PEDAGOGUES AND THEIR RELATIONSHIP WITH MATHEMATICIAN KNOWLEDGE

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23027.id1717

Keywords:

Mathematics teaching, Pedagogue teacher, Relationship with knowledge, 3x3 Matrix

Abstract

In this article, we bring the results of a research that interviewed educational teachers of Elementary School Initial Years about their relationship with mathematician knowledge, as teachers who taught Mathematics in basic education. To analyze what the pedagogues manifested during the interviews, we considered the 3x3 Matrix (also known as Teacher’s Matrix) that was an idealized instrument in order to understand how the teacher was related to the content he teaches, the teaching he practices, and the student’s learning, always assuming these three significant (content, teaching, and learning) in three dimensions: Epistemic, Personal and Social. Having the 9 cells of the Teacher’s Matrix as a priori categories, at the end of the analytical process, it was evident that 3 of them were allocated most of the manifestations: 1B, which “concerns content as a personal object”; 2B, which “concerns teaching as a personal activity”; 2A, which “concerns the epistemic relations that the teacher establishes with the teaching he practices”.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adriana Gentilin Cavalaro, UEM

Graduada em Pedagogia (Unicesumar) e em Educação Física (UEM) Professora do Serviço Social do Comércio (SESC)

Marinez Meneghello Passos, UNESP

Doutora em Educação (UNESP) Professora Sênior da Universidade Estadual de Londrina (UEL) e Professora Colaboradora Sênior da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Sergio de Mello Arruda, USP

Doutor em Educação (USP) Professor Sênior da Universidade Estadual de Londrina (UEL) Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN/UENP)

Miderson Andrei de Souza Santana, FAP

Graduação Matemática (FAP) Professor da Secretaria de Educação do Paraná (SEED)

References

ARRUDA, Sergio de Mello; LIMA, João Paulo Camargo; PASSOS, Marinez Meneghello. Um novo instrumento para análise da ação do professor em sala de aula. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [s. l.], v. 11, p. 139-160, 2011.

ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello. A relação com o saber na sala de aula. In: EDUCOM – Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”, 9., 2015, Aracaju. Anais [...]. Aracaju, 2015. Disponível em: http://educonse.com.br/ixcoloquio/arruda_passos2.pdf. Acesso em: 20 set. 2022.

ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello. Instrumento para a análise da relação com o saber em sala de aula. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisa em Ensino, [s. l.], v. 1, n. 2, p. 95-115, 2017.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Porto: Edições 70, 2011.

CARVALHO, Diego Fogaça; PASSOS, Marinez Meneghello; ARRUDA, Sergio de Mello; SAVIOLI, Angela Marta Pereira das Dores. Relação com o saber, com o ensinar e com a aprendizagem em um projeto de formação inicial de professores de matemática no Brasil. Revista Educação Matemática Pesquisa, [s. l.], v. 19, n. 2, p. 119-144, 2017.

CHARLOT, Bernard. Da Relação com o saber. Tradução de Bruno Magne. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2005.

CURI, Edda. A formação inicial de professores para ensinar matemática: algumas reflexões, desafios e perspectivas. Revista de Matemática, Ensino e Cultura, [s. l.], n. 9, 2011.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria à prática. 15. ed. [s. l.: s. n.], 2007.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MENEGUETE, Hemilyn da Silva; TURKE, Nathália Hernandes; PASSOS, Marinez Meneghello. Education of teachers of the initial years of Elementary School in the face of overcoming difficulties in mathematics. Revista Prática Docente, Confresa, v. 6, n. 2, e051, 2021.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Cármem Lúcia Brancaglion. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

PASSOS, Marinez Meneghello. O professor de matemática e sua formação: análise de três décadas da produção bibliográfica em periódicos na área de Educação Matemática no Brasil. 2009. 328 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho”, Bauru, 2009.

Published

2023-02-12

How to Cite

CAVALARO, Adriana Gentilin; PASSOS, Marinez Meneghello; ARRUDA, Sergio de Mello; SANTANA, Miderson Andrei de Souza. PEDAGOGUES AND THEIR RELATIONSHIP WITH MATHEMATICIAN KNOWLEDGE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23027, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23027.id1717. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/172. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies