CONTINUING EDUCATION OF PHYSICISTS WITH THE USE OF THE PLANETARIUM FOR THE TEACHING OF ASTRONOMY
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p196-211.id373Keywords:
Astronomy Teaching, Continuing training, Planetary as a methodological resourceAbstract
This research sought to investigate the use of the Planetarium as a theoretical and methodological resource in the continuing training of physics teachers. Although it is easy to find in the national and international literature works that recognize the contributions of astronomy to teacher training, this discipline is still little offered in Brazil by undergraduate courses in Physics. The question has been raised as to how the Planetarium can contribute to the continuing education of physicists. The objective of this work was to analyze the relevance of the "Planetary" resource in the teaching practice of physicists, based on the results of previous researches described in articles, dissertations and theses, from 2006 to 2016. The results elucidate diverse evidences that the use of the Planetarium can contribute significantly in the continuous formation of Physics teachers, due to the interest that arouses in the people, the pre-disposition of the individual in studying Astronomy; and for having adequate sessions at the level of teaching and scholastic stage of the students. In this work, it is concluded that, giving teachers continuous training, through a theoretical and methodological approach with the use of the Planetarium resource, it will be possible to promote in these professionals a change of attitude in their pedagogical practice.
Downloads
Metrics
References
BARAI, Alexandre et al. Astronomia nos anos iniciais do Ensino Fundamental: uma parceria entre universidade e escola. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 3, p. 1009-1025, 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p1009
BARRIO, Juan Bernardino Marques. El planetário: um recurso didáctico para la enseñanza de la astronomia. 2002. Tese (Tesis Doctoral) - Universidad de Valladoid, Facultad de Educación y Trabajo Social, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Geodinâmica, Valladoid, 2002.
BARRIO, Juan Bernardino Marques. A investigação educativa em astronomia: os planetários como espaços de ensino e aprendizagem. In: LONGHINI, M. D. (Org.) Educação em astronomia: experiências e contribuições. Campinas: Átomo, 2010. p. 159-178.
BISHOP, Jeanne E. The educational value of the planetarium. Planetarian, v. 8, p. 1-6, 1979.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Básico. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. Brasília. MEC/SEB, 2000. 109 p.
BRAUND, Martin.; REISS, Michael. Towards a more authentic science curriculum: the contribution of out-of-school learning. International Journal of Science Education, v. 28, n.12, p.1373-1388, Out. 2006. DOI: https://doi.org/10.1080/09500690500498419
BRETONES, Paulo Sergio. A Astronomia na formação continuada de professores e o papel da racionalidade prática para o tema da observação do céu. Tese de doutorado. Programa de Pós Graduação em Ensino e História de Ciências da Terra. Universidade Estadual de Campinas. 252 pp. 2006.
COSTA, Samuel; EUZÉBIO, Gleison João; DAMASIO, Felipe. A Astronomia na formação inicial de professores de ciências. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia - RELEA, n. 22, p. 59-80, 2016. DOI: https://doi.org/10.37156/RELEA/2016.22.059
DAMASCENO, Julio Cesar Gonçalves. O ensino de astronomia como facilitador nos processos de ensino e aprendizado. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional de Ensino de Física (MNPEF). Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 137 pp. 2016.
DARROZ, Luiz Marcelo; SANTOS, Flávia Maria Teixeira dos. Astronomia: uma proposta para promover a aprendizagem significativa de conceitos básicos de Astronomia na formação de professores em nível médio. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 30, n.1, p. 104-130, 2013. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2013v30n1p104
FALK, John Howard; STORKSDIECK, Martin. Learning Science from Museums. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v.12 (suplemento), p.117-143, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702005000400007
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GONZATTI, Sonia Elisa Marchi. Um Curso Introdutório à Astronomia para a Formação Inicial de Professores de Ensino Fundamental, em nível médio. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física) - Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
GUIDOTTI, Charles dos Santos. Investigando a inserção das tecnologias na formação inicial dos professores de física nas universidades federais do Rio Grande do Sul. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências. Universidade Federal do Rio Grande. 119 pp. 2014.
IACHEL, Gustavo; NARDI, Roberto. O ensino de astronomia na formação inicial de professores: o imaginário de pesquisadores considerados referências nacionais. In.: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, IX, 2013, Águas de Lindóia. Atas do IX ENPEC. Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2013, v. 1. P. 1-8.
LANGHI, Rodolfo. Astronomia nos iniciais do ensino fundamental: repensando a formação de professores. Tese de Doutorado. Programa de Pós Graduação em Educação para Ciência. Faculdade de Ciências, Universidade Estadual de São Paulo, Bauru, 370 pp. 2009.
LEITE, Cristina. Formação do professor de ciências em astronomia: uma proposta com enfoque na espacialidade. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 274 pp. 2006.
MARIN, Alda Junqueira. Educação Continuada: introdução a uma análise de termos e concepções. Caderno CEDES, v. 19, n. 44, p. 13-20, 1995.
MARTINS, Claudio Souza. O planetário: espaço educativo não-formal qualificando professores da segunda fase do ensino fundamental para o ensino formal. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.
OTHMAN, Mazlan. Science education in a planetarium. Astronomical Society of Australia. v. 9, n. 1, p. 69-71, 1991. DOI: https://doi.org/10.1017/S1323358000024929
PLUMMER, Julia Diane.Students’ development of astronomy concepts across time. Doctoral Dissertation, The University of Michigan. 2006.
ROBERTO JUNIOR, Artur Justiniano; REIS, Thiago Henrique.; GERMINARO, Daniel dos Reis. Disciplinas e professores de Astronomia nos cursos de licenciatura em Física das universidades brasileiras. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia – RELEA, n. 18, p. 89-101, 2014. DOI: https://doi.org/10.37156/RELEA/2014.18.089
ROMANZINI, Juliana. Construção de uma sessão de cúpula para o ensino de Física em um Planetário. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Mestrado em Ensino de Física. Universidade Estadual de Londrina, Instituto de Física, Londrina. 171 pp. 2011.
SALVI; Rosana Figueiredo; BATISTA, Irinéa de Lourdes. Perspectiva pós-moderna e interdisciplinaridade educativa: pensamento complexo e reconciliação integrativa. Ensaio, v. 8, n. 2, p. 147-160, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172006080206
SANTANA, Agatha Ribeiro. Concepções dos professores sobre a utilização dos espaços não formais para o ensino de Astronomia. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2017.
SAUERWEIN, Inés Prieto Schmidt; DELIZOICOV, Demétrio. Formação continuada de professores de Física do ensino médio: Concepções de formadores. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 25, n.3, p. 439-477, 2008. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2008v25n3p439
SAUERWEIN, Inés Prieto Schmidt; DELIZOICOV, Demétrio. Desafios da formação continuada de professores de Física. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ENPEC, 2009.
THORNBURGH, William Raymond. The role of the planetarium in students' attitudes, learning, and thinking about astronomical concepts (2017). Electronic Theses and Dissertations. Paper 2684. Disponível em: <https://doi.org/10.18297/etd/2684>. Acesso em: 05 jun. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.