RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23037.id1724

Keywords:

Mobile devices, Human-Beings-With-Media, Mathematics Education

Abstract

The research discusses the production of an application called GeoRondo for mobile devices to be used as a didactic resource for teaching Spatial Geometry, which was conceptually supported by Dolce and Pompeo (2010) and uses elements of Augmented Reality in the visualization of geometric solids. The objective is based on the analysis of the construction process of the application developed through articulation between a Professor of Mathematics and a Future Computing Professional, intermediated by a Professor of Graduate Studies. The development is based on the Human-Beings-With-Media construct (BORBA, 2001), in which the media permeate the human being in the same way that technologies are impregnated with humanity. The methodology is qualitative linked to the case study with a multidisciplinary triad of subjects. The results show that the tensions that occurred during the process reinforce the idea of Reciprocal Molding, in which a certain media influences the reasoning of those who interact with them and vice versa.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Hemerson Milani Mendes, UNIR

Mestre em Educação Matemática (UNIR)

Irene Cristina de Mello, UFMT

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) Professora lotada no Departamento de Química do Instituto de Ciências Exatas e da Terra (UFMT) Docente do Programa de Pós-graduação em Educação da UFMT

Liliane da Silva Coelho Jacon, UFMT

Doutora em Educação em Ciências e Matemática (UFMT) Professora do Departamento Acadêmico de Ciência da Computação (UNIR) Professora no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM/UNIR)

References

AQUINO, Jayne Cristina Franco de. Educação Infantil e tecnologias digitais: estudo de caso na rede pública de ensino. Dissertação. Universidade Estadual do Rio Grande do Norte. 2021. Disponível em: https://www.uern.br/controledepaginas/ppge-dissertacoes2021/arquivos/62867_dissertaa%E2%80%A1a%C6%92o_jayne_aquino_ppge_uern.p. Acesso em 10 jan. 2021.

BORBA, Marcelo de Carvalho. Tecnologias da informática na educação matemática e reorganização do pensamento. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. (org). Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999.

BORBA, Marcelo de Carvalho. Coletivos seres-humanos-com-mídias e a Produção de matemática. Anais I Simpósio Brasileiro de Psicologia da Educação Matemática da Sociedade Brasileira de Psicologia da Educação Matemática. Curitiba: UFPR, 2001. p.135-146.

BORBA, Marcelo de Carvalho; VILLARREAL, Mónica Ester. Humans-with-media e a reorganização do pensamento matemático: tecnologias de informação e comunicação, modelação, experimentação e visualização. Nova York: Springer; 2005.

BORBA, Marcelo de Carvalho; CHIARI, Aparecida Santana; ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite. (2018). Interactions in virtual learning environments: New roles for digital technology. Educational Studies in Mathematics, 98, 269–286.

DOLCE, Osvaldo; POMPEO, José Nicolau. Fundamentos de Matemática Elementar: geometria espacial posição e métrica. vol.10, 5ª.ed., São Paulo: Atual ed. 2010.

ENGELBRECHT, Johann.; LLINARES, Salvador.; BORBA, Marcelo de Carvalho. Transformation of the mathematics classroom with the internet. Special issue of ZDM Matematic Education. Springer, 2020. Disponível em: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11858-020-01176-4.pdf. Acesso em 15 ago. 2020.

JACON, Liliane da Silva Coelho. Emprego de recursos de hipermídia no processo de ensino aprendizagem: um estudo com capacitação de professores. Dissertação (mestrado em Educação) Programa de pós-graduação stricto sensu em Educação. Universidade do Oeste Paulista. Presidente Prudente, 1998.

JÚNIOR, Neil da Rocha Canedo. A modelagem como uma “atividade” de “seres-humanos-com-mídias”. Dissertação (mestrado profissional em Educação Matemática). Universidade Federal de Juiz de Fora, 2014. Disponível em: https://www2.ufjf.br/mestradoedumat/wpcontent/uploads/sites/134/2011/05/Disserta%C3%A7%C3%A3o-Neil.pdf. Acesso em 20 de mar. 2022.

SACCOL, Amarolinda; SCHLEMMER, Eliane; BARBOSA, Jorge. M-learning e U-learning: novas perspectivas da aprendizagem móvel e ubíqua. São Paulo: Pearson Education, 2010.

SOUTO, Daise Lago Pereira; BORBA, Marcelo de Carvalho. Seres humanos-com-internet ou internet-com-seres humanos: uma troca de papéis?. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 2015. Disponível em: http://www.rc.unesp.br/gpimem/downloads/artigos/souto_borba/seres_humanos_com_internet.pdf. Acesso em 14 de out. 2020.

Published

2023-02-12

How to Cite

MENDES, Hemerson Milani; MELLO, Irene Cristina de; JACON, Liliane da Silva Coelho. RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23037, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23037.id1724. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/181. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies