CHALLENGES FOR ACCESSING THE STUDENT ASSISTANCE PROGRAM OF THE FEDERAL INSTITUTE OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY OF RONDÔNIA - CAMPUS CACOAL

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22043.id1383

Keywords:

Notice, Student Assistance, Reading

Abstract

Social programs have been part of the challenges faced by educators today. This article aims to investigate the main challenges faced by students from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rondônia Campus Cacoal in accessing the Student Assistance Program of that institution. This is a case study, carried out with the support of bibliographic-documentary research, started in 2021. Data were obtained through research on the institution’s website and in bibliographic works. The analysis is based on Freire (2003), Freire and Macedo (2011), Santos and Nascimento (2011), Silveira (2019) and Farias (2021), among others. The development of the educational product is still in process, so this article presents only theoretical reflections and documental analyses. The results indicated that the difficulty of textual interpretation is at the base of the challenges of access to the IFRO Student Assistance Program, and accounts for most of the rejections of registrations; on the other hand, the public notice genre, by postulating neutrality and impersonality, uses a language that is often different from the usual one, presenting terms that are difficult to understand for high school readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aguinaldo Pereira, IFRO

Doutorado em Linguística (UnB) Professor no Instituto Federal de Rondônia (IFRO) Docente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (PROFEPT/ IFRO)

Elenice Norma Doenha Moura, IFRO

Graduação em Serviço Social (Unopar) Técnica em enfermagem do IFRO Discente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (PROFEPT/ IFRO)

References

BEZERRA, Ruth Ferreira; BARBOSA, Xênia de Castro. Entre-Textos: um olhar sobre as políticas públicas de formação de leitores e suas expressões no IFRO - Campus Porto Velho Calama. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 4, n° 1, 2020.

BEHRENS, Marilda Aparecida; OLIARI, Anadir Luiza Thomé. A evolução dos paradigmas na Educação: do pensamento científico tradicional à complexidade. Revista Diálogo Educacional, v. 7, n. 22, p. 53-66, jul. 2007. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/4156/4072. Acesso em 27/10/2021.

BRASIL. República Federativa. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 17/11/2021.

BRASIL. República Federativa. Decreto nº 7234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. Brasília, 2010.

BRITO, Fernando. CEE - Conselho Estadual de Educação. 8 de setembro - Dia Mundial da Alfabetização. Disponível em: https://www.cee.ce.gov.br/2021/09/08/8-de-setembro-dia-mundial-da-alfabetizacao. Acesso em 27/10/2021.

CARMO, Maria. Analfabetismo Funcional e as relações com as redes sociais. 24 de maio de 2021. Coluna diário da manhã. FAMETRO. Disponível em: https://fametro.edu.br/2021/05/24/analfabetismo-funcional-e-as-relacoes-com-as-redes-sociais-coluna-diario-da-manha. Acesso em 17/11/2021.

COSTA, Simone Gomes. A equidade na educação superior: uma análise das Políticas de Assistência Estudantil. Dissertação (Mestrado em Sociologia) — Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

FARIAS, Daniela Gomes de. A política nacional de assistência estudantil nas universidades públicas federais: os desafios ao trabalho profissional dos/as assistentes sociais no âmbito de programas e acessos estudantis. 124 f. Dissertação (Mestrado em Política Social). Universidade de Brasília: Brasília, 2021. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/41724/1/2021_DanielaGomesdeFarias.pdf. Acesso em 27/10/2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez, Instituto Paulo Freire, 2003.

FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo Pereira. A alfabetização: Leitura do Mundo, Leitura da Palavra. São Paulo: Paz e Terra. 2011.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise Nogueira. O trabalho como princípio educativo no projeto de educação integral de trabalhadores. In: COSTA, Hélio da; CONCEIÇÃO, Martinho da. (Org.). Educação Integral e Sistema de Reconhecimento e Certificação Educacional e Profissional. São Paulo: CUT, 2005, v. 1, p. 19-62.

GATTI, Bernadet. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. 2020.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª edição, São Paulo: Atlas, 2002.

IFRO. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. Política de Acesso, Permanência e Êxito do IFRO.2017. Disponível em https://portal.ifro.edu.br/images/ConsultaPublica/Minutas/Minuta_Pol%C3%ADtica_de_Acesso.pdf. Acesso em 17/11/2021.

IFRO. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. Resolução nº 23/reit - CONSUP/IFRO, de 26 de março de 2018. Dispõe sobre a aprovação do Regulamento dos Programas de Assistência Estudantil (REPAE) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO.

IFRO. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. Resolução Nº 26/REIT - CONSUP/IFRO, de 04 de abril de 2018. Porto Velho: 2018. Disponível em: https://portal.ifro.edu.br/consup-nav/resolucoes/2018/8485-resolucao-n-10-consup-ifro-de-10-de-janeiro-de-2018. Acesso em 17/11/2021.

IFRO. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. Resolução Nº 10/REIT - CONSUP/IFRO, de 10 de janeiro de 2018. Porto Velho: 2018. Disponível em: https://portal.ifro.edu.br/consup-nav/resolucoes/2018/8485-resolucao-n-10-consup-ifro-de-10-de-janeiro-de-2018. Acesso em 17/11/2021.

IMPERATORI, Thaís Kristosch. A trajetória da assistência estudantil na educação superior brasileira. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 129, p. 285-303. Acesso em 17/11/2021.

LIRA, Bruno Carneiro. Leitura e recontextualização: o discurso multicultural (Coleção Comunicar), São Paulo: Ed. Paulinas, 2010.

MOURA, Dante Henrique. Educação Básica e Educação Profissional e Tecnológica: Dualidade Histórica e Perspectivas de Integração. Holos, Ano 23, Vol. 2 - 2007.

NASCIMENTO, E. Pereira. Artigo científico: Gêneros do Universo Oficial/Empresarial: para além dos manuais de redação. Revista de Gestão e Secretariado, v. 1, n. 2, 2010.

OLIVEIRA NETO, Nilton; AZEVEDO, Rosa Oliveira Marins. ARIDE, Paulo Henrique Rocha. Trabalho como princípio educativo: Uma busca pela definição do conceito e sua relação com o capitalismo. 2018. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/387. Acesso em 19/11/2021.

SANTOS, Sandra Maria de Carvalho. NASCIMENTO, Erivaldo Pereira do. O gênero edital e suas características linguístico-discursivas: para além dos manuais de redação. 2011. Disponível em http://seer.upf.br/index.php/ser/article/view/2331/1485. Acesso em 28/10/2021.

SILVEIRA, Hélio Pereira da Mota. Política de Assistência Estudantil na Universidade Federal da Paraíba e os critérios para concessão do Auxílio Restaurante Universitário no Campus I. João Pessoa – Paraíba. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação). Universidade Federal da Paraíba: 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/15388/1/Arquivototal.pdf. Acesso em 29/10/2021.

VASCONCELOS, Natália. Programa Nacional de Assistência Estudantil: uma análise da assistência estudantil ao longo da história da educação superior no Brasil. Revista da Católica, Uberlândia, v. 2, n. 3, p. 399-411, 2010.

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2022-05-01

How to Cite

PEREIRA, Aguinaldo; DOENHA MOURA, Elenice Norma. CHALLENGES FOR ACCESSING THE STUDENT ASSISTANCE PROGRAM OF THE FEDERAL INSTITUTE OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY OF RONDÔNIA - CAMPUS CACOAL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 2, p. e22043, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22043.id1383. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/230. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies