THE USE OF KAHOOT! AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING IN ZOOLOGY EDUCATION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22039.id1339

Keywords:

Pedagogical use of Kahoot, Learning Zoology, Zoology Teaching

Abstract

The objectives of the present study were to evaluate the application of an online game as a learning tool and to verify its influence on the students’ performance when applied before evaluative activities. The activity involved two disciplines of the second period of a Biological Sciences course, one of them taught students how to use the game, another had its contente used and evaluated using Kahoot!. After the activity, it was possible to verify that the game brought a greater interactivity between students and teachers, allowing testing the degree of knowledge and appropriation of the content previously discussed in the classroom. The students experienced a funny and playful participation and the teachers could evaluate the most fragile points in the understanding of the content worked. In addition, it was possible to verify that the students' performance improved on average 19% in the assessments applied after the use of the game. We can conclude that the Kahoot! is a game that can be used to fix and deepen the studied content, thus becoming a valuable learning tool.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lorena Temponi Boechat, UFV

Doutorado em Engenharia Agrícola (UFV) Professora no Instituto Federal do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT)

Jane Piton Serra Sanches, UNESP

Doutorado em Biologia Animal (UNESP) Professora no Instituto Federal do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT)

References

AUSUBEL, David Paul.; NOVAK, Joseph Donald; HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. 2.ed. Rio de Janeiro: Interamerica Ltda, 1980.

BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, Dácio Guimarães. Metodologias Ativas na Educação Profissional e Tecnológica. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n.2, 2013. p. 48-67. https://doi.org/10.26849/bts.v39i2.349

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5437015/mod_resource/content/1/As%20metodologias%20ativas%20e%20a%20promoc%CC%A7a%CC%83o%20da%20autonomia%20de%20estudantes%20-%20Berbel.pdf. Acesso em: 22 ago. 2021.

CABRERA, Waldirléia Baragatti. A ludicidade para o Ensino Médio na disciplina de Biologia: Contribuição ao processo de aprendizagem em conformidade com os pressupostos teóricos da aprendizagem significativa. 2006. 159 f. Londrina: Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2006. Disponível em: https://www.sapili.org/livros/pt/cp025038.pdf. Acesso em: 21 ago. 2021.

COSTA, Giselda; OLIVEIRA, Selma Cardoso. Kahoot: a aplicabilidade de uma ferramenta aberta em sala de língua inglesa, como língua estrangeira, num contexto inclusivo. 6º Simpósio Hipertexto e Tecnologias na Educação. 2º Colóquio Internacional de Educação com Tecnologias. Anais Eletrônicos: ISSN: 1984-1175. Disponível em: http://www.academia.edu/27222315/Kahoot_a_aplicabilidade_de_uma_ferramenta_aberta_em_sala_de_l%C3%ADngua_inglesa_como_l%C3%ADngua_estrangeira_num_contexto_inclusivo. Acesso em: 04 de abr. de 2019.

FINARDI, Bruna. O estudo das metodologias ativas em um grupo de pesquisa. Anais VII ENALIC... Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: http://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/51527. Acesso em: 18 out. 2021.

FONTES, Maria da Conceição Figueiredo et al. As mídias educacionais como ferramenta de aprendizagem: a utilização do software Kahoot! em sala de aula. Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências. V CONAPESC. Anais Eletrônicos: ISSN: 2525-3999. 2020. Disponível em: http://editorarealize.com.br/editora/anais/conapesc/2020/TRABALHO_EV138_MD1_SA24_ID1055_09112020101115.pdf. Acesso em: 18 out. 2021.

MENDES, Débora Suzane Gomes. O Kahoot na Educação a Distância (EAD): Ferramenta Potencializadora do Engajamento dos Estudantes do Curso de Licenciatura em Física nos conteúdos pedagógicos. Anais do CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância), São Carlos, ago. 2020. ISSN 2316-8722. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1366. Acesso em: 03 ago. 2021.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 13. ed. Campinas, Papirus, 2007.

MORAN, José Manuel. Mudando a educação como metodologias ativas. [Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II] Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015.

NASCIMENTO et al. Interdisciplinaridade: Informática aplicada às disciplinas do 3º ano do Ensino Fundamental numa escola Pública em Araguatins – Tocantins. Jornada de Iniciação Científica e Extensão. VIII JICE. Anais Eletrônicos: ISSN 2179-5649. 2017. Disponível em: https://propi.ifto.edu.br/index.php/jice/8jice/paper/view/8649/3838. Acesso em: 01 out. 2021.

SÁNCHEZ, José. (2016) Editor. Nuevas Ideas en Informática Educativa, Volumen 12, p. 579 - 584. Santiago de Chile, 2016. Disponível em: http://www.tise.cl/volumen12/TISE2016/579-584.pdf. Acesso em: 10 ago. 2021.

LOPES, Aparecida Maria Zem et al. O uso das tecnologias digitais na sala de aula invertida relato de experiência. Anais do CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância), São Carlos, ago. 2020. ISSN 2316-8722. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1424. Acesso em: 18 out. 2021.

ROLOFF, Eleana Margarete. A importância do lúdico em sala de aula. In: Semana de Letras, 10, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Edipucrs; 2010. p. 1-9. Disponível em: https://editora.pucrs.br/anais/Xsemanadeletras/comunicacoes/Eleana-Margarete-Roloff.pdf. Acesso em: 21 set. 2021.

SANDE, Denise; SANDE, Danilo. O uso do Kahoot como ferramenta de avaliação e Ensino-Aprendizagem no Ensino de Microbiologia Industrial. Holos, Ano 34, v. 1, 2018. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/6300/pdf . Acesso em: 14 de out. 2021.

SANTOS, Patrick Gomes dos. Sala de aula invertida e Kahoot: uma estratégia para a aprendizagem de Botânica. VII Congresso Nacional de Educação. Maceió, Al, 2020. Anais Eletrônicos: ISSN:2358-8829. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA19_ID2625_30092020152507.pdf . Acesso em: 15 de ago. 2021.

SILVA, Natanael Charles da; FREITAS, Fernanda Costa de; ALCÂNTARA, Patrícia Nazaré. Revista em quadrinhos como recurso metodológico lúdico no ensino de biologia: uma experiência prática na educação básica. Revista Prática Docente, v. 6, n. 1, e014, 2021. http://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n1.e014.id1007

SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa. O lúdico em Química: jogos e atividades aplicados ao ensino de Química. Universidade Federal de São Carlos (tese de doutorado, 2004). Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/6215/4088.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 22 de mar. 2019.

SOUZA, Mazio Bennassi de; NEIVA, Frâncila Weidt. IV Seminário de Extensão e Pesquisa: ANALECTA, V. 4, N. 4, NOV./2018 – ISSN 2448-0096. Disponível em https://seer.cesjf.br/index.php/ANL/article/viewFile/1803/1148. Acesso em: 10 de jun. 2021.

VIANNA, Ysmar; VIANNA, Maurício; MEDINA, Bruno; TANAKA, Samara. Gamification, Inc.: como reinventar empresas a partir de jogos. MJV Press: Rio de Janeiro, 2013.

WIERTEL, Willian Jhonatan. Gamificação, Lúdico e interdisciplinaridade como instrumento de ensino. 2016. 76 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização Lato Sensu em Matemática e Ciências). Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Foz do Iguaçu, 2016. Disponível em: https://dspace.unila.edu.br/bitstream/handle/123456789/1759/Gamifica%C3%A7%C3%A3o%20Wiiliam%20J%20Wiertel.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 18 ago. 2021.

Published

2022-05-01

How to Cite

TEMPONI BOECHAT, Lorena; SERRA SANCHES, Jane Piton. THE USE OF KAHOOT! AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING IN ZOOLOGY EDUCATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 2, p. e22038, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22039.id1339. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/225. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies