TEACHERS' CONCEPTIONS ABOUT THE TEACHING OF THE THEME BURNING IN SCIENCE CLASSES IN PUBLIC SCHOOLS IN RONDONÓPOLIS/MT

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23032.id1517

Keywords:

Science teaching, Elementary education II, Teacher training

Abstract

The practice of burning is considered common for cleaning areas/grounds, mainly aiming to free up spaces for agriculture and livestock and for the burning of domestic waste. Considering this problem, the objective of this study is to characterize the approach to the theme burning in science classes for Elementary School II in public schools in Rondonópolis/MT, based on the work developed by teachers. Therefore, methodologically, a field research was carried out, through the application of a semi-structured questionnaire to ten teachers of the Sciences of Elementary School II in the city of Rondonópolis/MT. The results obtained showed that all the participating teachers consider the approach to the theme burning in science classes important and make use of the textbook for such an approach. Teachers also make use of audiovisual resources such as videos and images.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leonardo Álisson Pompermayer Verdério, UFR

Mestre em Educação (UFR) Professor de Ciências Físicas e Biológicas da Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso (SEDUC-MT)

Leila Cristina Aoyama Barbosa Souza, UFSC

Doutorado em Educação Científica e Tecnológica (UFSC) Pós-doutorado em Filosofia (UFSC) Professora na Escola Técnica Estadual de Educação Profissional e Tecnológica de Rondonópolis (MT) Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu/UFR)

References

ABREU, Fábio de Almeida; SOUZA, Josiane do ocorro Aguiar. Dinâmica espaço-temporal de focos de calor em duas terras indígenas do estado de Mato Grosso: uma abordagem geoespacial sobre a dinâmica do uso do fogo por Xavantes e Bororo. Floresta e Ambiente, v. 23, n. 1, p. 1-10, 2016. http://dx.doi.org/10.1590/2179-8087.041813.

ARAÚJO, Rosinalva Olcione Marques; SANTOS, Silvia Lima dos. A educação ambiental e as queimadas urbanas no contexto escolar de Manaus-AM. Areté, v. 9, n. 20, p. 41-49, 2016. http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/243.

ATAÍDE, Laura Trindade de; HOELLER, Silvana Cássia. Queimadas e desmatamentos, uma degradação ao meio ambiente: um trabalho prático com alunos da 3ª série do ensino fundamental. 2018. 15 f. Goioerê: Monografia (Especialização em Educação do Campo) –

Universidade Federal do Paraná, Goioerê, 2018. Disponível em: https://www.acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/54363/R%20-%20E%20-%20LAURA%20TRINDADE%20DE%20ATAIDE.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 jan. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARROSO, Mário; SOARES, Mariana; GARCIA, Edenise. Pantanal: entenda as causas e consequências dos incêndios no bioma. Galileu, Editora Globo, 24 set. 2020. Disponível em: https://revistagalileu.globo.com/ciencia/meio-ambiente/noticia/2020/09/pantanal-entenda-causas-e-consequencias-dos-incendios-no-bioma.html. Acesso em: 10 out. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular, v. 3. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 13 mar. 2021.

BUFFOLO, Andréia Cristina Cunha; RODRIGUES, Maria Aparecida. Agrotóxicos: uma proposta socioambiental reflexiva no ensino de química sob a perspectiva CTS. Investigações em Ensino de Ciências, v. 20, n. 1, p. 1-14, 2015. https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/56/33.

CONRADO, Dalia Melissa; NUNES-NETO, Nei. Questões sociocientíficas e dimensões conceituais, procedimentais e atitudinais dos conteúdos no ensino de ciências. In: CONRADO, Dalia Melissa; NUNES-NETO, Nei. (Orgs.). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018. p. 77-118.

DELIZOICOV, Demetrio. ANGOTTI, José André. Física. S. Paulo, Cortez Editora, 1991.

FERREIRA, Alessandra Borro Nascimento. Percepção ambiental dos alunos do ensino fundamental sobre as queimadas da palha da cana-de-açúcar em sertãozinho – SP. 2007. 115 f. Araraquara: Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente) - Centro Universitário de Araraquara, Araraquara, 2007.

Disponível em: http://livros01.livrosgratis.com.br/cp048454.pdf. Acesso em: 27 out. 2021.

FONSECA, Janaína Gabriela da. et al. O ensino sobre queimadas em uma escola rural no interior mineiro: um estudo de caso. Research, Society and Development, v. 7, n. 11, p. 01-13, 2018.

https://www.redalyc.org/journal/5606/560659018011/560659018011.pdf.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GIGANTE, Ludmila Alves; ZAVALA, Arturo Alejandro Zavala. Um estudo da similaridade das queimadas entre municípios no estado de mato grosso. Sinergia, v. 11, n. 2, p. 29-40, 2007. http://repositorio.furg.br/handle/1/6927.

GUIMARÃES, Pompeu Paes; SOUZA, Samira Murelli de; FIEDLER, Nilton César; SILVA, Aderbal Gomes da. Análise dos impactos ambientais de um incêndio florestal. Agrarian Academy, v.1, n.1, p. 38-60, 2014.

http://www.conhecer.org.br/Agrarian%20Academy/2014a/analise%20dos%20impactos.pdf.

INPE. Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais. Programa Queimadas: Monitoramento dos Focos Ativos Por Estado. Disponível em: https://queimadas.dgi.inpe.br/queimadas/portal-static/estatisticas_estados/. Acesso em: 03 nov. 2021.

LANGARO, Raquel. Alfabetização científica nos anos iniciais: contribuições de uma sequência didática estruturada nos três momentos pedagógicos. 2018. 120 f. Passo Fundo: Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo fundo, 2018. Disponível em:

http://tede.upf.br/jspui/handle/tede/1762. Acesso em: 13 jun. 2021.

LEITE, Rosana Franzen. A perspectiva da análise de conteúdo na pesquisa qualitativa: algumas considerações. Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 9, p. 539-551, 2017. https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/129.

LIMA, Silvana Ferreira.; NUNES, Enilene da Conceição.; SOUZA, Ronilson Freitas de. Abordagem da temática queimadas por meio da aprendizagem baseada em projetos no ensino de ciências da natureza. Experiências em Ensino de Ciências, v.15, n. 1, p. 96-108, 2020.

https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/374.

MENDES, Daniele Cristina Bahniuk. Considerações elementares da metodologia de análise de conteúdo em pesquisa qualitativa no âmbito das ciências sociais. Faculdade Sant’Ana em Revista, v. 3, p. 4-15, 2018.

https://www.iessa.edu.br/revista/index.php/fsr/article/view/118.

MORI, Marilu da Silva; CABÚS, Rosiely Silva; FREITAS, Silvia Regina Sampaio. Sequência didática sobre educação ambiental: uma abordagem metodológica alternativa para o ensino sobre a poluição atmosférica. Cadernos de Educação, v. 15, n. 31, p. 59-70, 2016. https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/cadernosdeeducacao/article/view/7069/5412.

OLIVEIRA, Cátia Fabiane Reis Castro de. Formação de professores de ciências dos anos iniciais: uma proposta de sequência didática problematizadora com o conteúdo queimadas. 2017. 126 f. Campo Grande: Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2017.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho acadêmico. 2ª. ed. Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul: Feevale, 2013. Disponível em:

https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/291348/mod_resource/content/3/2.1-E-book-Metodologia-do-Trabalho-Cientifico-2.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021.

REGIS, Ana Carla Dias; BELLO, Maria Elvira do Rêgo Barros. Conscientização ambiental e a abordagem de poluentes atmosféricos por meio de uma intervenção didática: vivências de uma sala de aula. Experiências em Ensino de Ciências, v. 6, n.1, p. 95-111, 2011. https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID135/v6_n1_a2011.pdf.

ROSA, Suiane Ewerling da; AULER, Décio. Não Neutralidade da Ciência-Tecnologia: Problematizando Silenciamentos em Práticas Educativas CTS. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.9, n. 2, p. 203-231, 2016.

https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2016v9n2p203/32843.

SANTOS, Jéssica; CONRADO, Dalia Melissa; NUNES-NETO, Nei. Poluição hídrica: uma questão sociocientífica para abordar ética ambiental no ensino fundamental de ciências. In: CONRADO, Dalia Melissa; NUNES-NETO, Nei (Orgs.). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018. p. 191-211.

THEODORO, Flávia Cristiane Medeiros; COSTA, Josenilde Bezerra de Souza; ALMEIDA, Lucia Maria de. Modalidades e recursos didáticos mais utilizados no ensino de Ciências e Biologia. Estação Científica, v. 5, n. 1, p. 127-1392015.

https://periodicos.unifap.br/index.php/estacao/article/view/1724/flaviav5n1.pdf.

VERDERIO, Leonardo Álisson Pompermayer.; SOUZA, Leila Cristina Aouyama Barbosa. Presença de elementos CTS em trabalhos com a temática “queimadas” para o ensino de ciências do nível fundamental. In: XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XIII ENPEC EM REDES, 2021, Campina Grande. Anais... Campina Grande: ABRAPEC, 2021, p. 1-8. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/76341. Acesso em: 19 mar. 2022.

VIEIRA JÚNIOR, Benedito Cavalcante. Estudo sobre as queimadas no município de Codó-MA: características das queimadas na Associação Boa União. 2019. 46 f. Codó: Monografia (Licenciatura em Ciências Humanas – História) - Universidade Federal do Maranhão, Codó, 2019. Disponível em: https://monografias.ufma.br/jspui/handle/123456789/4039. Acesso em: 17 mai. 2021.

Published

2023-02-12

How to Cite

VERDÉRIO, Leonardo Álisson Pompermayer; SOUZA, Leila Cristina Aoyama Barbosa. TEACHERS’ CONCEPTIONS ABOUT THE TEACHING OF THE THEME BURNING IN SCIENCE CLASSES IN PUBLIC SCHOOLS IN RONDONÓPOLIS/MT. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23032, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23032.id1517. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/176. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies