PEDAGOGICAL OFFICES: VALUING AND STIMULATING THE SUBJECTS OF THE EJA FIELD

Authors

  • Cleibiane Lopes da Silva Santos UNOPAR
  • Célia Ferreira de Sousa UNEMAT

DOI:

10.23926/rpd.v1i1.15

Keywords:

Youth and Adult Education, Pedagogical Offices, Field Education

Abstract

The present text consists of an experience report on differentiated pedagogical practices, carried out with the Youth and Adult Education of the field, at the Antônio Alves Dias State School, located in the settlement of Jacaré Valente, in the municipality of Confresa, Mato Grosso. To verify ways of valuing the knowledge, experiences and life history of the subjects of this modality, through the promotion of situations of learning that could mean beyond the school spaces; also reflect on teacher training for EJA, since the teacher needs to assume an autonomous position in the construction / reconstruction of the knowledge needed to work with the EJA. Among the results obtained with the research, the need to constantly have action-reflection-action, in the exercise of teaching, mainly on pedagogical planning, since this, daily subsidizes the teaching practice and values the specificities present in this modality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cleibiane Lopes da Silva Santos, UNOPAR

Graduada em Letras. Universidade Norte do Paraná (UNOPAR).

Célia Ferreira de Sousa , UNEMAT

Mestra em Letras. Universidade Estadual de Mato Grosso (UNEMAT).

References

ALVARES, Sonia Carbonell. Educação estética na EJA: a beleza de ensinar e aprender com jovens e adultos. São Paulo: Telos, 2012.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da comissão Internacional sobre a Educação para o século XXI. 8.ed.São Paulo: Cortez, 2003.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritores. 14 ed. rev. atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

LIBÂNEO, José C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2001.

NÓVOA, António (org.). Os professores e sua formação. 2 ed. Lisboa, Portugal: Dom Quixote, 1995.

SOUSA, Célia Ferreira. Saberes e sabores: das leituras de narrativas literárias africanas à construção de leitores na Educação de Jovens e Adultos. Cáceres: Dissertação de Mestrado Profissional em Letras – Universidade Estadual de Mato Grosso (UNEMAT), 2015.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: Projeto de Ensino-Aprendizagem e Projeto Político-Pedagógico – elementos metodológicos para a elaboração e a realização. 16ª ed. São Paulo: Libertad, 2006. (Cadernos Pedagógicos do Libertad; v.1).

Published

2016-12-12

How to Cite

LOPES DA SILVA SANTOS, Cleibiane; FERREIRA DE SOUSA , Célia. PEDAGOGICAL OFFICES: VALUING AND STIMULATING THE SUBJECTS OF THE EJA FIELD. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 1, no. 1, p. 67–78, 2016. DOI: 10.23926/rpd.v1i1.15. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/656. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies