de Pós - Graduação, Brasília, v. 9, n. 17, p. 491-516, jul. 2012. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/311336309_Analise_da_producao_de_conhecimento_da_Educacao_Fisica_brasileira_sobre_o_cotidiano_escolar. Acesso em: 25 nov. 2022.
COUTINHO, Renato Xavier. et al. Brazilian scientific production in science education. Scientometrics, v. 92, n. 3, p. 697-710, 2012. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/257662855_Brazilian_scientific_production_in_science_education. Acesso em: 25 nov. 2022.
GASPAROTTO, Guilherme Silva; NAVARRO Rodrigo Tramutolo. Tratamento e abordagens da Educação Física no Ensino Técnico em periódicos nacionais: o estado da arte. Revista brasileira Ciencia e Movimento, 2017;25(2):154-165. Disponível em https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/6305. Acesso em 25 janeiro 2023.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5ª ed. São Paulo: Ed. Atlas, 2010.
GATTI, Bernadete Angelina. Estudos quantitativos em educação. Educação e pesquisa, v. 30, p. 11-30, 2004. Disponível em https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100002 Acesso em: 22 jan. 2023.
GONZALEZ, Fernando Jaime; LEMOS, Lovane Maria; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Formação do corpo e o caráter: representações sociais dos gestores educacionais das escolas das redes públicas do município de Ijuí sobre o papel da educação física na educação formal. Salão do Conhecimento, 2007. Disponível em https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/14321. Acesso em 22 jan. 2023.
GOMES, Rodrigo de Oliveira et al. Notas para pensar a Educação Física nos institutos federais: reflexões e interfaces sobre as cinco regiões do Brasil. In. KAWASHIMA, Larissa. Educação Física no Ensino Médio Integrado da Rede Federal: compartilhando experiências. [e-book]./ Organizadores: Larissa Beraldo Kawashima, Marcos Godoi, Elias Martins. 1ª edição. Cuiabá-MT: EdUFMT Digital, 2021. 301 p.
FRIGOTTO, Gaudencio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A gênese do decreto n. 5.154/2004 um debate no contexto controverso da democracia restrita. Revista Trabalho Necessário, v. 3, n. 3, 6 dez. 2005. Disponível em https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/4578/4214 Acesso em 12 jul. 2022
MINUZZI, Evelize Dorneles; COUTINHO, Renato Xavier. Produção de conhecimento sobre ensino médio integrado à educação profissional: um panorama cienciométrico. Educação em Revista, v. 36, 2020. Disponível em https://doi.org/10.1590/0102-4698228443. Acesso em 15 jul. 2022.
MALDONADO, Daniel Teixeira; et al. Indícios de mudanças na prática pedagógica dos professores de educação física escolar: análise dos estudos publicados em anais de eventos nacionais. Corpoconsciência, v. 22, n. 1, p. 77-92, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/6279 Acesso em: 5 dez. 2022.
RAMOS, Marise. Ensino Médio Integrado. Ciência, trabalho e cultura na relação entre educação profissional e educação básica. In: MOLL, Jaqueline. Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Artmed Editora, 2010.
RAMOS, Marise. História e política da educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, v. 5, 2014.
RAMOS, Marise. Ensino médio no Brasil contemporâneo: coerção revestida de consenso no “Estado de exceção”. Revista Nova Paideia-Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, v. 1, n. 1, p. 2-11, 2019. Disponível em https://ojs.novapaideia.org/index.php/riep/article/view/11. Acesso em: 12 jul. 2022.
RAZERRA, Julio César Castilho. Contribuições da Cienciometria para a área brasileira de Educação em Ciências. Ciência e Educação, Bauru, v. 22, n. 3, p. 557-560, 2016. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320160030001. Acesso em: 05 dez. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.