Historical Methods to determine the equation from the Orthotome to the Parable

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24011.id893

Keywords:

Parabola, Equation, History of Mathematics, Teaching

Abstract

This article highlights the historical and epistemological development of methods for determining the equation of a specific conic section, ranging from Menêcmo with the Orthotome to the contributions of Apollonius with the Parabola. The text reveals a sequential historical movement, employing the History of Mathematics to enhance the teaching of the parabola, exploring diverse methods to determine its equation, culminating in the reduced expression. This is based on bibliographic research from primary, secondary, and tertiary sources. While the focus is not on the potential of digital technologies, the role of GeoGebra in creating precise figures and understanding geometric and algebraic correlations during historical investigation is emphasized. We consider this type of historical research to be conceptually important for teachers and didactically relevant for understanding the development, appropriation, and historical representation not only of this conic section but also of other curves in the scientific and disciplinary realm of mathematics and its instruction.

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Author Biographies

Ivonne C. Sánchez, Federal University of Para

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemáticas com bolsa de estudo da FAPESPA (2021-2024 | Edital 14/2021 PROPESP-UFPA) no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas - área de concentração: Educação Matemática - (PPGECM/UFPA) com bolsa de estudo da CAPES (2018-2020). Graduada na Licenciatura em Educação menção Matemática e Física pela Universidade do Zulia, Venezuela (2011-2016) e revalidada como Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (UFBA/2022). Membro do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA). Pesquisadora nível A-2 no Programa de Estímulo à Pesquisa e Inovação da Venezuela (2015 - Atual). Possui experiência na área de Educação Matemática com ênfase em: Formação de Professores com Tecnologias Digitais, Ensino de Matemática com Tecnologias Digitais, Uso do GeoGebra no Ensino da Matemática.

Luis Andrés Castillo, Federal University of Para

Doutorando em Educação em Ciências e Matemáticas com bolsa de estudo da FAPESPA (2021-2024 | Edital 14/2021 PROPESP-UFPA) no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas - área de concentração: Educação Matemática - (PPGECM/UFPA) com bolsa de estudo da CAPES (2018-2020). Graduado em Licenciatura em Educação Matemática e Física pela Universidade do Zulia, Venezuela (2011-2016) e revalidada como Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (UFBA/2022). Professor Convidado na Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus Universitário de Arraias, no Curso de Licenciatura em Matemática (2022). Membro do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA). Pesquisador nível A-1 no Programa de Estímulo à Pesquisa e Inovação da Venezuela (2015 - Atual). Pertence ao corpo Editorial de periódicos nacionais e internacionais, como parte do Conselho Consultivo, Equipe Técnica e Parecerista ad hoc. Possui experiência na área de Educação Matemática com ênfase em: Formação de Professores com Tecnologias Digitais, Ensino de Matemática com Tecnologias Digitais, Uso do GeoGebra no Ensino da Matemática, Modelagem Matemática com GeoGebra.

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Published

2024-04-06

How to Cite

SÁNCHEZ, Ivonne C.; CASTILLO, Luis Andrés. Historical Methods to determine the equation from the Orthotome to the Parable. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24011, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24011.id893. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/893. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies