BOTANY IN THE CERRADO: THE FIELD CLASS AND THE DIDACTIC BOTANICAL COLLECTIONS ASSOCIATED WITH DIGITAL TECHNOLOGIES OF INFORMATION AND COMMUNICATION AS TEACHING STRATEGIES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1139-1154.id746

Keywords:

Botany, Tecnology, Learning

Abstract

This article aimed to evaluate the didactic possibilities of field classes and didactic botanical collections associated with the use of some digital technologies to enrich the botany teaching. For this purpose, it was presented to the students from a state high school in the municipality of Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil, the “Botany in the Cerrado” project, which provided them, through the realization of field and laboratory classes, combined with the use of a WhatsApp group and the use of the QR code, the reframing of teaching botany. The students who participated in this Project, showed greater interest in plants and, curiosity in field and laboratory techniques with the use of alternative teaching methods. Moreover, the digital resources used have made it possible to reach the expectations of young people inserted in the internet age and have proved to be great tools to assist in the botanical learning process. The didactic botanical collection built in the Project, will serve as a stimulus to other students and teachers from other schools in the state and, thus, it can help in the discussion and learning about the importance of plants and their knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Robson Aparecido dos Santos, UNEMAT

Mestre em Ensino de Biologia (UNEMAT) Professor da educação básica de Mato Grosso

Rogério Benedito da Silva Añez, INPA

Doutor em Botânica (INPA) Professor Adjunto da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biologia (PROFBIO/UNEMAT)

References

ARRAIS, Maria das Graças Medina; SOUZA, Gardene Maria de; MASRUA, Mariana Lenara de Andrade. O ensino de botânica: investigando dificuldades na prática docente. Revista da SBEnBio – n° 7, out. 2014.

CARMO, Enedina Silva do; BOER, Noemi. Aprendizagem e Desenvolvimento na perspectiva interacionista de Piaget, Vygotsky e Wallon. XVI Jornada Nacional de Educação. Centro Universitário Franciscano (UNIFRA). Santa Maria, RS: 2012.

FITA, Dídac Santos; NETO, Eraldo Medeiros Costa. As interações entre os seres humanos e os animais: a contribuição da etnozoologia. Revista Biotemas, 20 (4), dezembro de 2007.

FONSECA, Rúbia Santos; VIEIRA, Milene Faria. Coleções botânicas com enfoque em herbário [Recurso eletrônico]. Viçosa, MG: Ed. UFV, 1984-2001.

FAGUNDES, José Anevan; GONZALEZ, Carlos Eduardo Fortes. Herbário escolar: suas contribuições ao estudo da Botânica no Ensino Médio. Paraná, 2006. Dissertação (Mestrado em tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Tangará da Serra - IBGE Cidades. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mt/tangara-da-serra/panorama. Acesso em: 20/08/2018.

INSCIÊNCIA. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2020. Disponível em: https://www.dicio.com.br/insciencia/. Acesso em: 10/08/2020

KRASILCHIK, Myriam. Prática de Ensino de Biologia, 4 ed. São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo, 2016.

LIMA, Aguinel Messias de; OLIVEIRA, Haydée Torres de. A (re) construção dos conceitos de natureza, meio ambiente e educação ambiental por professores de duas escolas públicas. Ciênc. educ. (Bauru) vol.17 no.2 Bauru 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000200005

LIMA, Jane Helen Gomes de.; SIQUEIRA, Ana Paula Pruner de; COSTA, Samuel. A utilização de aulas práticas no ensino de ciências: um desafio para os professores. 2º Simpósio de Integração Científica e Tecnológica do Sul Catarinense – SICT-Sul, 2013.

MACHADO, Júlio César Epifânio. Os conhecimentos prévios dos Alunos no ensino de geografia: apontamentos para a organização das aulas Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 5, n. 10, p. 114-125, jul. /Dez, 2015.

MACHADO, Silvia Cota. Análise sobre o uso das tecnologias digitais da informação e comunicação (TDICs) no processo educacional da geração Internet. Novas Tecnologias na Educação, v. 14 nº 2, dezembro, 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.70645

MELO, Edilaine Andrade; ABREU, F. F.; ANDRADE, A. B.; ARAÚJO, M. I. O. A aprendizagem de botânica no ensino fundamental: dificuldades e desafios. Scientia Plena 8, Vol. 8, Num. 10, 2012.

MOREIRA, Luiz Henrique Liberato; FEITOSA, Antônia Arisdélia Fonseca Matias Aguiar; QUEIROZ, Rubens teixeira de. Estratégias pedagógicas para o ensino de botânica na educação básica. Experiências em Ensino de Ciências V.14, No.2, 2019. Disponível em: https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID618/v14_n2_a2019.pdf. Acesso em: 20/11/2019.

NUNES, Maria de Jesus Miranda; OLIVEIRA, Thaynara Fontenele de; SOUZA, Ruanna Thaimires Brandão; LEMOS, Jesus Rodrigues. Herbário didático como ferramenta diferenciada para a aprendizagem em uma escola de Ensino Médio em Parnaíba, Piauí. Momento, ISSN 0102-2717, v. 24 n. 2, p. 41-55, jul. /Dez 2015.

PEIXOTO, Ariane Luna; MORIM, Marli Pires. Coleções botânicas: documentação da biodiversidade brasileira. Ciência e Cultura. vol.55 no.3 São Paulo July/Sept. 2003.

PEIXOTO, Ariane Luna; BARBOSA, Maria Regina de Vasconcellos; CANHOS, Dora Ann Lange; MAIA, Leonor Costa. 2007. Coleções botânicas: objetos e dados para a ciência. Cultura Material e Patrimônio de C&T. Pp. 315-326.

PINTO, Andressa vial. SILVA, Tatiana Araújo da. Importância das aulas práticas na disciplina de botânica. Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura). Faculdade Assis GURGACZ –FAG, Cascavel- FAG, 2009.

RIBEIRO, Rodrigo Neto. Aprenda a usar o QR Code. Disponível em: http://www.informacaovirtual.com/tecnologia/aprenda-a-usar-o-qr-code. Acesso em: 30 Ag. 2017.

SALATINO, Antônio; BUCKERIDGE, Marcos. “Mas de que te serve saber botânica?”. Estudos Avançados 30(87), 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142016.30870011

SANTOS, Victor Marcondes de Freitas, COUTINHO, Francisco Ângelo; SILVA, Fábio Augusto Rodrigues e. A proposta Teoria Ator-Rede (ANT) para a construção de sequências didáticas. Sequências didáticas: propostas, discussões e reflexões teórico-metodológicas /Francisco Ângelo Coutinho, Fábio Augusto Rodrigues e Silva (org.). -- Belo Horizonte: FAE/UFMG, 2016. Disponível em: https://www.repositorio.ufop.br/bitstream/123456789/8549/1/CAPITULO_EstatutoEmbri%C3%A3oPesquisa.pdf. Acesso em 12/03/2019.

SOARES, Raquel Madeira; BAIOTTO, Cléia Rosani. Aulas práticas de biologia: suas aplicações e o contraponto desta prática. REVISTA DI@LOGUS ISSN 2316-4034 – Volume 4 nº 2, 2015.

URSI, Suzana; BARBOSA, Pércia Paiva.; SANO, Paulo Takeo.; BERCHEZ, Flávio Augusto de Souza. Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica, Estudos Avançados 32 (94), 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142018000300007. Acesso em: 15/03/2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0002

VIECHENESKI, Juliana Pinto.; CARLETTO, Márcia. Por que e para quê ensinar ciências para crianças. R. Bras. de Ensino de C&T, vol 6, núm. 2, mai-ago.2013. DOI: https://doi.org/10.3895/S1982-873X2013000200014

VIVEIRO, Alessandra Aparecida.; DINIZ, Renato Eugênio Silva. Atividades de campo no ensino das ciências e na educação ambiental: refletindo sobre as potencialidades desta estratégia na prática escolar. Ciência em Tela, vol. 2, n. 1, 2009.

WANDERSEE, James H..; SCHUSSLER, Elisabeth. Toward a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin, Columbus, v. 47, n. 1, p. 2-9, 2001.

Published

2020-08-31

How to Cite

APARECIDO DOS SANTOS, Robson; BENEDITO DA SILVA AÑEZ, Rogério. BOTANY IN THE CERRADO: THE FIELD CLASS AND THE DIDACTIC BOTANICAL COLLECTIONS ASSOCIATED WITH DIGITAL TECHNOLOGIES OF INFORMATION AND COMMUNICATION AS TEACHING STRATEGIES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 2, p. 1139–1154, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1139-1154.id746. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/453. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies