THE REMOTES OF REMOTE EDUCATION FOR ACADEMIC TRAINING IN THE SCIENCE COURSE - BIOLOGY AND CHEMISTRY IN IEAA/UFAM

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n1.e18.id1020

Keywords:

Teaching, Remote lessons, Education

Abstract

This study aimed to assess the impacts of remote classes on teaching and learning students of the Bachelor's Degree in Science - Biology and Chemistry, from the Institute of Education, Agriculture and Environment (IEAA), from the Federal University of Amazonas (UFAM). The method for data collection was through a semi-structured questionnaire with open and closed questions for students enrolled from the 8th period, taking a qualitative approach. The results showed that 82.8% of the participants consider that the teaching proposal, although it is good as a palliative measure to remedy gaps caused by the suspension of face-to-face classes, will cause interference in learning by not covering all areas of teaching. When considering the results of the analyzes, one realizes that actions that can expand this new teaching model must still be considered so that it can minimize losses in the teaching and learning of the academic community.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Felipe Augusto Marques de Freitas, UFAM

Graduando em Licenciatura em Ciências - Biologia e Química (IEAA/UFAM)

Erinéia da Silva Santos, UFRN

Doutora em Engenharia Química (UFRN) Professora no Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA/UFAM)

References

AGUIAR, Ana. Ensinar e aprender à distância: Utilização de ferramentas de comunicação on-line no ensino universitário. Revista de Ciências Agrárias, v. 35, n. 2, p. 184-192, 2012.

ANDRADE, Rodrigo. Pinto. de, SILVEIRA, Monteiro. Castilho. Foggiatto., SAUER, Elenise, STIIRMER, Júlio. Cesar. O uso do TIC na disciplina de Química: Análise de um simulador para o ensino de Petróleo. Anais... II Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, 2010.

ASSAMANN. Hugo. Redes Digitais e metamorfose do aprender. Petrópolis - RJ: Vozes, 2005.

AUSUBEL, David. Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva, Lisboa: Editora Plátano, 2003.

BARBOSA, Ande. Machado; VIEGAS, Marcos. Antônio. Serra.; BATISTA, Regina. Lucia. Napolitano. Felício. Felix. Aulas Presenciais em Tempos de Pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, v. 25, n. 51, p. 255-280, 2020.

BOGDAN, Robert.; BIKLEN, Sari. Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 12 ed. Porto: Porto, 2010.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria Nº 343 de 17/03/2020. Disponível em:http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em 20/11/ 2020.

FILATRO, Andrea; CAVALCANTI, Carolina Costa. Metodologias Inovativas na educação presencial, a distância e corporativa. Saraiva Educação SA, 2018.

LOBO, Alex Sander Miranda; MAIA, Luiz Cláudio Gomes. O uso das TICs como ferramenta de ensino-aprendizagem no Ensino Superior. Caderno de Geografia, v. 25, n. 44, p. 16-26, 2015.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2013.

MAZZALI, Karina. O uso do laboratório virtual para o ensino e aprendizagem de estequiometria nas aulas de química. 2018.

MENDES, Alexandre. TIC–Muita gente está comentando, mas você sabe o que é. Portal iMaster, mar, 2008.

MORAN, José. Um conceito chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian. TANZI NETO, Adolfo. TREVISANI, Fernando. de Melo. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 27-45.

NASCIMENTO, Francisca. Georgiana de. M.; DA ROSA, José. Victor. Acioli. Princípio da sala de aula invertida: uma ferramenta para o ensino de química em tempos de pandemia. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 6, p. 38513-38525, 2020.

OLIVEIRA, Jane. Raquel. Silva de. A perspectiva sócio-histórica de Vygotsky e suas relações com a prática da experimentação no ensino de Química. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 3, n. 3, p. 25-45, 2010.

SACRISTÁN, José. Gímeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, Graziane. Gomes. dos. Aprendizagem significativa no ensino de química: experimentação e problematização na abordagem do conteúdo Polímeros. 2017.

SATHER, Luciano. Educação a Distância uma trajetória colaborativa. São Bernardo do Campo – SP: Universidade Metodista de São Paulo, 2008.

TAROUCO, Liane. Margarida, Rockenbach. Tauroco; GRANVILLE, Lisandro. Zambenedetti.; FABRE, Marie. Chistine. Julie. Mascarenhas; TAMUSIUNAS, Fabrício. Raupp. Videoconferência. Rede Nacional de Pesquisas (RNP) - Grupo de Trabalho Aplicações Educacionais em Rede, 2003.

UFAM. Universidade Federal do Amazonas. Atividades Extracurriculares Especiais (AEE). Portaria 31, de 30 de abr. 2020. Disponível em: https://edoc.ufam.edu.br/bitstream/123456789/3102/40/PORTARIA_PROEG_31_30_04_2020AEE.pdf. Acesso em 15/10/2020.

UFAM. Universidade Federal do Amazonas. Ensino Remoto Emergencial. Resolução 003 de 12 de ago. 2020. Disponível em: https://edoc.ufam.edu.br/bitstream/123456789/3102/60/RESOLU%c3%87%c3%83O%20003%20ERE%202020.pdf. Acesso em: 15/11/2020.

VERA, Alexander; ZÚÑIGA, Nathan; BERNAL, Álvaro. Ferramenta online para programação remota e depuração de funções lógicas digitais. Engenharia e Competitividade, v. 15, n. 1 pág. 79-91, 2013.

VERCELLI, Ligia. de Carvalho. Abões. Aulas remotas em tempos de covid-19: a percepção de discentes de um programa de mestrado profissional em educação. Revista@ mbienteeducação, v. 13, n. 2, 2020.

Published

2021-04-30

How to Cite

MARQUES DE FREITAS, Felipe Augusto; SILVA SANTOS, Erinéia da. THE REMOTES OF REMOTE EDUCATION FOR ACADEMIC TRAINING IN THE SCIENCE COURSE - BIOLOGY AND CHEMISTRY IN IEAA/UFAM. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 1, p. e018, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e18.id1020. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/381. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies