PEDAGOGICAL OFFICES: VALUING AND STIMULATING THE SUBJECTS OF THE EJA FIELD
DOI:
10.23926/rpd.v1i1.15Keywords:
Youth and Adult Education, Pedagogical Offices, Field EducationAbstract
The present text consists of an experience report on differentiated pedagogical practices, carried out with the Youth and Adult Education of the field, at the Antônio Alves Dias State School, located in the settlement of Jacaré Valente, in the municipality of Confresa, Mato Grosso. To verify ways of valuing the knowledge, experiences and life history of the subjects of this modality, through the promotion of situations of learning that could mean beyond the school spaces; also reflect on teacher training for EJA, since the teacher needs to assume an autonomous position in the construction / reconstruction of the knowledge needed to work with the EJA. Among the results obtained with the research, the need to constantly have action-reflection-action, in the exercise of teaching, mainly on pedagogical planning, since this, daily subsidizes the teaching practice and values the specificities present in this modality.
Downloads
Metrics
References
ALVARES, Sonia Carbonell. Educação estética na EJA: a beleza de ensinar e aprender com jovens e adultos. São Paulo: Telos, 2012.
DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da comissão Internacional sobre a Educação para o século XXI. 8.ed.São Paulo: Cortez, 2003.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritores. 14 ed. rev. atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
LIBÂNEO, José C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2001.
NÓVOA, António (org.). Os professores e sua formação. 2 ed. Lisboa, Portugal: Dom Quixote, 1995.
SOUSA, Célia Ferreira. Saberes e sabores: das leituras de narrativas literárias africanas à construção de leitores na Educação de Jovens e Adultos. Cáceres: Dissertação de Mestrado Profissional em Letras – Universidade Estadual de Mato Grosso (UNEMAT), 2015.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: Projeto de Ensino-Aprendizagem e Projeto Político-Pedagógico – elementos metodológicos para a elaboração e a realização. 16ª ed. São Paulo: Libertad, 2006. (Cadernos Pedagógicos do Libertad; v.1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.