The Teaching of Thermodynamics and its relations with environmental issues: a systematic literature review

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24017.id829

Keywords:

Thermodynamics, Science Education, environmental Chemistry.

Abstract

The abstract and complex nature of Thermodynamics demands varied approaches and contextualization  with practical examples to overcome learning difficulties. In this regard, we present a literature review conducted on the CAPES Periodicals Portal, aiming to understand the methodologies used, didactic materials, and research contexts in Thermodynamics education. Additionally, the study investigated the relationship with environmental issues, given the significant role of this theme in topics such as energy efficiency, climate change, and the impact of human actions on the environment. Applying selection criteria, ten manuscripts were examined using Bardin’s Content Analysis and allocated into categories: History of Science, Role of Experimentation, Investigations of Spontaneous and Scientific Concepts, Implications for Science Education, and Didactic Materials. Only one study addressed the relationship with environmental issues, reflecting a simplistic and reductionist view, utilizing only examples from thermal machines without considering the relevance of approaching thermodynamic concepts within current environmental issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

João Michels Cardoso, Federal University of Rio Grande do Sul

Possui graduação em Engenharia Química (2015) pela Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL, graduação em Licenciatura em Química (2018) pela Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL, graduação em Licenciatura em Física (2022) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC e Mestrado Profissional em Ensino de Física (2019) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. É certificado como educador Google Nível 1 e Nível 2.Atualmente é doutorando do PPG de Educação em Ciências da UFRGS e atua como professor no Colégio São José (ensino médio), no Colégio Dehon (ensino médio e pré-vestibular) e na Universidade do Sul de Santa Catarina (graduação). Tem experiência na área de Física, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: experimentação no ensino, interdisciplinaridade, aprendizagem significativa e ensino de engenharia.

Daniele Trajano Raupp, Federal University of Rio Grande do Sul

Docente do Departamento de Química Orgânica do Instituto do Química da UFRGS, do Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da UFRGS. Técnica em química pela Fundação Liberato (2000) possui graduação em Química Licenciatura pela ULBRA (2007), mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil ULBRA (2010) e doutorado em Educação em Ciências pela UFRGS (2015). Atualmente é pós-doutoranda no PPGECIM da ULBRA. Possui doze anos de experiência em indústrias químicas, nos seguimentos têxtil, alimentos e tintas; atuando em pesquisa e desenvolvimento, controle de qualidade e de processos e planejamento e controle da produção. Atua nas áreas:metodologias ativas, iniciação científica, estratégias de ensino, formação de professores, história e contextualização da química, ensino de química orgânica e estereoquímica.

References

AFONSO, Ana Sofia; FREITAS, Daniel A.. As narrativas de termodinâmica nos livros didáticos angolanos e a conceptualização dos seus leitores. Educação e Pesquisa, [S.L.], v. 47, p. 1-25, 2021. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634202147231078. Acesso em: 20 jul. 2023.

BALDOW, Rodrigo. Os Livros Didáticos de Física e Suas Omissões e Distorções na História do Desenvolvimento da Termodinâmica. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia,, [s. l], p. 3-19, maio 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38013. Acesso em: 20 jul. 2023.

DIMAS, Matheus de Souza., NOVAES, Ana Maria Pires de, AVELAR, Katia Eliane Santos. (2021). O ensino da Educação Ambiental: desafios e perspectivas. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 16(2), 501–512. https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10914. Acesso em: 26 jul. 2023.

RAUPP, Jaqueline Costa de Souza; CUNHA, Josane do Nascimento Ferreira. Percepção e Levantamento Sobre a Educação Ambiental dos Alunos da Educação Básica de Uma Escola Municipal de Cuiabá/MT. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 212–226, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p212-226.id399. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/558. Acesso em: 17 ago. 2023.

SANTOS, Bianca Fernandes Guimarães Severo dos; ROYER, Marcia Regina. O Desenvolvimento do Pensamento Crítico Sobre Educação Ambiental e Meio Ambiente: Concepção dos Alunos do Ensino Médio do Município de Uniflor - PR. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 234–248, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p234-248.id578. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/487. Acesso em: 17 ago. 2023.

FERREIRA, Mariane Grando. Análise Sobre Educação Ambiental Abordada em Artigos de Divulgação Científica. Revista Brasileira de Iniciação Científica, Itapetininga, v. 5, n. 4, p. 3-17, set. 2018. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1228/938. Acesso em: 26 jun. 2023.

GONÇALVES, Josué Martins; JULIÃO, Murilo Sérgio da Silva. Analogias em livros didáticos destinados ao ensino superior: química orgânica versus físico-química. Investigações em Ensino de Ciências, [S.L.], v. 21, n. 3, p. 92, 18 dez. 2016. Investigações em Ensino de Ciências (IENCI). http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p92. Acesso em: 26 jul. 2023.

GUIMARÃES, Cleiça Rafaela de Almeida; SILVA, Flávia Cristiane Vieira da; SIMÕES NETO, Jose Euzebio. Modos de pensar sobre entropia e espontaneidade de licenciandos em química a partir da teoria dos perfis conceituais. Actio: Docência em Ciências, [S.L.], v. 4, n. 2, p. 15, 8 jul. 2019. Universidade Tecnologica Federal do Parana (UTFPR). http://dx.doi.org/10.3895/actio.v4n2.8836. Acesso em: 26 jul. 2023.

HÜLSENDEGER, Margarete J. V. C.. A História da Ciência no ensino da Termodinâmica: um outro olhar sobre o ensino de física. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), [S.L.], v. 9, n. 2, p. 222-237, dez. 2007. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172007090205. Acesso em: 22 jun. 2023.

MONTEIRO, Marco Aurélio Alvarenga; MONTEIRO, Isabel Cristina de Castro; GASPAR, Alberto; GERMANO, Jóse Silvério Edmundo. Proposta de atividade para abordagem do conceito de entropia no ensino médio. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [S.L.], v. 26, n. 2, p. 367-378, 24 ago. 2009. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2009v26n2p367. Acesso em: 27 jul. 2023.

OLIVEIRA, Guilherme Cordeiro da Graça de. Avaliação de conceitos de termodinâmica clássica através de mapas conceituais. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, [s. l], p. 169-187, set. 2015. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/2009/2525. Acesso em: 20 jul. 2023.

OLIVEIRA, Zaqueu Vieira; ALVIM, Márcia Helena. História das Ciências e da Matemática, Educação Problematizadora e Epistemologias do Sul: para se pensar um ensino de ciências e de matemática. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, [S.L.], v. 3, n. 2, p. 554-581, 23 set. 2020. UPF Editora. http://dx.doi.org/10.5335/rbecm.v3i2.10669. Acesso em: 27 jul. 2023.

SILVA, Geilson Rodrigues da; ERROBIDART, Nádia Cristina Guimarães. A Produção Científica Nacional em Periódicos Sobre o Ensino da Termodinâmica. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 559–577, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p559-577.id432. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/520. Acesso em: 17 ago. 2023.

JESUS, Janile Silva Rodrigues de; JESUS, Bruno Souza de. O Impacto do Uso do Smartphone na Educação Escolar: Uma Revisão Sistemática. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 7, n. 2, p. e22057, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22057.id1541. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/244. Acesso em: 12 ago. 2023.

SANTOS, Zanoni Tadeu Saraiva dos. Conteúdo de Entropia na Física do Ensino Médio: Análise do Material Didático e Abordagem histórica. Holos, [s. l], v. 3, p. 75-84, set. 2008. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/180/165. Acesso em: 20 jul. 2023.

SILVA, Geilson Rodrigues da; ERROBIDART, Nádia Cristina Guimarães. Ilha de Racionalidade Interdisciplinar aplicada à construção de uma representação histórica contextual sobre as máquinas térmicas. Revista Insignare Scientia - Ris, [S.L.], v. 3, n. 2, p. 49-63, 24 ago. 2020. Universidade Federal da Fronteira Sul. http://dx.doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i2.11288. Acesso em: 20 jul. 2023.

SILVA, Geilson Rodrigues da; ERROBIDART, Nádia Cristina Guimarães. A construção histórica conceitual da Termodinâmica para o Ensino Médio. Revista Insignare Scientia - Ris, [S.L.], v. 3, n. 5, p. 540-559, 18 dez. 2020. Universidade Federal da Fronteira Sul. http://dx.doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i5.11526. Acesso em: 20 jul. 2023

SILVA, Geilson Rodrigues da; ERROBIDART, Nádia Cristina Guimarães. A produção científica nacional em periódicos sobre o ensino de termodinâmica. Revista Prática Docente, [S.L.], v. 4, n. 2, p. 559-577, 27 dez. 2019. Revista Pratica Docente. http://dx.doi.org/10.23926/rpd.2526-2149.2019.v4.n2.p559-577.id432.

SILVA, Priscila do Nascimento; SOUZA, Larissa Oliveira de; SILVA, Flávia Cristiane Vieira da; SIMÕES NETO, José Euzebio. A Transposição Didática do conteúdo Termodinâmica Química. Revista Insignare Scientia - Ris, [S.L.], v. 2, n. 4, p. 198-218, 19 dez. 2019. Universidade Federal da Fronteira Sul. http://dx.doi.org/10.36661/2595-4520.2019v2i4.10971. Acesso em: 23 jul. 2023.

SOARES, Cintia Mendonça; ALVIM, Marcia Helena. Reflexões Sobre a Potencialidade da Inserção da História das Ciências no ensino de Ciências Através da Temática da Revolução Científica. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S.L.], v. 11, n. 1, p. 478-493, 1 jan. 2020. Cruzeiro do Sul Educacional. http://dx.doi.org/10.26843/rencima.v11i1.2559. Acesso em: 20 jul. 2023.

SOUZA, Rafaelle da Silva; GRECA, Ileana M.; SILVA, Indianara Lima; TEIXEIRA, Elder Sales. Ensino de Mecânica Quântica na licenciatura em Física por meio da História e Filosofia da Ciência. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [S.L.], v. 38, n. 2, p. 914-944, 20 set. 2021. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e74157. Acesso em: 22 jul. 2023.

Published

2024-06-09

How to Cite

CARDOSO, João Michels; RAUPP, Daniele Trajano. The Teaching of Thermodynamics and its relations with environmental issues: a systematic literature review. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24017, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24017.id829. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/829. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies